برای حفظ سلامت بدن، داشتن تغذیه ای سالم و متعادل یکی از اصول ضروری است. تغذیه ای متعادل نامیده می شود که شامل همه مواد غذایی اساسی که بدن به آنها نیاز دارد باشد و نیاز های کالری بدن را متناسب با سن، جنسیت، میزان فعالیت، و غیره نیز تأمین نماید. در سال های اخیر افراد بیش از پیش در مورد حفظ سلامت و داشتن سبک زندگی سالم آگاهی پیدا کرده اند و نگران هستند.

رژیم غذایی سالم در حفظ سلامت نقش اساسی ایفا می کند. حتی دولت های کشور های مختلف نیز سیستم ملی نظارت روی تغذیه را تشکیل داده اند و قوانین جدید برای برچسب زدن روی مواد غذایی، در خصوص چربی و نمک موجود در آنها وضع شده است. با این همه تمرکز روی تغذیه سالم تر، و گزینه های مغذی تر مواد غذایی، مشاوره تغذیه ای و آموزش اصول تغذیه ای مربوط به سلامت دهان به یکی از مهم ترین قسمت های آموزش های دندانی تبدیل شده است.

 

 

 تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

 

تغذیه و ارتودنسی

هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی، ارتودنتیست مراقبت های فنی درمان را به عهده دارد؛ اغلب تصور می شود تنها ارتودنتیست در روند درمان نقش دارد. در حالی که خود بیمار در این میان نقش مهم تری ایفا می کند و می تواند موفقیت درمان را تضمین نماید.

نقش بیمار از رعایت بهداشت دهانی قابل قبول آغاز می شود که ضروری است. خود ابزارهای ارتودنسی موجب بروز پوسیدگی، دکلسیفیکاسیون، یا بیماری لثه نمی شوند. با این حال، در صورتی که در طول درمان ارتودنسی بهداشت در حد قابل قبوبلی نباشد، می توانند به بروز پوسیدگی مربوط شوند. با داشتن بهداشت خوب، بریس ها هیچ تأثیر بدی روی دندان ها نخواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی و عفونت دندان در ارتباط هستند؟

غیر از بهداشت، توجه به تغذیه و عادات دهانی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع، برخی غذاها و عادات خاص هستند که می توانند باعث شکسته شدن ابزارهای ارتودنسی شوند که ممکن است نیاز به مراجعات بیشتر و ترمیم آنها باشد که منجر به طولانی تر شدن روند درمان می شود. بنابراین، اصول خاصی هستند که برای به حداقل رساندن این مشکلات باید مد نظر قرار گیرند.

 

 تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

 

غذاهایی که از خوردن آنها باید پرهیز نمود

  • وقتی ابزارها به دندان ها چسبانده می شوند، مهم است از برخی غذاهای خاص در رژیم غذایی پرهیز شود یا از رژیم غذایی حذف شوند تا از شکستن یا شل شدن ابزار جلوگیری شود.
  • احتمالاً لازم خواهد بود در طول درمان ارتودنسی در مورد نحوه جویدن غذا بیشتر مراقب باشید تا از شکسته شدن و آسیب رسیدن به براکت ها، سیم های ارتودنسی، و اجزاء بریس اجتناب شود.

غذاهای سفت و ترد

  • غذاهای سفت و ترد باید پرهیز شوند، زیرا خطر شکستن یا جدا شدن ابزار ارتودنسی در آنها بالا است. آنها باید در طول درمان کاملاً از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند.
  • سبزیجات خام (هویچ، کرفس، تربچه، و غیره) و میوه های خام کامل، مانند سیب و میوه هایی که نارس نیستند. با این حال، می توانید آنها را بپزید تا جایی که نرم شوند، یا اینکه اگر می خواهید آنها را خام بخورید باید آنها را تکه تکه کنید.
  • دانه های خیلی سفت، مانند بادام، بادام زمینی، پسته، فندق، و غیره. هرگاه ممکن باشد، می توانید آنها را به صورت خرد و آسیاب شده بخورید.
  • قرص های مکیدنی سرفه، آبنبات چوبی، و دیگر انواع آبنبات ها.
  • ذرت بو داده بسیار آسیب رسان است: جویدن و خرد کردن دانه های سفت و نترکیده و غلاف ذرت دشوار است و می تواند زیر لثه ها گیر کند و منجر به بروز عفونت شود. لثه عفونی باعث کاهش سرعت جابجایی دندان ها می شود.
  • سیب زمینی سرخ کرده و سیب زمینی سرخ کرده یونانی که خیلی کوچک و ترد هستند، یا آنهایی که لبه هایشان خیلی سرخ شده است. می توانید از خوردن تکه های خیلی کوچک یا خیلی سرخ شده خودداری کنید، یا قبل از خوردن آنها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید.
  • چوب شور و کراکرهای سفت. اگر هوس خوراکی های شور کردید، می توانید چیپس های سیب زمینی نرمتر را انتخاب کنید.
  • نان های سوخاری موجود در سالادها، مگر آنکه با سس سالاد نرم شده باشند.
  • انواع خاصی از غلات و حبوبات وقتی خشک می شوند سفت و ترد می شوند. در این صورت خوردن آنها بدون نرم کردنشان با شیر یا هر مایع دیگری ممنوع است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مربوط به پاورچین ها در ارتودنسی

غذاهایی که باید از خوردن آنها پرهیز کنید

  • غذاهای چسبناک نیز در طول درمان ارتودنسی ممنوع هستند، زیرا می توانند بین براکت ها یا روی سیم ارتودنسی گیر کنند. اگر برای خارج کردن ذرات غذای چسبناک تلاش کنید، ممکن است باعث آسیب زدن به ابزار و سیم آن شوید.
  • هرگونه آسیب به ابزار می تواند باعث شود تعویض آن ضرورت پیدا کند؛ که در اینصورت مجبور به پرداخت هزینه و اتلاف وقت خواهید بود. بنابراین، دور ماندن از غذاهای چسبناک می تواند شما را از هر خطری دور نگه دارد.
  • بدون استثناء، از جویدن هر گونه آدامسی باید پرهیز کرد! اگر دوست دارید پس از وعده های غذایی دهانتان معطر باشد می توانید مسواک بزنید.
  • آبنبات های ژله ای، تافی ها، کارامل های چسبناک، میوه های کامل، مارشمالوهای بزرگ، و دیگر انواع آبنبات ها که وقتی نرم می شوند ممکن است به ابزارها بچسبند.

مهم است که در طول درمان ارتودنسی خود یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. با این حال، برخی عادات هستند که معمولاً زمانی که از ابزارهای ارتودنسی استفاده نمی کنید بی خطر هستند اما در طول درمان ارتودنسی باید کنار گذاشته شوند.

 

 

 تغذیه در ارتودنسی

تغذیه در ارتودنسی

 

پرهیز از گاز زدن با دندان های جلو

دندان های جلو با قرار گرفتن تحت ابزارهای ارتودنسی روی آنها ممکن است درد داشته باشند. گاز زدن خوراکی ها با دندان های جلو می تواند موجب بروز ناراحتی شود، علاوه بر این به دندان ها فشار وارد کند تا جایی که موجب بروز آسیب شود.

در طول دوره استفاده از ابزار ارتودنسی باید عادت خوردن غذاها در تکه های کوچک را یاد بگیرید تا مجبور نباشید ابتدا آنها را با دندان های جلو خرد کنید:

  • تکه های باگت؛
  • نان تست پیتزا که با سس روی آن نرم نشده است؛
  • نان شیرینی های بزرگ؛
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی

با این حال، خوردن تکه های پیتزا با سس مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا معمولاً نرم تر هستند. یا اینکه باگت و نان شیرینی های بزرگ را قبل از خوردن با استفاده از چاقو به قطعات کوچکتر ببرید.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code