در این نوشته می خوانید:

آشنایی با کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک فرایند معمول دندانپزشکی است که شامل برداشتن یک یا چند دندان مولر سوم شما می شود که به عنوان دندان عقل نیز شناخته می شود. این دندان ها معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی شما ظاهر می شوند و در بسیاری از موارد می توانند باعث بروز مشکلات سلامت دهان و دندان شوند. این عمل معمولاً توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان تحت بی حسی موضعی، بیهوشی آرام بخش یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

چرا کشیدن دندان انجام می شود

دلایل مختلفی وجود دارند که چرا ممکن است کشیدن دندان عقل نیاز باشد، از جمله:

  • فشردگی: دندان عقل می تواند باعث فشردگی بیش از حد دندان ها شود که می تواند منجر به نامرتبی دندان ها و مشکلات بایت شود.
  • دندان های نهفته: گاهی اوقات دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون نمی آید که می تواند باعث درد، تورم و عفونت شود.
  • پوسیدگی: دندان های عقل بیشتر از سایر دندان ها مستعد پوسیده شدن هستند زیرا در پشت دهان قرار دارند و این باعث می شود تمیز کردن آنها دشوار شود.
  • بیماری لثه: دندان های عقل شما همچنین می توانند با بیماری لثه ارتباط داشته باشند، که می تواند منجر به از دست رفتن دندان و سایر مشکلات سلامت دهان شود.

اگر دندانپزشک یا جراح دهان شما کشیدن دندان های عقل را توصیه می کند، مهم است که دستورالعمل های آنها را به دقت دنبال کنید تا از بهبود موفقیت آمیز اطمینان حاصل کنید.

اگر اخیراً دندان های عقل خود را کشیده اید، ممکن است به این فکر کنید که چه زمانی باید استفاده از گاز استریل را متوقف کنید. گاز استریل برای کمک به کنترل خونریزی و بهبود پس از جراحی کشیدن دندان استفاده می شود. برای اطمینان از بهبود موفقیت آمیز، مهم است که دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید.

به یاد داشته باشید که به طور معمول، شما باید گاز استریل را حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از عمل در جای خود نگه دارید و به گاز زدن روی آن ادامه دهید. این به جلوگیری از خونریزی کمک می کند و امکان ایجاد لخته خون درون حفره را فراهم می کند. بعد از این مدت، می توانید برای مدت کوتاهی شروع به برداشتن گاز استریل کنید. اگر هنوز خونریزی دارید، آن را با یک قطعه گاز جدید جایگزین کنید و به مدت ۳۰ دقیقه دیگر می توانید یک قطعه گاز استریل جدید را مستقیماً روی محل دندان برداشته شده قرار دهید. اکثر افراد حداقل ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان عقل خود به استفاده از گاز استریل نیاز دارند. پس از آن، می توانید به آرامی و به مدت ۳۰ دقیقه در هر بار برداشتن گاز استریل را شروع کنید. اگر هنوز خونریزی یا ترشح وجود دارد، استفاده از گاز استریل را تا زمانی که فروکش کند ادامه دهید.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از کشیدن دندان عقل، مراقبت از خود برای اطمینان از بهبودی روان و سریع ضروری است. در این بخش، مراقبت های پس از جراحی که باید دنبال کنید، شامل ۲۴ ساعت اولیه و چند روز اول پس از جراحی را مورد بحث قرار می دهیم.

۲۴ ساعت نخست

در طول ۲۴ ساعت نخست پس از کشیدن دندان های عقل، برای کنترل خونریزی، گاز زدن روی گاز استریل ضروری است. اگر خونریزی ادامه داشت گاز استریل را با یک قطعه جدید جایگزین کنید. بهتر است گاز استریل اول را بعد از ۴۵ دقیقه بردارید.

برای به حداقل رساندن تورم، کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه دندان کشیده شده قرار دهید و سپس ۲۰ دقیقه استراحت کنید. این روند را در ۲۴ ساعت نخست تکرار کنید. از شستشوی دهان، تف کردن یا استفاده از نی خودداری کنید، زیرا این کار می تواند لخته خون روی حفره دندان کشیده شده را جدا کند و بهبود را به تأخیر بیندازد.

همچنین اجتناب از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا نوشیدنی های گرم در ۲۴ ساعت اول ضروری است. این فعالیت ها می توانند خونریزی را افزایش داده و روند بهبودی را به تأخیر بیندازند.

چند روز نخست

بعد از ۲۴ ساعت نخست، می توانید به استفاده از رژیم غذایی نرم و شستشوی دهان با آب نمک برای افزایش بهبودی روی بیاورید. از خوردن غذاهای سفت، ترد یا تند که می توانند محل دندان کشیده شده را تحریک کنند، خودداری کنید. برای به حداقل رساندن تورم، در چند روز اول به استفاده از کیسه یخ روی ناحیه دندان کشیده شده ادامه دهید. همچنین می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد و ناراحتی استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید و از نزدیک شدن به محل کشیدن دندان خودداری کنید و بعد از غذا دهان خود را با آب نمک بشویید. از دهانشویه یا خمیردندان حاوی الکل استفاده نکنید، زیرا ممکن است محل کشیدن دندان را تحریک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر داروهای مختلف روی روند درمان ارتودنسی

در نتیجه، دنبال کردن این دستورالعمل های مراقبت بعد از جراحی می تواند به سرعت بخشیدن به بهبودی شما و به حداقل رساندن خطر عوارض کمک کند. اگر دچار درد شدید، خونریزی یا تورم شدید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

چه زمانی استفاده از گاز استریل را متوقف کنیم؟

بعد از کشیدن دندان عقل، استفاده از گاز استریل برای کنترل خونریزی و بهبودی بسیار مهم است. با این حال، مهم است که بدانید چه زمانی استفاده از گاز استریل را متوقف کنید تا از تأخیر در روند بهبودی و افزایش خطر عوارض جلوگیری شود.

نشانه های بهبودی

مهم ترین علامتی که نشان می دهد زخم شما در حال بهبود است زمانی است که خونریزی قطع شده است. اگر زخم شما هنوز به طور فعال خونریزی می کند، هنوز آماده نیست که آن را بدون پوشش رها کنید. هنگامی که خونریزی متوقف شد، گاز استریل را بردارید و آن را دور بیندازید.

یکی دیگر از نشانه هایی که نشان می دهد زخم شما در حال بهبود است زمانی است که لبه های زخم شروع به جمع شدن می کنند. این نشان می دهد که لخته در حال شکل گیری است و روند بهبودی در حال انجام است. اگر متوجه هر گونه تورم، درد یا ترشح چرک غیر عادی شدید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

خطر خشکی حفره دندان

خشکی حفره یک وضعیت دردناک است که زمانی رخ می دهد که لخته خونی که بعد از کشیدن دندان ایجاد می شود، از جای خود خارج شود یا قبل از بهبود زخم حل شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، استخوان و اعصاب درون حفره در معرض محیط دهان قرار می گیرند و باعث بروز درد شدید و افزایش خطر عفونت می شوند.

برای کاهش خطر خشکی حفره دندان، مهم است که دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید. حداقل تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان از کشیدن سیگار، استفاده از نی یا تف کردن خودداری کنید، زیرا این فعالیت ها می توانند لخته خون را از جای خود جدا کنند. همچنین هنگام مسواک زدن ملایم باشید و از لمس محل کشیدن دندان با زبان یا انگشتان خود اجتناب کنید.

به طور کلی، شما باید بعد از حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت یا زمانی که خونریزی قطع شد، استفاده از گاز استریل را متوقف کنید. با این حال، اگر علائم یا عوارض غیرمعمولی را تجربه کردید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند راهنمایی های بیشتری در مورد زمان توقف استفاده از گاز پانسمان و نحوه بهبودی بعد از کشیدن دندان عقل ارائه دهند.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

آیا گاز را باید بعد از جراحی خیس یا خشک نگه داشت؟

اکثر جراحان دهان و دندان توصیه می کنند که بعد از جراحی کشیدن دندان عقل، هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گاز استریلی که روی موضع قرار می دهید را تعویض کنید. طولانی تر ماندن آنها باعث می شود که خون خشک و بزاق به حفره بچسبند. این امر مانع بهبودی می شود و خطر بروز عفونت را افزایش می دهد. به همین دلیل است که پس از جراحی توصیه می شود که گاز استریل را به طور مکرر تعویض کنید.

اما آیا پدهای گاز استریل تازه باید خیس باشند یا خشک؟

معمولاً پس از کشیدن دندان عقل توصیه می شود گاز استریلی که روی محل دندان کشیده شده قرار داده می شود مرطوب نگه داشته شود. کمی آب یا بزاق به گاز استریل کمک می کنند مانند گاز استریل خشک به محل لخته شدن خون نچسبد. گاز استریل مرطوب روی زخم های حساس تسکین دهنده نیز است.

با این حال، گاز اسریل نباید خیس باشد. مرطوب بودن بیش از حد آن می تواند مانع ایجاد لخته خون شود و اجزاء محافظ خون را از درون حفره پاک کند. سطح رطوبت ایده آل در حد مرطوب بودن است نه خیس شدن کامل.

در زیر خلاصه ای از اینکه بعد از کشیدن دندان عقل چرا گاز استریل مرطوب بهتر از گاز استریل خشک کار می کند، آورده شده است:

  • رطوبت به چسبیدن گاز به زخم چسبنده کمک می کند. گاز استریا خشک اغلب بیشتر به خود می چسبد تا ناحیه جراحی.
  • گاز استریل مرطوب لخته های جدید را مختل نمی کند. یک ماده خشک ممکن است به لخته خون در حال تشکیل چسبیده و آن را از جای خود خارج کند.
  • بزاق زخم ها را تمیز نگه می دارد. اگر اجازه دهید مقداری بزاق گاز استریل را خیس کند به تخلیه ذرات از درون حفره کمک می کند.
  • آب بافت های تحریک شده را تسکین می دهد. گاز استریل خشک می تواند به آنها چسبیده و باعث ناراحتی بیشتر شود.
  • حداقل رطوبت، بهبود را سرعت می بخشد. کمی رطوبت، محل دندان کشیده شده را هیدراته نگه می دارد اما نه خیلی مرطوب.

بنابراین بعد از کشیدن دندان عقل، استفاده از گاز استریل اندکی مرطوب بهتر از چسبیدن گاز استریل خشک به تنهایی، به بهبودی کمک می کند.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

طرز تهیه پدهای گاز استریل مرطوب

گاز استریل هایی که در داروخانه ها و مراکز جراحی به فروش می رسند معمولاً به صورت خشک بسته بندی می شوند. اما خیس کردن گاز قبل از قرار دادن آن روی حفره دندان عقل آسان است:

  • یک تکه گاز استریل خشک را زیر آب خنک شیر قرار دهید. آن را برای چند ثانیه در آنجا نگه دارید تا مرطوب شود اما نه آنقدر مرطوب که چکه کند.
  • همچنین می توانید با استفاده از نرمال سالین آن را مرطوب کنید. بسته بندی را باز کرده و مقدار کمی نرمال سالین را روی گاز استریل بریزید.
  • اجازه دادن به گاز برای جذب بزاق نیز مأثر است. یک تکه گاز استریل خشک را در دهان خود قرار دهید تا کمی خیس شود سپس روی زخم ها بمالید.

هدف این است که گاز استریل به طور یکنواخت مرطوب شود اما خیس نشود. مایع بیش از حد می تواند لخته خون تازه را جابجا کند. برای بهترین نتیجه، حداقل رطوبت کنترل شده را حفظ کنید.

نکاتی برای مراقبت از زخم ها با گاز استریل مرطوب

دنبال کردن پروتکل مناسب گاز استریل بعد از کشیدن دندان عقل، از بهبودی سریع و بدون عارضه پشتیبانی می کند. در اینجا چند نکته مفید برای مراقبت وجود دارند:

  • گاز استریل را هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه عوض کنید. پدهای قدیمی را به دلیل اشباع شدن از خون دور بیندازید.
  • بررسی کنید که گاز تازه در جای خود چسبیده باشد. در صورت نیاز تنظیماتی را انجام دهید تا فشار روی حفره ها حفظ شود.
  • از صحبت کردن یا حرکت غیر ضروری دهان خودداری کنید. این می تواند گاز استریل را جابجا کند و لخته های تشکیل شده را مختل کند.
  • به مدت ۲۴ ساعت محل جراحی را شستشو ندهید. هنگام مسواک زدن از نزدیک شدن به ناحیه دندان عقل خودداری کنید.
  • ترشحات جزئی را با چای کیسه ای کنترل کنید. تانن ها به انقباض عروق خونی کمک می کنند.
  • برای چند شب طاق باز بخوابید. بالا نگه داشتن سر باعث کاهش درد ضربان دار و تورم می شود.
  • داروهای مسکن تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. از دوز توصیه شده تجاوز نکنید.
  • غذاهای نرم بخورید تا زمانی که بتوانید راحت بجوید. مایعات خنک، اسموتی ها، ماست و غیره بیشتر مصرف کنید.
  • در صورت تشدید خونریزی یا درد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. خونریزی بیش از حد یا درد شدید ممکن است نشان دهنده عوارض باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ممکن است بریس ها برای فردی مناسب نباشند؟

معمولاً بیماران در ۲۴ ساعت نخست بعد از جراحی فقط به گاز استریل نیاز دارند. اما همیشه دستورالعمل های مخصوص بعد از جراحی خود را دنبال کنید. با مراقبت های بعدی مناسب، محل های کشیدن دندان به سرعت بهبود می یابند.

جایگزین های گازاستریل

اگر به دنبال جایگزینی برای گاز استریل بعد از کشیدن دندان عقل هستید، چند گزینه وجود دارند که می توانید آنها را در نظر بگیرید. در اینجا برخی از متداول ترین جایگزین های گاز پانسمان آورده شده اند:

کیسه های چای

بعد از کشیدن دندان عقل می توان از چای کیسه ای به عنوان جایگزینی برای گاز استریل استفاده کرد. به سادگی یک چای کیسه ای را برای چند دقیقه داخل آب داغ خیس کنید، اجازه دهید خنک شود و سپس آن را روی محل دندان کشیده شده قرار دهید. اسید تانیک موجود در چای می تواند به کاهش خونریزی و تورم کمک کند.

گلوله پنبه استریل

از گلوله های پنبه استریل نیز می توان به عنوان جایگزینی برای گاز استریل استفاده کرد. به سادگی پنبه را با آب خیس کنید و آن را روی محل دندان کشیده شده قرار دهید. پنبه هر گونه خون یا بزاق را جذب می کند و به کاهش خونریزی کمک می کند.

بسته های یخ

از کیسه های یخ می توان برای کاهش تورم و بی حس کردن ناحیه اطراف محل دندان کشیده شده استفاده کرد. به سادگی یک کیسه یخ را داخل یک حوله بپیچید و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه روی گونه خود قرار دهید. حتماً بین هر بار قرار دادن کیسه یخ استراحت کنید تا از سرمازدگی جلوگیری کنید.

با آب نمک دهان خود را شستشو دهید.

شستشوی دهان با آب نمک می تواند به کاهش تورم و جلوگیری ناشی از عفونت بعد از کشیدن دندان عقل کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و قبل از تف کردن، آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید.

مسکن های بدون نسخه

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به کاهش درد و تورم بعد از کشیدن دندان عقل کمک کنند. حتماً دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید و فقط دوز توصیه شده را مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید، اگر مطمئن نیستید که کدام جایگزین برای گاز استریل برای شما مناسب است، حتماً با دندانپزشک یا جراح دهان خود مشورت کنید.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

جدول زمانی بهبود مورد انتظار پس از کشیدن دندان عقل

حفره هایی که پس از کشیدن دندان عقل باقی می مانند، به تدریج طی چند هفته آینده بهبود می یابند. در اینجا پیشرفت معمول بهبودی برای شما شرح داده شده است.

روز ۱

در روز جراحی، روی کنترل خونریزی و به حداقل رساندن تورم تمرکز کنید. طبق دستور از کمپرس یخ و گاز استریل مرطوب استفاده کنید. درد و ناراحتی شایع هستند. یک رژیم غذایی مایع در پیش بگیرید.

روز ۲-۳

خونریزی باید ظرف یک یا دو روز متوقف شود. تورم اطراف گونه ها و فک اغلب در روزهای ۲-۳ به اوج خود می رسد. از گاز استریل مرطوب به سراغ قرار دادن بایت فقط روی یک گاز تمیز بروید. غذاهای نرم مانند ماست، بلغور جو دوسر و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

روز ۴

تورم از روز ۴ شروع به بهبود می کند. با از بین رفتن بی حسی، ناراحتی ممکن است بین روزهای ۳-۵ افزایش یابد. بعد از ۲۴ ساعت، شستشوی دهان با آب نمک را امتحان کنید. داروها می توانند به مدیریت درد کمک کنند.

روز ۵-۷

کاهش تورم ادامه دارد. بافت نرم معمولاً در این مدت روی محل های دندان کشیده شده بسته می شود. دندان های نزدیک زخم ها را به آرامی مسواک بزنید. رژیم غذایی را به غذاهای نرم و ولرم که به جویدن کمی نیاز دارند افزایش دهید.

هفته ۲-۴

تورم بیشتر از بین می رود. سفتی و درد کاهش می یابد. یک پلاک سفید ممکن است روی حفره های بهبود یافته ایجاد شود- آن را به حال خود رها کنید. در حدود هفته چهارم به آرامی به یک رژیم غذایی عادی بازگردید.

هفته ۴-۶

هر گونه تورم باقیمانده باید ظرف یک یا دو ماه برطرف شود. با بازسازی اعصاب، بی حسی از بین می رود. لبه های صاف حفره به صاف شدن ادامه می دهند. بهبودی در ۴-۶ هفته کامل می شود.

با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از زخم، محل های دندان عقل کشیده شده به سرعت و بدون هیچ گونه حادثه ای بهبود می یابند. استفاده از گاز استریل مرطوب در ابتدا در حالی که بافت جدید تشکیل می شود، ناحیه را تمیز نگه می دارد. فقط از استفاده ازگاز استریل های بیش از حد خیس خودداری کنید و برای شرایط بهبودی ایده آل، پدها را مرتباً عوض کنید.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بود؟

بعد از کشیدن دندان عقل، احساس خونریزی و ناراحتی طبیعی است. با این حال، در صورت مشاهده علائم غیر عادی، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در اینجا چند نشانه وجود دارند که باید مراقب آنها باشید:

خونریزی مداوم

تجربه مقدار کمی خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد. در چنین مواردی باید فوراً با دندانپزشک یا جراح دهان خود تماس بگیرید.

درد یا ناراحتی غیرمعمول

معمولاً بعد از کشیدن دندان عقل کمی درد و ناراحتی احساس می شود. با این حال، اگر درد یا ناراحتی غیرمعمولی را تجربه کردید، می تواند نشانه ای از عوارضی مانند خشکی حفره یا عفونت باشد. برخی از علائمی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • درد شدیدی که با داروی مسکن کاهش نمی یابد.
  • تورمی که با گذشت زمان بدتر می شود.
  • تب یا لرز شدید.
  • مشکل در تنفس یا بلع.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید بلافاصله با دندانپزشک یا جراح دهان خود تماس بگیرید. آنها قادر خواهند بود وضعیت شما را ارزیابی کنند و درمان مناسب را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید، همیشه بهتر است در مورد سلامت دهان و دندان های خود احتیاط کنید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی یا پرسش درباره بهبودی خود بعد از کشیدن دندان عقل، در تماس با دندانپزشک یا جراح دهان خود تردید نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید تراپی، وارنیش فلوراید، یا فلوراید درمانی

خطرات و عوارض مرتبط با کشیدن دندان عقل

در حالی که کشیدن دندان عقل یک فرایند معمول است، برخی از خطرات و عوارض احتمالی وجود دارند که باید از آنها آگاه بود:

خشکی حفره

خشکی حفره زمانی رخ می دهد که لخته خون در محل جراحی خیلی زود پس از جراحی از جای خود خارج شود. این امر باعث می شود قبل از بهبودی استخوان و اعصاب در معرض محیط دهان قرار بگیرند. بسیار دردناک است و یک “حفره خشک” خالی به جای می گذارد. سیگار کشیدن، نوشیدن با نی، و ایجاد مزاحمت برای زخم ها می توانند منجر به بروز این مشکل شوند. حفره خشک با تمیز کردن توسط دندانپزشک و پانسمان حفره با گاز دارویی برای تسکین سوزش درمان می شود.

آسیب عصبی

ریشه های دندان های عقل اغلب به اعصاب حسی نزدیک تر هستند. کشیدن دندان های نهفته گاهی باعث آسیب های عصبی می شود که منجر به بی حسی، درد یا گزگز لب می شود. با این حال، این آسیب معمولاً در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود می یابد. جراحی فوری برای تغییر موقعیت عصب، ممکن است به بهبودی سریع تر کمک کند.

خونریزی

ترشحات بعد از کشیدن دندان طبیعی هستند، اما برخی از بیماران خونریزی بیش از حد را تجربه می کنند. اعمال فشار محکم با گاز استریل یا چای کیسه ای به کنترل خونریزی جزئی کمک می کند. اما خونریزی کنترل نشده ممکن است به مراقبت های اورژانسی برای سوزاندن یا بخیه زدن زخم نیاز داشته باشد.

عفونت

باکتری ها می توانند وارد محل دندان کشیده شده و باعث بروز عفونت شوند. مشخصه ویژه این اتفاق درد شدید، تورم، طعم یا بوی بد، تب و ترشح چرک است. برای از بین بردن عفونت های دندان عقل آنتی بیوتیک ها نیاز هستند. در موارد شدید، ممکن است تخلیه آبسه با جراحی ضروری باشد. بهداشت خوب دهان خطر عفونت را کاهش می دهد.

درگیری سینوس

نوک های ریشه های دندان های عقل فک بالا اغلب به سینوس های ماگزیلاری نزدیک هستند. کشیدن این دندان ها گاهی اوقات می تواند یک حفره از حفره به داخل فضای سینوسی ایجاد کند. این فیستول اورانترال برای بسته شدن به جراحی دیگری نیاز دارد تا غذا و باکتری وارد سینوس نشوند.

مراقب های بعد از کشیدن دندان

مراقب های بعد از کشیدن دندان

پرسش های متداول

در اینجا به برخی از سؤالات متداول در مورد مراقبت از محل کشیدن دندان عقل پاسخ داده شده است:

چگونه می توان فهمید که چه زمانی استفاده از گاز استریل بعد از کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

بعد از اتمام خونریزی، بعد از کشیدن دندان باید استفاده از گاز استریل را متوقف کنید. این معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد، اما بسته به فرد می تواند متفاوت باشد. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، باید استفاده از گاز استریل را تا زمان قطع شدن ادامه دهید.

آیا گاز استریل را یک شب بعد از کشیدن دندان باید نگه داشت؟

خیر، نباید گاز استریل را یک شب بعد از کشیدن دندان نگه دارشت. توصیه می شود که گاز استرل را هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یکبار تعویض کنید تا خونریزی متوقف شود. هنگامی که خونریزی متوقف شد، می توانید گاز استریل را بردارید و آن را دور بیدازید.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان عقل می توان آب نوشید؟

به محضی که احساس راحتی کردید می توانید بعد از کشیدن دندان عقل آب بنوشید. مهم است که هیدراته بمانید، اما باید در چند روز اول از نی استفاده نکنید زیرا مکش می تواند لخته خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره شود.

بعد از کشیدن دندان عقل چه باید کرد؟

بعد از کشیدن دندان عقل، استراحت و پرهیز از فعالیت های شدید در روزهای اول بسیار مهم است. همچنین باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا اینها می توانند روند بهبودی را کاهش دهند. دنبال کردن دستورالعمل های دندانپزشک برای مراقبت های بعد از عمل و شرکت در هر قرار ملاقات بعدی بسیار مهم است.

گرما یا یخ بعد از کشیدن دندان؟

می توانید بعد از کشیدن دندان از گرما و یخ برای مدیریت درد و تورم استفاده کنید. برای کاهش تورم باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول از یخ استفاده کرد، در حالی که بعد از آن می توان از گرما برای کمک به درد و بهبودی استفاده کرد.

اگر گاز استریل در دسترس نبود چه باید کرد؟

اگر بعد از کشیدن دندان عقل گاز استریل در دسترس نداشتید، می توانید به جای آن از پارچه تمیز و مرطوب یا چای کیسه ای استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که برای کمک به تقویت لخته شدن و توقف خونریزی، به محل دندان کشیده شده فشار ملایم وارد کنید.

چه مدت بعد از کشیدن دندان عقل باید از گاز استریل استفاده کرد؟

توصیه می شود در ۲۴ ساعت نخست بعد از جراحی به طور مکرر از گازهای استریل استفاده کنید. از گذاشتن همان گاز استریل در محل بیشتر از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه خودداری کنید. پس از ۲۴ ساعت، می توانید پانسمان کردن با گاز استریل را به طور کامل متوقف کنید.

اگر گاز استریل من بعد از جراحی غرق در خون زیادی شده باشد چه؟

ترشح کمی خون طبیعی است، اما خونریزی بیش از حد به توجه نیاز دارد. ابتدا یک چای کیسه ای مرطوب را امتحان کنید، سپس اگر ظرف یک ساعت چندین گاز استریل را خیس کردید، با جراح دهان خود تماس بگیرید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه زمانی می توان استفاده از کیسه یخ را متوقف کرد؟

کیسه یخ در ۳۶ ساعت اول پس از عمل بسیار مهم است. اما می توانید برای چند روز دیگر پس از آن، از کمپرس یخ برای کاهش تورم یا تسکین درد استفاده کنید.

چگونه بفهمم که حفره دندان عقل من عفونی شده است؟

علائم عفونت عبارتند از درد شدید، تورم، بو یا طعم بد، تب و ترشح. در صورت مشاهده این علائم بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

بعد از جراحی چه زمانی می توان مسواک زدن به طور معمول را شروع کرد؟

در ۲۴ ساعت نخست، هنگام مسواک زدن از نزدیک شدن به محل جراحی خودداری کنید. پس از آن، می توانید به آرامی مسواک بزنید و از اطراف حفره های در حال بهبود مراقبت کنید. مسواک زدن با نیروی کامل ممکن است طی ۷ تا ۱۰ روز از سر گرفته شود.

نتیجه گیری

کشیدن دندان عقل، با مراقبت های بعدی مناسب، نباید تجربه ای بیش از حد دردناک یا استرس زا باشد. استفاده از گاز استریل مرطوب در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی بهتر از گاز استریل خشک به تنهایی، باعث بهبود می شود. فقط قبل از استفاده از پدهای تازه هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یا در صورت نیاز، رطوبت اضافی را بگیرید. مراقبت مناسب از زخم، یک رژیم غذایی نرم و دارو به شما کمک می کنند تا در چند هفته به راحتی بهبود پیدا کنید. حتماً دستورالعمل های خاص دندانپزشک خود پس از عمل را برای نتایج مطلوب دنبال کنید. با کمی صبر، محل دندان کشیده شده شما به زودی بهبود یافته و راحت می شود.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code