پیشرفت هایی که در زمینه ارتودنسی بزرگسالان و ارتودنسی کودکان صورت گرفته است، باعث شده است تعداد افراد بزرگسالی که به دنبال درمان برای مشکلات دهان و دندان خود هستند که سال ها با آنها مواجه بوده اند افزایش پیدا کند. هنگام تصمیم گیری برای دنبال کردن درمان ارتودنسی، درک تفاوت های بین ارتودنسی بزرگسالان و کودکان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع درمان برای شما مناسب است. قطعاً همه افراد می خواهند بهترین لبخند را داشته باشند. داشتن حس اعتماد به نفس در مورد دندان ها و لبخند برای داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس کلی ضروری است. شما می توانید با بریس ها به هر دوی اینها دست پیدا کنید.

مزایای بریس های ارتودنسی

سال ها است که بریس ها به میلیون ها نفر در سراسر دنیا کمک کرده اند تا لبخندی زیباتر داشته باشند. به طور میانگین، سالانه حدود ۴ میلیون نفر در مریکا از بریس ها استفاده می کنند. ممکن است شما فکر کنید بریس ها بیشتر برای نوجوانان کاربرد دارند، اما شاید شگفت زده شوید وقتی بشنوید که حدود ۲۵% از افرادی که از بریس ها استفاده می کنند در واقع افراد بزرگسال هستند. بخش بزرگی از آن چهار میلیوم نفر نیز کودکان هستند. بریسها برای افراد در تمام سنین مفید هستند و هرگز برای دریافت آنها دیر نیست. چرا بریس ها اینقدر مهم هستند؟ دندان های صاف و یکدست تر باعث می شوند دهان موقعیت بهتری داشته باشد و کمک می کند فشاری که با هر بار حرف زدن، گاز زدن، جویدن، و کارهای دیگر به فک وارد می شود به طور یکسان روی همه دندان ها وارد شود. وقتی دندان ها صاف تر هستند، پاکسازی آنها نیز راحت تر است، مخصوصاً نخ دندان کشیدن بین دندان ها. به همین دلیل است که افرادی که دندان های صاف و یکدست تری دارند، خطر بروز مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه در آنها کاهش پیدا می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان اضافه و درمان آن

پوسیدگی دندان و بیماری لثه

بزرگ ترین مشکلی که برای سلامت دهان وجود دارد پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه است. این مشکلات ناشی از عدم رعایت بهداشت مناسب دهان است. اگر شما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها را نادیده بگیرید (یا آن را به اندازه کافی انجام ندهید)، ممکن است رفته رفته مشکلات شما آغاز شوند. وقتی ذرات غذاها روی دندان های شما می نشینند، قند موجود در غذایی که می خورید (یا می نوشید)، با باکتری های داخل دهان ترکیب می شود. این ترکیب باعث بوجود آمدن ماده اسیدی چسبناکی به نام پلاک می شود. این پلاک سخت کار می کند تا موجب خوردگی مینای دندان ها شود. اگر این ماده به مدت کافی روی دندان ها بنشیند بدون آنکه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زدوده شود، به داخل مرکز دندان که پالپ نامیده می شود نفوذ خواهد کرد. این همان جایی است که پلاک اسیدی شروع به پوسیدگی دندان خواهد کرد. این مشکل اگر درمان نشده باقی بماند وخیم می شود. پوسیدگی دندان گسترده ترین بیماری در طول دوران کودکی است.

بیماری لثه شبیه پوسیدگی دندان است، اما به لثه ها مربوط می شود. در این مورد هم باز پلاک مقصر است. وقتی به مدت طولانی روی دندان ها می نشیند، می تواند موجب تحریک لثه ها شود. ممکن است شما متوجه شوید که لثه ها شروع به قرمزتر شدن کرده اند یا آنکه آنها ملتهب تر شده اند. به مرور زمان، اگر عادات بهداشتی دهانی به خوبی نهادینه سازی نشوند، لثه ها شروع به کنار رفتن از روی دندان ها می کنند. این در نهایت می تواند باعث افتادن دندان ها شود. حدود ۷/۶۴ میلیون فرد بزرگسال آمریکایی از یکی از اشکال بیماری لثه رنج می برند. این رقم حتی کودکان را نیز شامل نمی شود. گرچه پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه اینقدر فراگیر هستند، اما هر دوی آنها با چند مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها در روز و نهادینه ساختن عادات بهداشتی خوب دهان و دندان ها قابل پیشگیری هستند.

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی کودکان

یکی از مهم ترین جنبه های درمان ارتودنسی، ارتودنسی کودکان است. بخش بزرگی از افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند کودکان هستند. انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که کودکان نخستین بار بین ۷ تا ۸ سالگی تویط ارتودنتیست ویزیت شوند. انجام این معاینه در سنین پایین به پیشگیری از پیشرفت مشکلات ارتودنسی که ممکن است وجود داشته باشند کمک می کند. در کودکان می توانیم برخی مشکلات خاص ارتودنتیک که وجود دارند را شناسایی کنیم- مانند آندربایت یا کراس بایت. این مشکلات و دیگر مشکلات بایت و همراستایی دندان ها مانند اوربایت، اپن بایت، و مال اکلوژن های دیگر می توانند با ارتودنسی کودکان برطرف شوند.فک کودک هنوز در حال شکل گیری است، بنابراین انجام درمان ارتودنسی کودکان در این سن می تواند به اصلاح راحت این مشکلات کمک کند که در بزرگسالی پرداختن به آنها دشوارتر است. حتی اگر کودک شما هیچ علائم یا نشانه ای از پیچیدگی های ارتودنتیک نشان ندهد، شما هنوز هم می توانید از مزایای ارتودنسی کودکان بهره مند شوند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • نظارت روی رشد صورت و فک
  • مشاهده پیشرفت دندان های در حال رویش
  • هدایت دندان های در حال رویش در موقعیت صحیح آنها
  • کاهش خطر نهفتگی دندان ها
  • کاهش خطر نیاز به کشیدن دندان های دائمی
  • کشف مشکلات پنهان دندانی
تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان شباهت زیادی به یکدیگر دارد. با این حال، اغلب برطرف نمودن مشکلات بایت و نحوه قرار گیری دندان ها در افراد بزرگسال نسبت به کودکان یا نوجوانان مدت زمان بیشتری طول می کشد. علت این است که رشد فک و دهان تا بزرگسالی متوقف شده است. اگر مشکلات بایت یا قرار گیری دندان ها وخیم هستند، ممکن است فرد بزرگسال مجبور باشد انتظار جراحی برای اصلاح مشکل را داشته باشد. علاوه بر این، وقتی نوبت به انتخاب نوع ابزار درمان می رسد، افراد بزرگسال می توانند از بین گزینه های بیشتری انتخاب کنند. افراد بزرگسال و نوجوانان این حق را دارند تا علاوه بر بریس های فلزی سنتی یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنند:

  • بریس های لینگوال- آنها تحت عنوان بریس های نامرئی نیز شناخته می شود. آنها بریس های پنهان هستند که روی سطح زبانی دندان ها قرار می گیرند. از آنجا که آنها سمت داخلی یا پشت دندان ها قرار می گیرند، هیچکس متوجه نخواهد شد که شما تحت درمان ارتودنسی هستید.
  • الاینرهای شفاف اینویزیلاین- آنها یک سری الاینرهای شفاف متحرک هستند که به صورت سفارشی برای دندان های هر بیمار ساخته می شوند. آنها می توانند برای فعالیت هایی مانند غذا خوردن، نوشیدن مایعات، ورزش کردن، و خیلی کارهای دیگر برداشته شوند. از آنجا که آنها شفاف هستند، آنها نیز یک راه مخفی برای اصلاح دندان های افراد بزرگسال و نوجوانان هستند.
  • بریس های سرامیکی شفاف- این نوع بریس ها که از مواد سرامیکی تولید می شوند، همرنگ دندان های طبیعی شما هستند. مواد سرامیکی به کاهش خطر دمینرالیزیشن (از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان ها) و لک شدن دندان ها کمک می کنند.
تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

درمان ارتودنسی برای همه

خواه شما بزرگسال باشید یا کودک، هرگز برای بهبود لبخندتان دیر نیست. برای افراد در تمام سنین، یک لبخند صاف و یکدست، اعتماد به نفس و عزت نفس را ارتقاء می دهد. برای افراد بزرگسال، این لبخند جدید می تواند به آنها کمک کند شغل بهتری پیدا کنند. مطالعات حاکی از این هستند که لبخند یکدست تر باعث می شود شما مطمئن تر، موفق تر، جذاب تر، و حتی قابل اعتمادتر به نظر برسید. مزایای بریس ها آنقدر زیاد هستند که ارزش داشته باشد درمان با آنها را انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیرانه در کودکان - بخش اول
۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code