بی شک کج بودن دندان ها روی ظاهر شما تأثیر می گذارد، و همین امر باعث می شود بسیاری از بیماران برای درمان به ارتودنتیست مراجعه کنند. ما دوست داریم لبخند شما را زیبا کنیم، اما همچنین از اصلاح دندان های کج نیز خوشحال هستیم زیرا یک بایت مشکل دار خیلی بیشتر از ظاهر شما را تحت تأثیر قرار می دهد. یک بایت مشکل دار خطر ابتلا به مشکلات دندانی، بیماری لثه و حتی اختلالات فک را افزایش می دهد.

 

داشتن بایت مشکل دار به چه معناست؟

داشتن بایت مشکل دار، که در اصطلاح دندانپزشکی مال اکلوژن نامیده می شود، به این معنا است که دندان های شما در هنگام گاز زدن به خوبی روی یکدیگر قرار نمی گیرند. انواع مختلفی از بایت مشکل دار و دلایل مختلف دندانی وجود دارند که باعث می شوند بایت شما از حالت عادی خارج باشد، از جمله:

 

دندان های فشرده یا تعداد اندک دندان ها

داشتن دندان های فشرده به این معنا است که تعداد دندان های شما آنقدر زیاد است که از اندازه فک شما بیشتر هستند. به ناچار، تعدادی از دندان ها، برخی دیگر را از مسیر خود خارج می کنند و باعث ایجاد دندان های کج و بایت مشکل دار می شوند. برخی از بیماران مشکل برعکس دارند: آنها بدون تعداد کامل دندان به دنیا می آیند. در نتیجه، آنها فضاهایی دارند که به دندان ها اجازه می دهند از هم ترازی خود خارج شوند.

تاثیر مشکلات بایت روی سلامت دهان و دندان

تاثیر مشکلات بایت روی سلامت دهان و دندان

کراس بایت

وقتی بایت خود را می بندید، دندان های فک های بالا و پایین شما باید کاملاً به یکدیگر برسند. به این معنا که دندان های جلوی فک بالای شما کمی دندان های جلوی فک پایین شما را پوشش می دهند و دندان های مولر شما مانند قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرند. زمانی که کراس بایت دارید، یک یا چند دندان فک بالا به درستی روی دندان های فک پایین قرار نمی گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی فقط برای یک فک امکان پذیر است؟

 

اوربایت و آندربایت

اوربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک بالای شما نسبت به دندان های فک پایین خیلی جلوتر باشند. مقدار کمی اوربایت طبیعی است، اما زمانی که خیلی شدید باشد باعث مال اکلوژن می شود. آندربایت برعکس است، به گونه ای که دندان های فک پایین شما جلوتر از دندان های فک بالای شما قرار می گیرند.

 

اپن بایت

زمانی که دندان های عقب بایکدیگر تماس دارند، اما بین دندان های جلوی بالا و پایین باز می ماند.

 

دلایلی که ممکن است یک بایت مشکل دار ایجاد شود

بایت مشکل دار می تواند یک ویژگی ارثی باشد که روی رشد و اندازه فک شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، فک های بالا و پایین ممکن است به طور ناهماهنگ رشد کنند، بنابراین یکی از آنها بلندتر از دیگری باشد. همچنین جالب است بدانید که وضعیت زبان شما ممکن است منجر به بروز بایت مشکل دار شود. هنگامی که زبان به طور مداوم روی دندان های شما فشار وارد می کند، می تواند باعث شود دندان های شما از موقعیت خارج شوند.

گذشته از ژنتیک، از دست دادن دندان و بیماری لثه باعث بروز مال اکلوژن می شود. مشکلاتی که برای ایجاد بایت مشکل دار در کودکان به خوبی شناخته شده اند عبارتند از: مکیدن انگشت شست، استفاده از پستانک و تنفس دهانی.

تاثیر مشکلات بایت روی سلامت دهان و دندان

تاثیر مشکلات بایت روی سلامت دهان و دندان

چگونه یک بایت مشکل دار روی سلامت دهان شما تأثیر می گذارد؟

حتی اگر بایت مشکل دار شما از نظر تأثیر آن روی ظاهر شما یک مشکل کوچک به نظر برسد، باز هم این امکان وجود دارد که منجر به بروز مشکلات دندانی شود. بایت مشکل دار باعث ایجاد فشار به داخل دهان می شود که منجر به بروز مشکلات سلامت دهان و دندان می شود، از جمله:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ویتامین D روی سلامت دهان و دندان تأثیر دارد؟

 

پوسیدگی دندان و بیماری لثه

دندان های نامرتب اغلب فضاهای تنگی ایجاد می کنند که به راحتی غذا در آنها انباشته می شود. دسترسی به این فضاها هنگام مسواک زدن نیز دشوار است. بسته به نوع مال اکلوژن، هنگام مسواک زدن ممکن است دندان هایی که در جهتی متفاوت از دندان های دیگر قرار دارند، به خوبی مسواک زده نشوند. دندان های جلو آمده ممکن است مانع رسیدن مسواک شما به دندان های مجاور شوند. حتی زمانی که در مورد بهداشت دهان و دندان های خود تلاش می کنید، مال اکلوژن خطر ایجاد حفره، پلاک و بیماری لثه را افزایش می دهد.

فرسایش و ساییدگی غیر طبیعی که منجر به آسیب دندان می شود.

هنگامی که دندان های شما به درستی همراستا نباشند، نقاط برجسته هر دندان مولر باید در شیارهای دندان مولر مقابل قرار بگیرند. این تناسب دقیق فشار ناشی از جویدن و گاز زدن را به طور مساوی روی همه دندان ها پخش می کند که فشار روی مینای دندان ها را به حداقل می رساند.

عضلاتی که باز و بسته کردن دهان را کنترل می کنند بسیار قوی هستند و می توانند فشار زیادی ایجاد کنند. هنگام جویدن، دندان های مولر شما فشاری معادل ۱۵۰ پوند وارد می کنند. با این حال، این طبیعی است و دندان های شما به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشار مقاومت کنند.

مشکلات زمانی بوجود می آیند که بایت مشکل داری داشته باشید زیرا فشار ناهموار می شود. برخی از دندان ها تحت فشار کمی قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر باید هر بار که چیزی را گاز می زنید، در مقابل استرس بیشتری مقاومت کنند. با گذشت زمان، این امر منجر به ساییدگی و فرسایش شدید روی دندان هایی می شود که بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

فشار ناهموار اغلب باعث لق شدن دندان ها و لب پر شدن، ترک خوردن یا شکستگی دندان ها می شود. مانند یک اثر دومینو، یک تغییر باعث تغییر دیگری می شود. دندان های آسیب دیده ممکن است منجر به ایجاد حفره و عفونت در داخل ریشه دندان شوند.

این استرس همچنین استخوان های فک و الیاف ها و عضلات حمایت کننده از آنها را تحت تأثیر قرار می دهند و منجر به بروز مشکلاتی مانند سردرد مزمن، درد گردن و شانه و مشکلات فک مانند اختلال مفصل فکی- گیجگاهی می شود.

تخصص ما درمان بایت مشکل دار کودکان و بزرگسالان با استفاده از یکی از چندین گزینه، از ابزارهای دهانی و هدگیر گرفته تا بریس های سنتی و اینویزیلاین هستند. برخی از افراد بزرگسال گزینه های خوبی برای ارتودنسی تسریع شده هستند، که می تواند به ۵۰ درصد سریع تر حرکت کردن دندان های شما، در مقایسه با بریس ها و الاینرها کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خود، با ما تماس بگیرید، یا یک نوبت بگیرید.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code