اگر ارتودنتیست به شما یا فرزند شما یک بایت پلیت را توصیه کند، ممکن است گیج شوید. این ابزار دقیقاً چیست و به صاف کردن دندان ها چه ربطی دارد؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که چرا برخی از بیماران به بایت پلیت نیاز دارند.

بایت پلیت چیست؟

بایت پلیت ابزاری کوچک و متحرک است که برای کاهش دیپ بایت استفاده می شود، که به آن اوربایت نیز گفته می شود. این نوعی مال اکلوژن است که باعث می شود ردیف دندان های فک بالا بیشتر از حد معمول پایین بیاید و تا حدی یا به طور کامل ردیف دندان های فک پایین را بپوشاند. برای حصول بهترین نتیجه، ارتودنتیست ها قبل از درمان ارتودنسی با بریس ها، باید این مشکلات بایت را اصلاح کنند.

اصلاح بایت قبل از بریس ها

برخی از بیماران به این موضوع فکر می کنند که چرا اصلاح بایت قبل از درمان با بریس ها مهم است. اولاً، یک بایت بدون مشکل کمک خواهد کرد تا بریس ها به درستی قرار بگیرند. این باعث می شود که درمان تا حد امکان راحت باشد. یک بایت خوب همچنین به عملکرد مؤثر بریس ها کمک می کند. این به کوتاه تر شدن زمان درمان و بهتر شدن لبخند نهایی منجر خواهد شد. این ابزار گاهی اوقات به تنهایی استفاده می شود، در حالی که در برخی مواقع همزمان با بریس ها استفاده می شود.

بایت پلیت در ارتودنسی

بایت پلیت در ارتودنسی

ابزار چگونه عمل می کند؟

بایت پلیت ها به روشی بسیار ساده عمل می کنند. آنها معمولاً درست مانند نگهدارنده ها (ریتینر) از سیم های آکریلیک و فلزی ساخته شده اند. آنها در جلوی دهان بیمار نصب می شوند، جایی که یک پلت فرم ظریف در پشت دندان های جلوی فک بالا ایجاد می کنند. هنگامی که دهان در حالت استراحت قرار دارد، این ابزار به تنظیم مجدد موقعیت فک کمک می کند. سپس ارتودنتیست بایت را در طول زمان بررسی خواهد کرد، پیشرفت درمان را تحت نظر خواهد داشت و در صورت نیاز تنظیمات را انجام خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع سیم ارتودنسی

بایت پلیت ثابت

بایت پلیت ثابت، در صورت نیاز، بخش بسیار مهمی از درمان ارتودنسی شما است. این ابزار برای محافظت از بریس های فک پایین و کاهش عمق بایت به دندان های شما چسبانده می شود. این ابزار در حالی که دندان های جلوی شما را نگه می دارد، به دندان های عقب شما اجازه می دهد تا رشد کنند. ارتودنتیست شما پس از چند ماه که اصلاح انجام شد آن را برخواهد داشت.

بایت پلیت در ارتودنسی

بایت پلیت در ارتودنسی

انتظار چه چیزی را باید داشت؟

ابتدا بایت پلیت روی سقف دهان شما احساس عجیبی بوجود می آورد. شما کمی سفتی روی دندان های کناری و عقب خود احساس خواهید کرد. این دندان ها ممکن است به مدت ۲ تا ۳ روز پس از قرار گرفتن ابزار داخل دهان احساس درد یا حساسیت داشته باشند. روی این دندان ها به آرامی غذا بخورید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنند. در اثر قرار گرفتن زبان شما روی ابزار ممکن است شیارهایی روی آن ایجاد شوند، این شیارها با برداشتن آن ناپدید خواهند شد. مهم تر از همه، دندان های عقب شما به طور موقت با یکدیگر تماس نخواهند داشت که ممکن است در ابتدا جویدن و غذا خوردن را دشوار کند. شما باید فقط روی دندان های جلوی خود به آرامی غذا بخورید. در نهایت، دندان های عقب دوباره شروع به برخورد با یکدیگر خواهند کرد. گفتار شما برای چند روز متفاوت خواهد بود و پس از آن به سرعت به حالت عادی باز خواهد گشت.

بایدها و نبایدها در طول استفاده از بایت پلیت ها

کارهایی که باید انجام داد

  • هنگام مسواک زدن، ابزار را مسواک بزنید.
  • اگر نمی توانید برای خارج کردن مواد غذایی که ممکن است کنار ابزار گیر کنند مسواک بزنید، آنها را با آبکشی خارج کنید.
  • طی چند روز نخست از تیلنول یا سایر داروهای مسکن استفاده کنید.
  • برای اینکه بایت پلیت به درستی عمل کند، باید در مدت زمانی که پزشک دستور داده است، ۲۴ ساعته استفاده شود. هنگام غذا خوردن آن را در جای خود نگه خواهید داشت. فقط زمانی که دندان ها را مسواک می زنید، ابزار را بردارید.
  • هنگام برداشتن آن برای مسواک زدن دندان های خود، بایت پلیت را نیز به طور کامل، اما به آرامی (به طوری که هیچ سیمی را خم نکنید)، با مسواک و خمیر دندان خود مسواک بزنید. یک بار در هفته خیساندن آن در آب همراه با قرص جوشان نیز آن را تمیز نگه خواهد داشت و از تشکیل پلاک و جرم جلوگیری خواهد کرد. همیشه از آب خنک یا ولرم استفاده کنید و هرگز از آب داغ استفاده نکنید.
  • بهتر است بعد از هر وعده غذایی دندان ها و بایت پلیت را مسواک بزنید. اگر نمی توانید، حداقل دهان و ابزار را با آب بشویید تا ذرات غذا خارج شوند.
  • وقتی بایت پلیت شما در دهان شما نیست، همیشه آن را در محفظه نگهدارنده ای نگه دارید که به شما داده شده است.
  • بایت پلیت خود را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارید، زیرا آنها دوست دارند از آنها به عنوان اسباب بازی برای جویدن استفاده کنند.
  • از آنجا که این یک ابزار جدید است، باید یک دوره عادت کردن را پشت سر بگذارید. ممکن است متوجه افزایش بزاق، اختلال خفیف در گفتار و حساسیت برخی نواحی شوید. این طبیعی است و معمولاً در عرض چند روز برطرف خواهد شد. استفاده مداوم از بایت پلیت این روند را سرعت می بخشد.
  • در چند روز نخست، تا حد امکان با صدای بلند صحبت کنید تا زبان شما به این ابزار عادت کند.
  • ارتودنتیست بایت پلیت شما را به صورت دوره ای بررسی می کند. به خاطر داشته باشید که در هر قرار ملاقات ارتودنسی آن را در مطب همراه داشته باشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بلافاصله بعد از چای یا قهوه نباید دندان ها را مسواک زد؟

کارهایی که نباید انجام داد

  • از خوردن خوراکی های چسبناک مانند تافی، کارامل، آب نبات چسبناک، و آدامس خودداری کنید. همچنین از خوردن غذاهای سفت مانند یخ، آجیل ها و آبنبات های سفت خودداری کنید. آنها می توانند به بایت پلیت شما آسیب برسانند یا باعث شکستن آن شوند.
  • بایت پلیت خود را نکشید، خم نکنید، یا باز نکنید، این ممکن است باعث شود که به سمت پایین زاویه پیدا کند و سر راه زبان شما قرار بگیرد.
بایت پلیت در ارتودنسی

بایت پلیت در ارتودنسی

موارد اضطراری

لطفاً در صورت گم شدن یا شکستن بایت پلیتی خود یا بروز هر گونه مشکلی در ساعات عادی اداری با ما تماس بگیرید

ابزارهای دیگری که ممکن است استفاده شوند:

گاهی اوقات قبل از شروع درمان با بریس ها، از ابزارهای دیگری برای تنظیم دندان های بیمار استفاده می شود. آنها شامل وسیع کننده های کام، الاستیک ها و ابزار هدگیر هستند. در حالی که ابزارها بسیار متفاوت هستند، همه آنها یک هدف را دنبال می کنند: تا حد ممکن کمک به بیمار برای داشتن لبخندی سالم. دندانپزشک یا ارتودنتیست شما می توانند در درک ابزارهای مختلفی که ممکن است برای دهان شما نیاز باشند به شما کمک کنند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code