در این نوشته می خوانید:

همراه با تقاضای روز افزون مصرف کنندگان برای درمان ارتودنتیک با الاینر شفاف، تحقیقات از مزایای ترکیب آن با درمان های پریودنتال و ترمیمی برای طراحی جامع درمان حمایت می کنند. این مقاله به این موضوع می پردازد که سیستم طبقه بندی جدید بیماری پریودنتال که توسط جامعه پریودنتال پذیرفته شده است، چگونه بر انتخاب مورد برای ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی که درمان با الاینرهای شفاف را در نظر دارند، تأثیر می گذارد و نمونه هایی از درمان ترکیبی را به نمایش می گذارد.

بیماری پریودنتال قبلاً تحت عنوان “مزمن” یا “تهاجمی” شناخته می شد، اما اخیراً این دو دسته به عنوان یکی (“پریودنتیت”) گروه بندی شده اند و مشخصات ویژه آن بیشتر بر اساس یک سیستم مرحله بندی و درجه بندی چند بعدی تعریف می شوند که توسط آکادمی پریودنتولوژی آمریکا و فدراسیون پریودنتولوژی اروپا حمایت شده است. طبقه بندی جدید بیماری پریودنتال که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، به چهار مرحله پیشرفت تقسیم می شود: مرحله ۱. التهاب لثه. مرحله ۲. بیماری خفیف پریودنتال. مرحله ۳. بیماری پریودنتال متوسط. مرحله ۴. بیماری پیشرفته پریودنتال. حتی فشردگی یا فاصله دندانی جزئی تا متوسط ​​می تواند منجر به موقعیت غیرطبیعی دندان شود که ممکن است بر سلامت طولانی مدت پریودنتال بیمار تأثیر بگذارد.

برای بیمارانی که قسمت قدامی دندان های آنها به صورت داخل قوسی نادرست قرار گرفته است، درمان الاینر شفاف می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت عمومی پریودنشیوم اطراف داشته باشد، بویژه برای بیمارانی که مرحله ۲ بیماری پریودنتال برای آنها تشخیص داده شده است یا افرادی که با اوایل مرحله سوم بیماری پریودنتال مراجعه می کنند. هدف اصلی در هر درمان ارتودنسی، بدست آوردن تراز کلی دندان در داخل استخوان اطراف و ساختار قوس دندانی است. ترومای اکلوزال همچنین با آسیب های موضعی مانند تحلیل استخوان، بیماری لثه و هالیتوزیس مرتبط است و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در مفاصل فکی – گیجگاهی، عضلات صورت، وضعیت سر و گردن و تنفس شود. الاینرهای شفاف همچنین در درمان مال اکلوژن های خفیف تا متوسط ​​در افراد بزرگسال و بیماران نوجوان موثرترین هستند و به عنوان یکی از کم تهاجمی ترین روش های ارتودنتیک برای بهبود سلامت لثه ظاهر می شوند. در طول درمان با الاینرهای شفاف، پریودنشیوم به خطر نمی افتد و الاینرها می توانند به یک ویژگی حمایتی برای سلامت پریودنتال تبدیل شوند. به عنوان مثال، الاینرها به دستیابی به موقعیت بهتر دندان درون استخوان کمک می کنند، قابل جابجایی یا متحرک هستند تا امکان افزایش بهداشت دهان و دندان را فراهم می کنند و به بهبود بافت کراتینه شده لثه کمک می کنند.

درمان یا الاینرهای شفاف

درمان یا الاینرهای شفاف

درمان یا الاینرهای شفاف به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به بخشی از رویکرد طراحی درمان جامع در اقدامات عمومی است تا به تسهیل سلامت بهتر پریودنتال کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه راهی برای نجات دندان طبیعی

اخیراً، با افزایش تقاضا برای سلامت از راه دور در فضای دندانپزشکی، انجمن دندانپزشکی آمریکا سیاست دندانپزشکی از راه دور خود را به روز رسانی کرده است، که انتظار می رود به گسترش دامنه مراقبت های دندانی در سراسر ایالات متحده کمک کند. پزشکان همراه با بهبود پیوسته کارایی الاینرهای شفاف، اکنون در موقعیتی قرار گرفته اند که درمان با الاینرهای شفاف را به عنوان یک گزینه مناسب برای بیمارانی ارائه دهند که از یک مدل دندانپزشکی از راه دور ترکیبی برای درمان الاینر برای مال اکلوژن های خفیف تا متوسط ​​بین ۲ میلی متر تا ۶ میلی متر استفاده می کنند. برای بیمارانی که با مال اکلوژن بیشتر از ۶ میلی متر، بویژه در قوس قدامی، مراجعه می کنند، ممکن است روش های سنتی الاینر شفاف توسط پزشک انتخاب شوند.

دندانپزشکی از راه دور عبارت است از توانایی ارائه مشاوره، مراقبت و آموزش به بیماران دندانپزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور. این رسانه در تحقیقات گذشته به عنوان ابزاری مؤثر برای رسیدگی به بیماران دندانی با حدت پایین شناخته شده است. به عنوان مثال، هنگامی که بیماران با استفاده از عکس ها در مقایسه با معاینه چشمی از نظر پوسیدگی دندان بررسی شدند، نتایج مشابهی یافت شدند. به طور مشابه، دندانپزشکی از راه دور ابزاری مؤثر برای شناسایی مراجعات جدید بیماران ارتودنتیک و برای پیشرفت مداوم درمان الاینر مشخص شده است.

مدل هیبریدی

یک مدل هیبریدی شامل یک فرآیند درمان با الاینر شفاف است که از دندانپزشکی از راه دور همراه با مراجعه حضوری به مطب استفاده می کند تا راهی مناسب برای اصلاح ناهماهنگی های خفیف تا متوسط ​​ارائه دهد. بر خلاف مدل الاینر سنتی، برخی از شرکت های الاینر یک مدل تجاری هیبریدی جدید را با اتصال به مطب های دندانپزشکی برای تشکیل شبکه های دو سویه معرفی کرده اند. دندانپزشکان از طریق این مشارکت، می توانند گزینه های الاینر شفاف و راحت و مقرون به صرفه را بدون هیچ هزینه مالی به بیماران خود ارائه دهند. علاوه بر این، شرکت هایی که پیشگام این مدل شده اند، می توانند مصرف کنندگان را به سمت مطب دندانپزشکی سوق دهند تا به رشد مؤثر این عمل کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم و درمان دندان های ترک خورده، لب پر شده، و شکسته

در این مدل ترکیبی، گردش کار ساده اما مؤثر برای کاهش هزینه های تمرین، گسترش گزینه های الاینر شفاف برای عمل، و افزایش جریان بیمار از طریق مطب طراحی شده است. مزیت این مدل دو برابر است: (۱) این روش گزینه هایی دارد که مناسب اکثر انواع بیماران است، و (۲) ارزش مادام العمر شکل می گیرد زیرا مصرف کنندگانی که به دنبال صاف کردن دندان های خود هستند، اغلب برای درمان هایی فراتر از الاینرهای شفاف، بیماران عمل می شوند. به عنوان مثال، اگر برای یک مصرف کننده ویزیت هیبرید داخل مطب ارائه شود، اما از نظر پریودنتال مشکل داشته باشد، ممکن است یک رویکرد طراحی درمان جامع برای او ارائه شود: الاینرها از طریق مدل ترکیبی بعلاوه درمان پریودنتال تحت نظارت دندانپزشک شبکه دو سویه یا متخصص برابر است با پایدارسازی طولانی مدت.

مدل هیبریدی

مدل هیبریدی

مصرف کنندگانی که علاقه مند به دریافت درمان الاینر شفاف هستند می توانند از طریق پلت فرم دندانپزشکی از راه دور با پزشک تجویز کننده الاینر ارتباط برقرار کنند یا از مطب دندانپزشکی شبکه شریک شرکت کننده برای شروع درمان الاینر خود اقدام کنند. سوابق بیمار، نگرانی اصلی و ارزیابی سلامت دهان، از جمله ارزیابی پریودنتال، سپس از طریق یک پلت فرم دندانپزشکی از راه دور توسط یک دندانپزشک دارای مجوز دولتی که حرکات سفارشی دندان بیمار را تجویز می کند، بررسی می شود تا الاینرها ساخته و برای بیمار ارسال شوند. پزشک معالج الاینر ممکن است اطلاعات و یا شفاف سازی های اضافی را در صورت لزوم درخواست کند، از جمله، اما نه محدود به شرح وضعیت پریودنتال، که بیمار می تواند از ارائه دهنده دندانپزشک فعلی خود ارائه دهد. اگر بیمار یک ارائه دهنده دندانپزشکی نداشته باشد، گزینه موجود ارسال بیمار به مطب دندانپزشکی شبکه شریک می باشد. پزشک معالج الاینر از اطلاعات جمع آوری شده برای ارزیابی اینکه آیا مصرف کننده گزینه مال اکلوژن خفیف تا متوسط ​​است یا خیر استفاده می کند تا با الاینرهای شفاف با استفاده از دندانپزشکی از راه دور توسط پزشک معالج درمان شود. سپس بیمار در طول مدت درمان الاینر مجازی از طریق دندانپزشکی از راه دور بررسی می کند تا ردیابی و پیشرفت حرکات تجویز شده دندان را ارزیابی کند. بیمار همچنین می تواند یک گزینه مشترک با پیگیری بهداشت و معاینات معمول دندانپزشکی از طریق ارائه دهنده دندانپزشکی فعلی خود داشته باشد، زیرا بیمار به درمان الاینر خود ادامه می دهد و از طریق دندانپزشکی از راه دور توسط پزشک تجویز کننده الاینر بررسی می شود. در اصل، از طریق دندانپزشکی از راه دور، بیمار به طور مستمر تحت نظارت قرار می گیرد تا ردیابی الاینر با کارایی مشابه با کارایی مراجعه حضوری در مطب بررسی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

برای تکرار، در صورت لزوم، جنبه های پریودنتال توسط یک متخصص مدیریت می شوند. تردید در حرکت دادن دندان هایی که ممکن است بدون نظارت دقیق مطب دچار آسیب پریودنتال شده باشند، در صورت ابراز شدن توسط متخصص مذکور، نگران کننده خواهد بود. در دو موردی که در این مقاله توضیح داده شدند، متخصصان احساس کردند که درمان الاینر شفاف به وضعیت پریودنتال بیماران می پردازد، که در واقع اتفاق افتاده است. شرایط پریودنتال باید در نظر گرفته شود و در هر درمان طولانی مدت لحاظ شود. همانطور که قبلا گفته شد، درمان با الاینر شفاف ممکن است برای رسیدگی به بیماران خفیف تا متوسط، نه متوسط ​​تا شدید، در معرض خطر پریودنتال استفاده شود.

آسیب پریودنتال

آسیب پریودنتال

نتیجه گیری

استفاده از درمان با الاینر شفاف، صرف نظر از مدل (در مطب یا ترکیبی از طریق دندانپزشکی از راه دور)، می تواند بر سلامت کلی بیمار و اثربخشی طولانی مدت درمان دندان تأثیر مثبت بگذارد. اقدامات باید بیمارانی را شناسایی کنند که ممکن است مال اکلوژن خفیف تا متوسط ​​را تجربه کنند که منجر به پریودنشیوم مشکل دار می شود و در عین حال آنها را در مورد مزایای درمان با الاینر شفاف آموزش می دهد. درمان های ترکیبی پریودنتیکس و ارتودنسی با الاینرهای شفاف می توانند فرصتی برای درمان مؤثر پایگاه وسیع تر بیمار با استفاده از رویکرد هیبریدی برای روش های شریک فراهم کند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code