بسیاری ارتودنتیست ها با بیمارانی مواجه می شوند که نگران پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی و پس از آن هستند. در این مقاله با نکاتی که باید طی این دوره مد نظر داشته باشید آشنا خواهید شد.

آیا شروع ارتودنسی با وجود پوسیدگی دندان خطرناک است؟

قبل از دریافت براکت های ارتودنسی، ارتودنتیست ابتدا باید از سلامت دهان و دندان های شما اطمینان حاصل نماید، این بویژه در صورتی صدق می کند که قرار است از ارتودنسی ثابت استفاده کنید. در صورتی که با وجود پوسیدگی دندان براکت های ثابت روی دندان های شما قرار بگیرند، درمان این پوسیدگی ها می تواند بسیار دشوار باشد زیرا ممکن است لازم باشد مقداری از ساختار دندان ها برداشته شود.

بنابراین معمولاً ارتودنسی تنها روی دندان های سالم، و لثه های عاری از بیماری، و برای افرادی انجام می شود که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می کنند. یک دندانپزشک یا ارتودنتیست خوب می تواند به دستیابی به این هدف کمک کند.

 

ارتودنسی دندان پوسیده شده

ارتودنسی دندان پوسیده شده

 

چگونه با وجود براکت ها می توان از بروز پوسیدگی دندان ها پیشگیری نمود؟

بهترین راه برای انجام این کار، حصول اطمینان از بهداشت خوب دهان قبل از آغاز درمان ارتودنسی است. بهترین راهکارها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در طول دوره استفاده از براکت های ارتودنسی عبارتند از:

  1. حداقل دو مرتبه در روز و هر بار به مدت دو دقیقه با خمیر دندان فلورایده دندان های خود را تمیز کنید.
  2. با پاکسازی فضای بین دندان ها با سوپر فلاس یا مسواک بین دندانی پلاک های دندانی را در کمترین مقدار خود نگه دارید.
  3. قبل از قرار گیری براکت ها روی دندان ها به فکر فلوراید تراپی توسط دندانپزشک باشید.
  4. مراجعه به دندانپزشک را ادامه دهید، آنها به محض مشاهده پوسیدگی دندان ها می توانند خیلی زود آن را درمان کنند.
  5. اجازه دهید دندانپزشک یا ارتودنتیست از همه شرایط پزشکی شما آگاه باشند، زیرا برخی شرایط و درمان ها برای این شرایط می توانند شما را مستعد پوسیدگی های دندانی کنند.
  6. در صورتی که دندانپزشک یا ارتودنتیست شما نگران وجود شیارهای خیلی عمیق در دندان های عقب هستند می توانند آنها را با سیلانت های دندانی مانند رزین کامپوزیت پر کنند. این کار می تواند تا مقدار چشمگیری احتمال گسترش پوسیدگی های دندانی را پایین بیاورد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مسواک زدن و کشیدن نخ دندان صحیح کنار براکت ها

 

 

ارتودنسی دندان پوسیده شده

ارتودنسی دندان پوسیده شده

 

چه اتفاقی می افتد اگر در طول دوره استفاده از براکت ها مسواک نزنید؟

اتفاقات زیادی می تواند رخ دهد:

  1. بیوفیلم های طبیعی که مواد بسیار چسبناکی هستند می توانند روی دندان ها را پوشش دهند.
  2. بیوفیلم ها پس از تشکیل شدن روی دندان ها، سفت می شوند و به پلاک دندانی تبدیل می شوند.
  3. باکتری های موجود در پلاک های دندانی، با هر بار خوردن یا نوشیدن اسید تولید می کنند و دندان ها را مورد حمله قرار می دهند.
  4. با ساییده شدن سطح مینای دندان ها توسط اسید، باکتری ها جاهای بیشتری برای پنهان شدن پیدا می کنند.
  5. وقتی باکتری ها به تولید اسید خود ادامه می دهند، حفره های دندانی بزرگ و بزرگتر می شوند.
  6. وقتی حفره به عاج دندان، که بخش نرمتر و داخلی دندان است، می رسد، سرعت پوسیدگی افزایش می یابد.
  7. وقتی پوسیدگی به عروق خونی و اعصاب داخلی دندان می رسد، درد شدیدی احساس خواهید کرد و لازم است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.
  8. در صورتی که این مشکل بدون درمان باقی بماند در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

خبر خوب اینکه، همه اینها تا میزان زیادی قابل پیشگیری هستند… تنها کافیست در طول دوره درمان ارتودنسی دندان های خود را تمیز نگه دارید.

آیا براکت ها می توانند موجب مرگ دندان شوند؟

بریس های ارتودنسی فشاری کاملاً معقول به دندان ها وارد می کنند، با این حال این روند تحت نظارت دقیق ارتودنتیست است تا موجب از دست رفتن دندان ها نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نگین براکت یا براکت توربو

آیا بریس ارتودنسی می توانند موجب بروز آبسه دندان شوند؟

خیر، بریس ها نمی توانند موجب بروز آبسه شوند. آبسه ها در نتیجه عفونت عمیق زیر لثه ها بوجود می آیند، و عموماً این عفونت بواسطه بهداشت ضعیف دهان و دندان ها افزایش می یابد. بهداشت خوب دهانی کلید بهترین عملکرد در طول دوره استفاده از بریس ها است.

آیا استفاده از پلاک یا نگهدارنده ارتودنسی می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود؟

استفاده از ریتینر نیست که می تواند موجب بروز پوسیدگی های دندانی شود، و تمیز نگه داشتن ریتینر نیز نمی تواند موجب بروز پوسیدگی های دندانی شود. باید حداقل دو مرتبه در طول روز دندان های خود را با خمیر دندان های فلورایده مسواک بزنید و با استفاده از نخ دندان یا مسواک مطمئن شوید بین دندان ها را تمیز نگه داشته اید.

علاوه بر این باید ریتینر را نیز تمیز نگه دارید. همان بیوفیلمی که از روی دندان های خود پاک می کنید به ریتینرها نیز می چسبد. در صورتی که همزمان با تمیز کردن دندان ها، آنها نیز پاک نشوند، بیوفیلم ها خیلی راحت می توانند به سطح دندان ها باز گردند، به شکلی که انگار دندان های خود را تمیز نکرده اید. این بیوفیلم ها می توانند به پلاک تبدیل شوند که محل رشد باکتری ها است و موجب پوسیدگی دندان ها می شود.

 

 

ارتودنسی دندان پوسیده شده

ارتودنسی دندان پوسیده شده

 

آیا صاف شدن دندان ها می تواند موجب ضعیف شدن آنها شود؟

هیچ شواهدی مبنی بر تضعیف دندان ها در نتیجه صاف شدن آنها با کمک درمان ارتودنسی وجود ندارد، بنابراین تا زمانی که دستورات دندانپزشک و ارتودنتیست برای تمیز کردن دندان ها را دنبال کنید، دندان های شما محکم باقی خواهند ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید تراپی در ارتودنسی

تنها چیزی که پس از درمان ارتودنسی مقداری ضعیف تر می شود وضعیت دندان ها است. آنها به طور طبیعی تمایل دارند به جای اول خود باز گردند، به همین دلیل استفاده از ریتینر حائز اهمیت است.

آیا وضعیت دندان ها با بریس ها بدتر نمی شوند؟

ساده ترین راه برای مشخص نمودن این موضوع، مشاوره ارتودنسی است. اکثر ارتودنتیست ها از نرم افزارهایی استفاده می کنند که می توانند قبل از آغاز درمان، روند آن را نشان دهند. بنابراین می توانید نتیجه درمان را مشاهده کنید.

چرا دندان ها پس از درمان ارتودنسی زرد می شوند؟

دندان ها به دلایل مختلفی پس از اتمام درمان ارتودنسی می توانند مقداری زردتر به نظر برسند:

  • ممکن است تمیز کردن دندان ها با وجود براکت ها روی دندان ها مقداری دشوارتر باشد، با این حال، مراجعه به یک دندانپزشک می تواند سفیدی دندان های شما را به شما باز گرداند.
  • ممکن است مقداری رزین باندینگ برای چسباندن براکت ها به دندان ها استفاده شده باشد که هنوز روی سطح بیرونی دندان ها وجود دارد. باز هم مراجعه به دندانپزشک است که می تواند به زدودن رزین کامپوزیت هایی که دیدن آنها دشوار است کمک کند.
  • ارتودنتیست مجبور است برای چسباندن براکت ها به سطح دندان ها آنها را اِچ کند. این کار موجب می شود دندان ها مقداری زبر باقی بمانند و بیشتر مستعد ایجاد لکه شوند. در این صورت، یک پولیش سریع توسط دندانپزشک می تواند سطح آنها را دوباره صاف و صیقلی کند و از ایجاد لکه و زرد شدن آنها جلوگیری نماید.

با وجود بریس ها روی دندان ها چه غذاهایی نباید خورد؟

اگر روی دندان های خود بریس دارید بویژه باید از خوردن غذاهای چسبناک خودداری نمایید. تمیز کردن این نوع غذاها از دور و اطراف براکت ها دشوار است موجب می شوند باکتری ها فرایند پوسیدگی را در این قسمت ها آغاز کنند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code