آیا شما هم یکی از طرفداران ورزش های پر جست و خیز هستید؟ فوتبال آمریکایی، فوتبال، بیس بال، و حتی انواع رقص ها؛ با آغاز فصل گرما گزینه های بی شماری برای سرگرمی و تحرک کودکان، نوجوانان، و افراد بزرگسال وجود دارند. اگر شما نیز مانند بسیاری افراد دیگر سن بالایی دارید ممکن است در زمینه ورزش های سازمان یافته آنقدر فعال نباشید، اما شاید نتوانید انجام برخی از آنها مانند دوچرخه سواری کوهستان و فریزبی را کنار بگذارید. با آمدن بهار و تابستان همه ما به بیرون رفتن و فعال بودن علاقه مند می شویم.

در این ایام، پرسشی که همواره برای والدین پیش می آید و آن را با ارتودنتیست ها مطرح می کنند این است که : “آیا فرزند من با وجود بریس هایی که روی دندان های خود دارد می تواند بدون هیچ خطری ورزش کند؟” این پرسش برای کودکان بسیار مهم است اما برای افراد بزرگسالی که از بریس ها استفاده می کنند نیز صدق می کند. روی هم رفته، حین انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری کوهستان و فریزبی (نوعی وسیله بازی به شکل بشقاب) خطرات احتمالی زیادی دندان ها را، مخصوصاً وقتی براکت ها روی آنها هستند، تهدید می کند. پاسخ یک کلمه ای که می توان به این پرسش داد این است که- بله – اگر شما یا فرزندتان از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، می توانید به فعالیت هایی که دوست دارید بپردازید. شاید پرسش بعدی این باشد که، چطور ممکن است؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایت پلیت در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

چگونه حین ورزش می توان از دندان ها و براکت های ارتودنسی محافظت کرد؟

برای باقی ماندن در مسیر طرح درمان ارتودنسی با براکت های ارتودنسی، محافظت از دهان و دندان حین ورزش و بازی، امری ضروری است. ارتودنتیست ها همیشه بیمارانی دارند که می ترسند استفاده از براکت های ارتودنسی به معنای دست کشیدن از چیزها و کارهای مورد علاقه آنها باشد، یا اینکه برای انتخاب ورزش هایی که می توانند در طول این دوره انجام دهند محدود شوند. برای بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی با براکت ها قرار دارند و ورزش می کنند، توصیه می کنیم برای محافظت از دهان خود در برابر حوادث احتمالی، از محافظ دندان های ارتودنتیک استفاده کنند. با استفاده درست از محافظ دندان های ارتودنتیک ، با وجود براکت ها روی دندان ها می توان هر نوع ورزشی را انجام داد. حتی در ورزش هایی که ضد و خورد زیادی ندارند، مانند بیس بال، محافظ دندان ایده خوبی برای مراقبت از لبخندی است که برای اصلاح آن این همه تلاش می کنید.

ورزش و ارتودنسی

ورزش و ارتودنسی

 

محافظ دندان ارتودنسی

محافظ های دندان ارتودنتیک از جنس سیلیکون هستند و مانع برخورد لب ها به دندان هایی می شوند که روی آنها براکت قرار دارد. علاوه بر این، از براکت ها نیز محافظت می کنند و تأثیر هر گونه برخوردی که بتواند به نحوه اتصال براکت ها به دندان ها آسیب برساند را کاهش می دهند. محافظ های دندان ارتودنتیک عموماً بزرگتر از محافظ های غیر ارتودنتیک معمولی هستند زیرا باید فضای کافی برای جای دادن براکت ها در خود داشته باشند. اما نگران نباشید، زیرا بزرگتر بودن محافظ دندان ارتودنتیک به این معنا نیست که ابزار راحتی نیست. بیماران زیادی داشته ایم که معتقد بوده اند محافظ دندان ارتودنتیک آنها واقعاً راحت تر از نمونه قدیمی آن، محافظ دندان سنتی، بوده است.

ورزش و ارتودنسی

ورزش و ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا لقی دندان طی درمان ارتودنسی طبیعی است؟

محافظ دندان های معمولی

در مقایسه با محافظ های دندان ارتودنتیک، محافظ دندان معمولی از پلاستیک فشرده ساخته شده است و باید با گرمای دهان شما شکل بگیرد. این نوع محافظ های دندان آسیب های جدی به دندان هایی وارد می کنند که روی آنها براکت وجود دارد، در نتیجه نیاز خواهد بود دفعات بیشتری به ارتودنتیست مراجعه کنید، طول درمان شما بیشتر خواهد شد، و یا حتی برخی از این آسیب ها غیر قابل بازگشت خواهند بود. علاوه بر این، بیشتر محافظ های دندان غیر ارتودنتیک به خوبی محافظ های دندان ارتودنتیک روی دندان ها قرار نمی گیرند یا اینکه ممکن است حتی دندان هایی که براکت ها روی آنها قرار دارند داخل آنها جا نشوند.

ورزش و ارتودنسی

ورزش و ارتودنسی

 

محافظ های دندان بویل اند بایت boil-and-bite mouthguards

این نوع محافظ های دندان بسیار جذاب هستند. در واقع سریع ترین و به صرفه ترین راه برای دستیابی به یک محافظ دندان “سفارشی” هستند. با این حال، هرچند محافظ های دندان بویل اند بایت در ابتدا به خوبی روی دندان ها قرار می گیرند اما با جابجا شدن دندان ها، این نوع محافظ ها دیگر متناسب با دندان ها نخواهند بود. به همین دلیل محافظ های دندان ارتودنتیک همواره بهترین گزینه ها هستند. محافظ دندان ارتودنتیک را می توانید از هر فروشگاه لوازم ورزشی تهیه کنید یا اینکه به صورت آنلاین سفارش دهید.

چه اتفاقی می افتد اگر با وجود براکت ها روی دندان ها، به صورت ضربه وارد شود؟

اگر از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید و حین بازی یا ورزش به صورت شما ضربه وارد شود، بهتر است هر چه سریعتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند آیا نیاز به مراجعه اورژانسی دارید یا خیر. با نشان دادن تصویر زیر، اصلاً قصد ترساندن شما را نداریم، اما اگر از محافظ دندان ارتودنتیک استفاده نکنید چنین اتفاقی برای شما خواهد افتاد: شکستن براکت های ارتودنسی، خونریزی لثه ها، و حتی شکسته شدن دندان ها. اتفاقی که اصلاً خوشایند نخواهد بود.

ورزش و ارتودنسی

ورزش و ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بستن دهان با محافظ دندان شبانه مهم است؟

به همین دلایل، به شما توصیه می کنیم قبل از آغاز درمان ارتودنسی خود مشورت های لازم با ارتودنتیست را داشته باشید تا برای انجام کارهای لازم و دریافت ابزارهای مهم شما را راهنمایی کند به شکلی که در طول درمان ارتودنسی از ورزش های مورد علاقه خود لذت ببرید

 

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code