امروزه از فناوری های پیشرفته ای که در دسترس دندانپزشکان قرار دارند، مراقبت از بیماران را متحول کرده اند. به عنوان مثال، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس را در نظر بگیرید. تعداد زیادی از مزایای مهم را به بیماران ارائه می دهند که آن را به یکی از ضروریات دندانپزشکی تبدیل می کند.

همانطور که گفته شد، برخی از بیماران به این فکر می کنند که چرا به عکس برداری پانوراما نیاز دارند، بخصوص اگر تحت پوشش بیمه نباشد و قرار باشد بابت گرفتن آن هزینه کنند. واقعیت این است که عکس برداری پانوراما نه تنها برای حفظ سلامت دهان و دندان های شما ضروری است، بلکه می تواند جان شما را نیز نجات دهد.

تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس چیست؟

یک تصویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس یک تصویر رادیوگرافی دو بعدی با اشعه ایکس است که تنها در یک تصویر از کل دهان بیمار عکس می گیرد. این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس شامل یک نما از همه دندان ها، چندین استخوان سر و گردن، و سایر ساختارهای آناتومیکی حیاتی است.

برخلاف تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ دندانپزشکی با اشعه ایکس که نمای نزدیک از دندان های شما را نشان می دهند، این نوع تصاویر رادیوگرافی دندانزشکی با اشعه ایکس به دندانپزشک یک دید کلی از سر و گردن بیمار ارائه می دهد. این دیدگاه این امکان را برای شما فراهم می کند تا چیزی بیشتر از نگرانی های معمول دندانپزشکی، مانند حفره ها یا بیماری های لثه، تشخیص داده شوند. در عوض، این دیدگاه دندانپزشک را قادر می سازد تا مسائل مهم دیگری که ممکن است در بافت های و استخوان های اطراف فک رخ دهد، مانند سرطان دهان یا سایر ناهنجاری ها، را مشاهده کند، چیزهایی که در عکس برداری معمولی با اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند.

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

چرا به تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس نیاز داریم؟

دلایل مختلفی وجود دارند که ما عکسبرداری پانورامیک را توصیه می کنیم، از جمله:

  • مراقبت بهبود یافته. تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس این امکان را برای ما فراهم می کنند تا سر، گردن و فک شما و نحوه عملکرد آنها را به طور کلی مشاهده کنیم، به این معنا که به راحتی می توانیم کیست ها، تومورها، زائده ها، ناهنجاری های فک و سرطان را شناسایی کنیم.
  • تشخیص زود هنگام. از آنجا که تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس یک نمای کلی از کل دهان شما را ارائه می دهند، ما می توانیم مشکلات دندانی را در ابتدای بروز آنها تشخیص دهیم. تشخیص زود هنگام معمولاً منجر به درمان کم تهاجم و کم هزینه تر می شود، به جای آنکه بعداً در مراحل پیشرفت آن تشخیص داده شود.
  • عمر طولانی. متأسفانه سرطان دهان میزان مرگ و میر بالایی دارد. علت این است که اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. با تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، می توانیم احتمال تشخیص زود هنگام سرطان دهان را در زمانی که درمان آسان تر است، افزایش دهیم.
  • کشف تغییرات. گرفتن عکس پانوراما هر ۳ تا ۵ سال یک مرتبه این امکان را برای ما فراهم می کند تا تغییراتی که در طول زمان در دهان شما بوجود می آیند، را مشاهده کنیم. به عنوان مثال، ما می توانیم ببینیم که آیا دندان های شما در حال جابجایی هستند یا آیا ناهنجاری های استخوانی را تجربه می کنید.
  • مفید برای مراحل مختلف. در مورد کودکان، ما از تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس برای ارزیابی نیاز به درمان ارتودنسی استفاده می کنیم. ما به همین دلیل و همچنین برای بررسی نحوه رشد دندان های عقل در نوجوانان، از این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس استفاده می کنیم. برای افراد بزرگسال، از تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس برای شناسایی علائم هشدار دهنده اولیه سرطان دهان، شناسایی مشکلات TMJ و مشاهده کیست ها، زائده ها و ناهنجاری ها با جزئیات بیشتر استفاده می شود.
رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

از تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس چه انتظاری می توان داشت؟

در طول عکسبرداری پانوراما، ما سر شما را با استفاده از تکیه گاه های چانه، پیشانی و کناری قرار می دهیم. همچنین بایت شما را ثابت می کنیم تا دهان شما کمی باز بماند. سپس دستگاه اشعه ایکس به صورت نیم دایره ای دور سر شما می چرخد ​​و این امکان را برای ما فراهم می کند تا تصویری جامع از کل دهان و فک شما داشته باشیم. کل فرآیند سریع، آسان و کاملاً بدون درد است، و حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد انواع روکش دندان بدانید

علاوه بر این، تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس تنها هر ۳ تا ۵ سال یکبار توصیه می شود. بسیاری از طرح های بیمه مزایایی را برای این فرایند در نظر می گیرند، اما برای افرادی که این کار را انجام نمی دهند، هزینه پرداختی کمتر تأثیرگذار است زیرا تنها هر چند سال یک بار اتفاق می افتد.

هزینه نسبتاً پایین عکسبرداری با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در مقایسه با آنچه که یک بیمار از سرطان دهان یا توموری که تشخیص داده نشده است باید تحمل کند، چیزی نیست، زیرا تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس با فواصل زمانی توصیه شده کامل نشده اند. در واقع، یکی از چندین مزایای گرفتن عکس رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس در فواصل توصیه شده این است که تشخیص زود هنگام می تواند یک زندگی را نجات دهد. بهتر است که جان شما در امان باشد تا تأسف بخورید!

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

چرا تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس دندان در ارتودنسی مهم هستند؟

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس بیشتر توسط متخصصین ارتودنسی در زمینه دندانپزشکی به عنوان یک سند تشخیص استفاده می شود. این یک تصویر دو بعدی است که نقش مهمی در فرآیند معاینه و تشخیص ایفا می کند. این نوع خاص از تصاویر دیجیتال، قبل از شروع استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین، موارد زیر را به ارتودنتیست شما نشان می دهد:

  • سطح سلامت استخوان فک بالا و پایین
  • نحوه قرارگیری ریشه همه دندان ها
  • نهفتگی دندان های دائمی (از جمله دندان های عقل)
  • تسریع بیماری لثه
  • کیست های درون استخوان فک
  • تومورها و اختلالات فک
  • سرطان دهان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس دیجیتال

پیشرفته ترین فناوری تصویربرداری برای هر دندانپزشکی، دستگاه دیجیتال تصویر برداری رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس است. هنگامی که صحبت از ارائه بهترین خدمات و تشخیص دقیق می شود، یک سیستم اشعه ایکس با کیفیت ضروری است. دستگاه های دیجیتال نتایج سریع و تصاویر دقیقی که برای ارائه بهترین مراقبت های ممکن به بیماران نیاز هستند را ارائه می دهند.

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

مزایای استفاده از تصاویر دیجیتال رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس

امروزه، تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس که دارای فیلم هستند، به سرعت در عمل های دندانپزشکی منسوخ می شوند. در واقع، معرفی دستگاه های دیجیتالی دندانپزشکی با اشعه ایکس، روشی که دندانپزشکان تصاویر مورد نیاز خود را دریافت می کنند را متحول کرده است.

ایجاد تصاویر رادیوگرافی با فیلم با اشعه ایکس به زمان نیاز دارند و به تجهیزات و مواد شیمیایی بیشتری برای استفاده نیاز دارند. دستگاه های دیجیتال تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس جایگزین بسیار کارآمدتری را ارائه می دهند. با تصاویر رادیوگرافی دیجیتال با اشعه ایکس، تصاویر بلافاصله پس از نوردهی آماده می شوند، دارای قابلیت زوم برای دید بهتر و تشخیص دقیق تر هستند و می توانند در یک فایل دیجیتال برای ارجاع آسان و ثبت سوابق ذخیره شوند. مزیت دیگر این است که فناوری دیجیتال به کاهش قرار گرفتن در معرض پرتو کمک می کند: برای تولید یک تصویر دیجیتال با کیفیت با اشعه ایکس نسبت به تصاویر رادیوگرافی سنتی با اشعه ایکس، حدود ۷۰ درصد کمتر نیاز است که در معرض اشعه قرار بگیرید. این امر “دیجیتالی شدن” را برای بیماران و کارکنان به یک گزینه ایمن تر تبدیل می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد های کامپوزیت در دندانپزشکی

دندانپزشکان همچنین قدردانی می کنند که تصویربرداری دیجیتال، به دلیل فقدان مواد شیمیایی دخیل در این فرآیند، نسبت به تصویربرداری سنتی با اشعه ایکس، با محیط زیست سازگارتر است. علاوه بر این، ارزان تر است؛ هزینه های دستگاه دیجیتال معمولی پانوراما نسبت به دستگاه های سنتی با اشعه ایکس مقرون به صرفه تر است.

دستگاه های تصویر برداری رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس یک راه حل برای ارزیابی سلامت دندان های بیماران از طریق تصویربرداری دیجیتال هستند. این فناوری این امکان را فراهم می کند تا ارتودنتیست یا دندانپزشک تمام دندان های بیمار و همچنین فک کامل، حفره بینی و مفاصل فکی- گیجگاهی را مشاهده کند. علاوه بر این، می توانند حفره ها، ترک ها و شکستگی ها را مشخص کنند، بیماری لثه را بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا عفونت از دندان به استخوان فک منتقل شده است یا خیر، و این امکان را فراهم می کند تا طرح درمان مناسب تری تهیه شود.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code