پر کردن دندان یکی از متداول ترین فرایندهای دندانپزشکی است. این درمان عموماً کار ترمیم را برای بهبود آسیب هایی انجام می دهد که با پوسیدگی دندان بوجود آمده اند. این فرایند عموماً بدون درد است و انجام آن معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

حفره های دندانی یکی از شایع ترین مشکلات در سراسر دنیا هستند. پر کردن دندان به پیشگیری از گسترش پوسیدگی دندان کمک می کند و امکان عملکرد عادی دندان های شما را فراهم می کند.

اگر می خواهید بدانید در طول فرایند پر کردن دندان چه اتفاقی می افتد، چه موادی عموماً برای انجام این درمان استفاده می شوند، و اینکه قرار گیری ماده پر کننده و اتمام کار چقدر طول می کشد، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

فرایند پر کردن دندان چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان عموماً یک فرایند کاملاً ساده است. برای شروع، دندانپزشک دهان شما را معاینه و بررسی خواهد کرد و از ابزارهای دندانپزشکی برای بررسی حفره های دندانی استفاده خواهد کرد. معمولاً آنها از دندان یا دندان ها عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرند تا ببینند پوسیدگی دندان چقدر گسترده است.

سپس برای بی حس کردن منطقه اطراف دندان از بی حس کننده های موضعی استفاده خواهد شد. این کار به پیشگیری از بروز هر گونه دردی کمک خواهد کرد. علاوه بر این، در صورتی که پر شدگی قرار باشد تنها روی سطح دندان قرار بگیرد، ممکن است هیچ نوع بی حس کننده ای نیاز نداشته باشید.

وقتی این ناحیه بی حس شد، دندانپزشک به احتمال زیاد از دریل دندانپزشکی برای تراشیدن بخش هایی از مینای دندان ها استفاده خواهد کرد که پوسیده شده اند. برخی دندانپزشکان ممکن است از لیزر یا نوعی ابزار سایشی هوا استفاده کنند، اما این تکنیک ها کمتر رایج هستند.

سپس، دندانپزشک شما منطقه را برای پر کردن استریل و آماده خواهد کرد، سپس حفره را پر خواهد کرد. برخی از انواع پر شدگی ها با نور طول موج آبی سفت یا کیور می شوند.

در نهایت، دندانپزشک دندان را پولیش خواهد کرد و آن را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود که بایت شما هیچ مشکلی ندارد. وقتی اثر بی حسی از بین برود، ممکن است دندان های شما کمی احساس سوزش یا حساسیت داشته باشند، اما نباید هیچ دردی داشته باشید. باید به مدت یک یا دو روز از خوراکی ها یا نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید، اما می توانید به صورت عادی همه چیز بخورید.

اهمیت پر کردن دندان

اهمیت پر کردن دندان

پر کردن دندان چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، پر کردن دندان حدوداً یک ساعت یا کمتر طول می کشد. یک پر کردن ساده ممکن است حتی ۲۰ دقیقه بیشتر وقت نگیرد. یک پر شدگی بزرگ یا چند پر کردن می توانند بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، بسته به نوع موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند، ممکن است حتی بیشتر هم طول بکشد، یا نیاز باشد یک جلسه دیگر مراجعه کنید. برای مثال:

  • مواد رزین کامپوزیتی که به صورت لایه لایه روی دندان های شما قرار می گیرند زمان بیشتری می برند، اما تنها در یک جلسه تکمیل می شود.
  • برخی پر شدگی های کامپوزیتی ممکن است با استفاده از قالب گیری ساخته شوند و نیاز باشد برای چسباندن پر شدگی دندان یک جلسه دیگر نیز مراجعه کنید.
  • پر شدگی های طلا یا پرسلن، که اینله یا آنله نیز نامیده می شود، معمولاً نمی توانند تنها در یک جلسه انجام شوند. در جلسه نخست حفره دندان پاکسازی خواهد شد و از دندان شما قالب گرفته خواهد شد که برای ساخت پر شدگی دندان برای لابراتوار ارسال خواهد شد. در جلسه بعد، پر شدگی به دندان شما چسبانده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح دندان های نیش بلند بریس ها

تعویض یک پر شدگی قدیمی حدوداً به اندازه پر کردن اولیه دندان زمان می برد، و اگر نیاز باشد ماده پر کننده قبلی تراشیده شود ممکن است کمی بیشتر زمان ببرد. حفره دندان از وجود پر شدگی قدیمی پاک می شود و ماده پر کننده جدید جایگذاری می شود.

اهمیت پر کردن دندان

اهمیت پر کردن دندان

انواع مختلف موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند

دندانپزشک شما در مورد انواع موادی با شما گفتگو خواهد کرد که می توانند برای پر کردن حفره دندان شما استفاده شوند. برخی از پر کاربردترین گزینه ها عبارتند از:

  • پر شدگی های نقره ای رنگ. این نوع پر شدگی ها همان آمالگام های دندانی هستند- ترکیبی از جیوه، نقره، قلع، و مس. این مواد با دوام تر از پر شدگی های همرنگ دندان هستند و عموماً قابل استطاعت تر از مواد دیگر هستند. برخی افراد ممکن است نگرانی هایی در مورد جیوه موجود در آنها داشته باشند، اما متخصصان دریافته اند که هیچ شواهد بالینی وجود ندارد مبنی بر اینکه پر شدگی های آمالگام مضر هستند، هر چند که آنها به تدریج حذف می شوند.
  • پر شدگی های سفید همرنگ دندان ها (کامپوزیتی). اینها ترکیبی از گلاس یا ذرات کوارتز و رزین آکریلیک هستند. این مواد با دوام هستند و هزینه آنها کمی بیشتر از آمالگام های فلزی است.
  • پر شدگی های طلا. این ترکیب طلا، مس، و مواد دیگر بسیار با دوام است اما گران تر نیز هست. علاوه بر این، آنها ظاهری طبیعی دارند. پ شدگی های طلا معمولاً در لابراتوار ساخته می شوند، پس از آنکه دندانپزشک از دندان شما قالب می گیرد.
  • پر شدگی های گلاس آینومر. اینها موادی همرنگ دندان ها هستند اما به اندازه کامپوزیت ها محکم نیستند. آنها از آکریلیک و نوعی شیشه ساخته می شوند که حاوی فلوراید هستند که به پیشگیری از تشکیل حفره های دندانی کمک می کنند. آنها اغلب برای دندان های کودکان استفاده می شوند و گران تر از آمالگام ها هستند.
  • پر شدگی های پرسلن. این نوع پر شدگی ها، گرچه تقریباً به اندازه پر شدگی های طلا گران هستند، اما ظاهری طبیعی دارند. آنها در لابراتوار و پس از قالب گیری از دندان توسط دندانپزشک ساخته می شوند.

بر اساس تجربه برخی دندانپزشکان، طی چند دهه اخیر، پلاستیک های کامپوزیتی با موفقیت بیشتری استفاده شده اند زیرا از استحکام، تنوع رنگی بیشتر، و نیز طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

کامپوزیت ها ممکن است نه تنها برای پر کردن دندان ها در نواحی جلویی که از نظر زیبایی حساس تر هستند استفاده شوند، بلکه می توانند روی دندان های خلفی مانند دندان های مولر و پرمولر نیز قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم و درمان دندان های ترک خورده، لب پر شده، و شکسته

قرار گرفتن ماده پر کننده روی دندان چقدر طول می کشد؟

اینکه چقدر زمان می برد تا ماده پر کننده روی دندان شما قرار بگیرد به ماده ای بستگی دارد که دندانپزشک شما برای این منظور استفاده می کند. معمولاً قرار گیری پر شدگی های آمالگام در عرض یک ساعت انجام می شود و ۲۴ ساعت طول می کشد تا به استحکام کامل برسند.

پر شدگی های کامپوزیتی و گلاس آینومر معمولاً با نور کیور می شوند. آنها به صورت لایه های نازک ۱ تا ۲ میلی متری قرار می گیرند و هر لایه حدوداً ۲ تا ۲۰ ثانیه طول می کشد قرار داده شود.

پر شدگی های سرامیکی با کمک نور با طول موج آبی خیلی فوری جای می گیرند. این مواد از قبل آسیاب شده و پخته شده اند، و ماده ای که برای چسباندن و نگهداشتن آنها استفاده می شود ظرف چند ثانیه کیور می شود.

بهبود پس از پر کردن دندان چقدر طول می کشد؟

اکثر پر کردن های دندان های بدون هیچ مشکلی بهبود پیدا می کنند. بعد از بین رفتن اثر داروی بی حسی، دندان های شما کمی حساس خواهند بود، اما این معمولاً ظرف یک روز یا کمی بیشتر برطرف می شود.

پر شدگی های فلزی، مانند آمالگام و طلا، گاهگاهی یک دوره چند روزه یا حتی یک هفتگی حساسیت به سرما پس از کار گذاری را دارند. این در مورد پر شدگی های کامپوزیتی یا گلاس آینومر چسبانده شده کمتر احتمال دارد اما هنوز هم ممکن است.

شما با روش های زیر می توانید حساسیت دندان ها را کاهش دهید:

  • جویدن با سمت مخالف دهان به مدت دو روز
  • آرام تر از معمول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اطراف پر شدگی دندان
  • پرهیز از خوراکی ها و نوشیدنی های داغ و سرد
  • پرهیز از خوراکی های اسیدی
  • استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت
  • مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب

در صورتی که پس از پر کردن دندان بایت شما احساس عجیبی دارد، و یا درد یا حساسیتی دارید که زمان زیادی طول کشیده است، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. ممکن است نیاز باشد دندانپزشک سطوح پر شدگی دندان شما را مجدداً بررسی و تنظیم نماید تا بایت شما بهبود یابد.

اهمیت پر کردن دندان

اهمیت پر کردن دندان

پر شدگی دندان چقدر دوام خواهد داشت؟

اینکه پر شدگی دندان شما چقدر دوام داشته باشد تا حدودی به بهداشت دهان و دندان های شما بستگی خواهد داشت. مراقبت های با دقت دندانی می توانند طول عمر پر شدگی دندان را افزایش دهند و از بروز پوسیدگی های جدید روی دندان شما پیشگیری نماید. طول عمر پر شدگی دندان بعلاوه می تواند بسته به موادی که استفاده می شوند متفاوت باشد.

به خاطر داشته باشید که دندان ها و نیز سبک زندگی هر کسی متفاوت هستند، بنابراین این بازه های زمانی می توانند در افراد مختلف متفاوت باشند. به طور کلی:

  • پر شدگی های آمالگام ۵ تا ۲۵ سال دوام دارند
  • پر شدگی های کامپوزیتی ۵ تا ۱۵ سال دوام دارند
  • پر شدگی های طلا ۱۵ تا ۲۰ سال دوام دارند

چگونه می توان متوجه شد که دندانی نیاز به پر شدن دارد؟

اگر برای چکاپ های منظم به دندانپزشک مراجعه می کنید، آنها قادر هستند حفره های دندانی را خیلی زود پیدا کنند. هر چه حفره های دندان زودتر درمان شوند، نتایج بهتری برای دندان های شما خواهد داشت، و درمان شما کم تهاجمی تر خواهد بود. بنابراین، این یک ایده خیلی خوب است که برای چکاپ های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا در طول درمان ارتودنسی نیاز است به دندانپزشک مراجعه کنید؟

معمولاً علائم هشدار دهنده ای برای حفره های دندانی وجود دارند، از جمله:

  • حساسیت دندان به خوراکی ها و نوشیدنی های داغ یا سرد
  • حساسیت به خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین
  • درد طولانی مدت دندان
  • فرو رفتگی یا شیار روی دندان
  • یک لکه دندانی، خواه سفید یا به رنگ های تیره تر

اگر فکر می کنید ممکن است حفره دندان داشته باشید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند مشخص نمایند که آیا نیاز به پر کردن دارید یا درمان های دیگر.

مزایای پر کردن دندان

روند پیشرفت پوسیدگی دندان را متوقف می کند.

وقتی یکی از دندان های شما پر می شود، دندانپزشک بخش پوسیده دندان شما را پاکسازی خواهد کرد سپس جای آن را با ماده پر کننده پر خواهد کرد، و حفره ای که با پوسیدگی بوجود آمده است را پلمپ می کند. این ماده از پایانه های عصبی موجود در عاج دندان شما در برابر قرار گرفتن در برابر دماهای خوراکی هایی که می خورید و اسیدهایی که باکتری های داخل دهان تولید می کنند محافظت می کند. از بین رفتن پوشش این اعصاب است که منجر به بروز دندان درد با داشتن حفره های دندانی می شود.

اهمیت پر کردن دندان

اهمیت پر کردن دندان

ساختار دندان شما را بهبود می دهد.

پر شدگی های کامپوزیتی به بهبود ساختار دندان های شما کمک می کنند. به جای آنکه دندان شما در نتیجه پوسیدگی تو خالی باشد، پر کردن استحکام لازم را به آن می بخشد. پر کردن دندان راهکاری موقتی است، بنابراین حین اعمال آن هیچ آسیبی به دندان شما وارد نمی شود.

دندان ترک خورده را محکم می کند.

پر کردن دندان می تواند برای ترمیم دندان های ترک خورده استفاده شود. اغلب برای این منظور کامپوزیت سفید رنگ استفاده می شود. یکی از دندان های شما ممکن است در نتیجه ترومای دهانی ناشی از فعالیت های فیزیکی مانند ورزش کدن یا تصادف ترک خورده باشد. علاوه بر این، دندان شما حین جویدن چیزهای سفتی مانند یخ یا آبنبات های سفت می توانند لب پر شوند.

با بالا رفتن سن نیز ممکن است دندان های شما ضعیف تر شوند، بنابراین شما بیشتر مستعد لب پر شدگی یا ترک خوردن دندان خواهید شد.

پر کردن دندان می تواند رنگ دندان های شما را نیز بهبود دهد.

پر شدگی های کامپوزیتی اغلب روی دندان هایی اعمال می شوند که به شدت بد رنگ و لک شده اند. دندان های شما می توانند در نتیجه چیزهایی که می خورید مانند قهوه و شراب قرمز لک شوند. عادات بدی مانند براکسیسم نیز می توانند باعث شوند دندان های شما رنگ طبیعی خود را از دست بدهند.

محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی

سوراخ های ریزی هستند که روی دندان های شما در حال گسترش هستند اما آنقدر بزرگ نیستند که حفره تلقی شوند، اما این سوراخ ها می توانند محلی برای گی کردن ذرات و باقی مانده های غذا باشند. به مرور زمان، این سوراخ ها در نهایت تبدیل به حفره های دندانی خواهند شد. خوشبختانه، آنها می توانند با پر شدگی های آمالگام پلمپ شوند.

سخن پایانی…

پر کردن دندان ها بسیار متداول است و عموماً درد هم ندارند. فرایند معمولاً برای یک پر کردن استاندارد و غیر پیچیده حدود یک ساعت طول می کشد.

از دندانپزشک خود در مورد نقاط ضعف و قوت مواد ممکن برای پر کردن دندان های خود سؤال بپرسید. آنها بعلاوه می توانند به شما بهترین روش برای مراقبت از پر شدگی دندان خود را آموزش دهند.

با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ها می توانید انتظار داشته باشید پر شدگی دندان شما چندین سال دوام داشته باشد.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code