از جمله تصمیمات عمده در طول رندگی عبارتند از: چه زمانی برای گسترش خانواده مناسب است، و نیز مراقبت از خود و بودن آن گونه که آرزویش را دارید؟ برخی زنان ممکن است به این فکر کنند که آنها باید از بین بریس های ارتودنسی و بارداری یکی را انتخاب کنند.

کارهای زیادی هستند که می خواهیم انجام دهید و هنوز هم هیچ زمان مناسبی برای گسترش خانواده وجود ندارد، حتی اگر این یک خارق العاده و جادویی باشد. ۹ ماه طول می کشد تا کودک متولد شود، و به طور میانگین ۵ تا ۹ ماه طول می کشد تا با استفاده از الاینرهای نامرئی (شفاف) به دندان هایی صاف و یکدست دست پیدا کنید. از آنجا که تعداد زیادی از زنان در مورد دریافت بریس های ارتودنسی در طول دوران بارداری از ما سؤال می پرسند، در این مقاله قصد داریم هر آنچه لازم است قبل از آغاز درمان ارتودنسی با بریس ها را بدانید برای شما شرح دهیم.

بریس ها و بارداری- قبل از اطلاع یافتن از باردار بودن

در مقایسه با دیگر فرایندها یا درمان های زیبایی بازگشت ناپذیرکه نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی وریدی دارند، صاف و یکدست کردن دندان ها با بریس ها یا الاینرهای متحرک هیچ تأثیری روی بقیه بدن نخواهد داشت بنابراین، اگر قصد باردار شدن دارید و می خواهید به طور همزمان درمان ارتودنسی خود را آغاز کنید، اکیداً چیزی وجود ندارد که از آن بترسید.

نخستین چیزی که به بریس ها و بارداری مربوط می شود حصول اطمینان از سلامت دندان ها است، بنابراین برای چکاپ های منظم دندانی و هر گونه درمان های بهداشتی یا پر کردن دندانی که ممکن است نیاز داشته باشید، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. سپس، وقتی از سلامت دندانی خود مطمئن شدید، می توانید هر گونه درمان مانند بریس های ثابت یا الاینرهای متحرک را برای صاف و همراستا کردن دندان های خود آغاز کنید.

بنابراین، اگر از قبل روند اصلاح دندان های خود را آغاز کرده اید، یا در اواسط درمان ارتودنسی خود قرار دارید، شما می توانید این روند ادامه دهید بدون آنکه کودک متولد نشده شما تحت تأثیر قرار بگیرد. تنها چیزی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که بارداری می تواند دهان را تحت تأثیر قرار دهد.

بریس ها و بارداری- سه تأثیر بارداری روی دهان

بارداری ۳ تأثیر روی دهان دارد:

  1. افزایش التهاب لثه ها- در نتیجه تغییرات هورمونی.
  2. فرسایش دندان ها در اثر اسید- در نتیجه تهوع و استفراق های صبحگاهی.
  3. افزایش خطر پوسیدگی- در نتیجه خشکی دهان.
درمان ارتودنسی و بارداری

درمان ارتودنسی و بارداری

به دلیل افزایش التهاب لثه ها، کدام بریس ها در طول دوران بارداری بهتر هستند؟

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری به معنای افزایش واکنش لثه ها به پلاک می باشد، به این معنا کخه همان مقدار پلاک و رسوب (پلاک های خشک شده) که در افراد غیر باردار تنها منجر به بروز مقداری ژنژیویت می شود، در زنان باردار موجب بروز ژنژیویت شدیدتر و تورم لثه ها می شود. اگر این ژنژیویت و التهاب از طریق پاکسازی های خوب دندان ها با مسواک برقی و نیز مسواک های بین دندانی و دهانشویه ها، و در صورت لزوم با پاکسازی های تخصصی مدیریت نشود، سلامت لثه ها می تواند تخریب شود و منجر به بیماری لثه شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست؟

به همین دلیل اگر شما در حال صاف و همراستا کردن دندان های خود هستید، بهتر است گزینه ای را انتخاب کنید که شما را قادر سازد بهترین بهداشت دهانی را داشته باشید. بریس های ثابت به دشواری هنگام تمیز کردن دندان ها معروف هستند و استفاده از آنها موجب افزایش خطرات ژنژیویت و دیگر مشکلات لثه می شود، بنابراین اگر عوامل بارداری را نیز به درمان با بریس های ثابت اضافه کنیم شما خونریزی بیشتری از لثه ها خواهید داشت، ناراحتی های دهانی بیشتری خواهید داشت، و حفظ سلامت دهان برای شما خیلی دشوارتر خواهد بود.

الاینرهای شفاف به دلیل افزایش توانایی در حفظ بهداشت دهان و دندان ها به خوبی شناخته شده اند. از آنجا که آنها کاملاً متحرک هستند، چیزی برای گیر کردن ذرات غذا وجود ندارد و به روش ساده تری می توان سلامت لثه ها را حفظ کرد. الاینرهای متحرک برای افرادی ایده آل هستند که فکر می کنند طی ۹ ماه آینده یا بیشتر ممکن است باردار شوند.

تهوع های صبحگاهی و فرسایش دندان ها در اثر اسید- برای حفظ سلامت دندان ها چه باید کرد؟

تهوع های صبحگاهی به خوبی شناخته شده هستند، و این یکی از پدیده های ناراحت کننده است، و زنان مختلف سطوح متفاوتی از آن را تجربه می کنند. در اصل، هر چیزی که فوق العاده اسیدی باشد با دندان ها تماس پیدا کند موجب بروز مقداری خوردگی و فرسایش (نازک شدن) دندان ها در اثر اسید خواهد شد. این پدیده باید با دقت مدیریت شود. اگر شما هر روز تهوع های صبحگاهی خیلی شدید دارید، این امر تأثیرات چشمگیری روی دندان های شما خواهد داشت و روزبه روز بیشتر باعث نازک شدن دندان های شما خواهد شد مگر آنکه به صورت پیشگیرانه آن را مدیریت کنید.

بنابراین، پس از هر بار استفراق کردن بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دهان خود را هیدراته/ خنثی کنید، بلافاصله پس از استفراق کردن نباید مسواک بزنید، زیرا باعث از بین رفتن مقدار بیشتری از مینای دندان خواهد شد که با اسید نرم شده است، در عوض برای خنثی سازی اسید داخل دهان باید دهان خود را با آب/ بی کربنات بشویید تا فرسایش بیشتر دندان ها با اسید را به حداقل برسانید. علاوه بر این، خمیرهایی وجود دارند که معدنی سازی مجدد دندان ها را انجام می دهند و با جذب مواد داخل آنها در سطح دندان عمل می کنند. استفاده از این خمیرها در تری های الاینرهای صاف کننده دندان هخا می تواند کمک کند دندان ها درون این مواد غوطه ور شوند تا مواد معدنی که پس از حملات اسیدی نیاز دارد را مجدداً جذب کند.

درمان ارتودنسی و بارداری

درمان ارتودنسی و بارداری

افزایش خطر پوسیدگی دندان ها در طول دوران بارداری- چگونه از بروز آن پیشگیری کنیم؟

خشکی دهان به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد، و این طی دوران بارداری بسیار شایع است. مشکل خشکی دهان این است که ما عملکردهای طبیعی محافظت کنندگی بزاق دهان را از دست می دهیم. بزاق دهان به خنثی کردن پوسیدگی اسیدی پس از خوردن قند کمک می کند، بعلاوه، کمک می کند دهان راحت و بافت های نرم لغزنده باقی بمانند. وقتی دهان شما خشک می شود، در صورت خوردن هر گونه قندی، باکتری های داخل دهان شما اسیدی تولید می کنند که شروع به خوردن و رسایش سطح دندان ها می کند- این فرایند پوسیدگی نامیده می شود.

به طور عادی، بزاق دندان ها را شستشو می دهد و به خنثی کردن اسید کمک می کند، آسیب را به حداقل می رساند، اما وقتی سطح بزاق پایین باشد، مثلاً با خشکی دهان، پوسیدگی می تواند بیش از پیش پیشرفت کند و منجر به افزایش آسیب به دندان ها شود.

برای پیشگیری از این، مهم است مقادیر زیادی آب بنوشید و نیز مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی قند را به حداقل برسانید. با داشتن بریس های ثابت این مشکل چند برابر خواهد بود زیرا تمیز کردن آنها دشوارتر خواهد بود و منجر به بروز ضایعاتی می شود که تحت عنوان ضایعات لکه ای سفید رنگ شناخته می شوند- جایی که پوسیدگی اطراف بریس های ثابت اتفاق می افتد، به این معنا که وقتی براکت های شما برداشته می شود دندان ها بد رنگ و ناسالم شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درد ناشی از درمان ارتودنسی

الاینرهای شفاف می توانند کمک کنند تمیز کردن دندان ها راحت باشد، و شما می توانید با وجود آنها داخل دهان آب بنوشید. برای افرادی که خشکی دهان خیلی شدید دارند امکان خرید جایگزین های بزاق دهان مانند اسپری های دهانی وجود دارد. این می تواند به شما کمک کند دهان خود را راحت نگهدارید، در غیر اینصورت خشکی لب ها و داخل گونه ها می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی بیشتر نیز شود.

در صورت باردار بودن چه زمانی می توان به ارتودنتیست مراجعه کرد؟

به صورت ایده آل، چه قبل از باردار شدن و چه به محض باردار شدن، شما باید به طور منظم به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. در این مراحل گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس هیچ خطری ندارند، زیرا دندانپزشک می تواند از پیش بندهای سربی خاصی برای محافظت از فرزند شما استفاده کند. حتماً باردار بودن خود را به دندانپزشک و ارتودنتیست خود اطلاع دهید. شما طبق معمول می توانید پاکسازی تخصصی دندان های خود را انجام دهید، و بهتر است قبل از دریافت بریس های ارتودنسی این کار را انجام دهید. اگر بریس های شفاف اینویزیلاین را انتخاب کنید، پاکسازی دیگر مسئله ای نیست زیرا الاینرها متحرک هستند.

بریس ها و بارداری- شروع بدون خطر

همانطور که ممکن است بدانید، اکنون درمان ارتودنسی هیچ تأثیری روی بارداری و رشد عادی کودک درون شکم شما ندارد، بنابراین شما برای آغاز درمان در طول دوران بارداری خود کاملاً در امنیت قرار دارید. همانطور که قبلاً قبلاً توضیح دادیم، الاینرهای متحرک ایده آل خواهند بود زیرا شما می توانید برای غذا خوردن و مسواک زدن دندان ها آنها را از دهان خارج کنید تا بهداشت دهان خود را ایده آل حفظ کنید و از پلاک ها و پوسیدگی های دندانی پرهیز کنید. تنها چیزی که باید از قبل به آن فکر شود تصاویر و اسکن های رادیو گرافی با اشعه ایکس هستند که ممکن است بسته به شرایط شما نیاز باشند.

راهکاری که برای دوران بارداری عملی است:

با همکاری ارتودنتیست، هر چیزی می تواند با سرعتی که شما می خواهید پیش برود. به راحتی می توانید با وی مشورت کنید، راجع به گزینه های مختلف گفتگو کنید و پس از مشورت با متخصص زنانو زایمان خود، بر اساس شرایط خود مناسب ترین را انتخاب کنید.

حتی ممکن است در ابتدای فرایند درمان این گزینه در اختیار شما قرار داده شود که جدیدترین اسناد پزشکی و دندانپزشکی خود شامل تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس و نیز نمره لثه های شما گه قبل از بارداری گرفته شده اند را با وی به اشتراک بگذارید (زیرا گرفتن عکس رادیو گرافی در طول دوران بارداری باید تا حد امکان پرهیز شود). مهم ترین نکته این است که اخیراً با دندانپزشک خود ملاقات داشته اید و حتی اگر عکس رادیوگرافی نیز نگرفته اید، اگر به شما گفته شده باشد که دندان ها و لثه های شما سالم هستند، شرایط لازم برای آغاز درمان ارتودنسی را دارید.

هیچ فشار مالی اضافی با بریس ها وجود ندارد که قابل استطاعت نباشند.

منتظر تولد فرزند بودن، وقتی به همه چیزهایی فکر می کنید که نیاز است بخرید و هزینه هایی که لازم است انجام شوند، مانند مراقبت های پیش از زایمان، مکمل های کودک، یا هزینه هایی که در سال های بعد باید پرداخت شوند مانند تحصیل، می تواند فشار آور باشد. بنابراین اگر باردار هستید و در مورد آن فکر می کنید، فکر کردن در مورد خودتان، راحتی و اعتماد به نفس و نیز سلامت خودتان احتمالاً حالا در صدر این فهرست قرار نمی گیرد. هنگام مقایسه هزینه بریس ها، به نظر می رسد که الاینرهای شفاف گران ترین گزینه باشند، اما می دانید که بهترین گزینه هستند که می توانند سلامت دهان شما را در طول دوران بارداری در بهترین شکل ممکن نگهدارند.

درمان ارتودنسی و بارداری

درمان ارتودنسی و بارداری

در دوران بارداری چه چیزهایی می توان خورد؟

وقتی شما باردار هستید، در واقع برای دو نفر غذا می خورید. یک رژیم غذایی سالم احتمال به دنیا آوردن یک فرزند سالم را افزایش می دهد و احتمال داشتن مشکلات مربوط به رژیم غذایی را کاهش می دهد. با بریس های فلزی و سرامیکی، شما نیاز خواهید داشت برخی از غذاها را به طور کامل حذف کنید. برای مثال، پاپ کورن و آبنبات های سفت خطر شکستن سیم یا براکت را افزایش می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر داروهای مختلف روی روند درمان ارتودنسی

هر گونه خوراکی حاوی قند نیز خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد، که می تواند مسئله ای باشد که بیشتر در طول دوران بارداری پیش می آید زیرا با تغییرات هورمونی سیستم ایمنی بدن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. کربوهیدارت های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، یا خوراکی های پخته شده ارزش غذایی کمتری دارند و باعث به جا ماندن فیلم بیشتری روی دندان ها و بریس های شما می شوند. پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، لبنیات غنی از کلسیم، غلات کامل، و چربی های سالم مانند روغن زیتون با کیفیت بالا را انتخاب کنید- برای بریس ها و کودک شما مفیدتر هستند.

 در طول بارداری بیشتر مراقب چه چیزی باید بود؟

از آنجا که در طول بارداری خطر بروز برخی مشکلات دندانی خاص در شما بیشتر است، مهم است توجه زیادی به سلامت دهان خود داشته باشید. ممکن است در طول بارداری متوجه شوید دندان های شما نسبت به دما حساس تر شده اند؛ این معمولاً مشکل عمده ای نیست. اگر از زمانی که باردار شده اید، مدتی است که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید، احتمالاً ایده خوبی نسبت به طبیعی بودن خود خواهید داشت. اگر به نظر می رسد پس از یک مرتبه تنظیم ابزار خود درد بیشتری دارید، یا دندان های شما در این تنظیم شروع به درد می کنند، این می تواند به این معنی باشد که بارداری شما بر حرکت دندان ها تأثیر می گذارد.

ویار برای خوردن غذای بیشتر می تواند نشانه این باشد که نیاز به مواد مغذی بیشتری دارید. ویار خوردن آجیل ها می تواند موجب شکستن سیم ها و براکت های شما شود- می تواند به معنی نیاز بیشتر بدن شما به آهن، فولات، یا ویتامین B12  باشد. لثه های سالم معمولاً خونریزی ندارند، و متورم و قرمز نیستند. این علائم باید نشانه ژنژیویت باشند. برخی زنان نیز دچار “تومور بارداری” می شوند، که تورم روی لثه ها هستند که شبیه تمشک به نظر می رسند. آنها به طور معمول در سه ماهه دوم بارداری رخ می دهند. آنها سرطان نیستند و معمولاً پس از زایمان از بین می روند، اما ممکن است به راحتی خونریزی کنند. به محض مشاهده این علائم آنها را به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

آرام باشید! به لطف فناوری جدید شما می توانید جدیدترین الاینرها را با کمترین هزینه دریافت کنید.

روی هم رفته بچه دار شدن یک تجربه هیجان انگیز است و این امکان وجود دارد که بتوان این کار را بدون به خطر انداختن لبخند خود انجام داد و حتی اگر این نکات را دنبال کنید تا از دهان خود محافظت کنید و در طول صاف کردن دندان های خود با گزینه ای که بیشتر دوستدار دندن ها است (مانند الاینرهای شفاف) آماده بمانید می توان به طور همزمان لبخند را بهبود نیز داد. در طول بارداری  استرس برای کودک شما خوب نیست، بنابراین سعی کنید در تمام طول این مدت آرامش خود را حفظ کنید زیرا بریس ها و بارداری در کنار یکدیگر یک فرایند کاملاً روان و بدون مشکل است.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code