هر چند از ورود افراد بزرگسال به درمان های ارتودنسی استقبال شده است، اما درمان آنها ممکن است با چالش های بسیاری مواجه باشد که ربطی به مال اکلوژن آنها ندارد. برخی شرایط هستند که قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی را دشوار و در برخی موارد حتی غیر ممکن می سازند. شرایطی که استخوان های شما را تحت تأثیر قرار می دهند همیشه از جمله این مشکلات هستند، زیرا دندان ها داخل استخوان ها قرار گرفته اند و به آن تکیه داده اند، و وارد آوردن هر گونه فشار به دندان هایی که داخل استخوان ملتهب، تحلیل رفته، یا مشکل دار قرار گرفته اند می تواند به آنها آسیبی وارد کند که تأثیرات منفی آن بیشتر از تأثیرات مثبت آن خواهد بود. در برخی موارد به دندان ها آسیبی غیر قابل بازگشت وارد می شود و منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد که تا مدت ها ادامه خواهند داشت. یکی از شرایطی که دریافت براکت های ارتودنسی را دشوار می سازد پوکی استخوان و داروهایی است که برای درمان آن تجویز می شوند. گاهی اوقات این داروها می توانند انجام درمان ارتودنسی را غیر ممکن سازند.

پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

 

پوکی استخوان و بیس فسفونات

استئوپروزیس (Osteoporosis) یا پوکی استخوان شرایطی است که در آن استخوان ها پر منفذ می شوند و احتمال بروز مشکلات برای دندان ها افزایش خواهد یافت. این نوع استخوان ها می توانند به راحتی شکسته شوند یا به شکل وضعیت پاتولوژیک موجود درآیند، زیرا انعطاف پذیری و استحکام استخوان های سالم را ندارند. مشکل دیگر این است که دارویی مانند بیس فسفونات، که معمولاً برای درمان پوکی استخوان تجویز می شود و مصرف آن در زنان رو به افزایش است، تزریق وریدی آن موجب بروز شرایطی تحت عنوان سندورم استئونکروز (مرگ استخوان) فک ONJ syndrome می شود. این سندورم شرایطی است که در آن قسمت های کوچکی از استخوان فک بالا یا پایین می میرند (از بین می روند).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر درمان ارتودنسی بر زیبایی بینی

دندان هایی که در این قسمت های این استخوان ها واقع شده اند، لق می شوند و می تواند موجب افتادن آنها شود، و اگر فشار به آنها وارد شود، می تواند درد شدیدی بوجود آورد، لازم به تذکر نیست که استخوان فک ممکن است تخریب شود. مشکل دیگر این است که اگر شما به هر دلیلی تحت درمان بیس فسفونات می باشید (ممکن است آن را به عنوان داروی درمان سرطان، یا درمان دیگر مشکلات در کنار پوکی استخوان دریافت کنید)، و مجبور به کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت، یا هر جراحی دهانی دیگری باشید، ممکن است استخوان فک قادر به بهبود نباشد و نقطه آغاز نکروز استخوان باشد.

همینطور گزارش شده است که استفاده “مداوم” از بیس فسفونات خوراکی منجر به ضایعات داخل دهانی شده است. هر چند بسیاری از این موارد با کشیدن دندان یا تروماهای دندانی همراه بوده اند، به نظر می رسد برخی از ضایعات به صورت خود به خود بروز پیدا کرده باشند.

به همین دلایل، انجام برخی درمان های خاص ارتودنتیک امکان پذیر نخواهد بود. اگر قرار باشد از ایمپلنت به عنوان لنگر یا تکیه گاه ارتودنسی استفاده شود، یا طرح درمان شما نیاز به کشیدن دندان دارد، ممکن است مجبور باشید تا پایان درمان پوکی استخوان خود و زمانی که دیگر به مصرف بیس فسفونات نیاز ندارید دست نگهدارید، تا انجام طرح درمان شما امکان پذیر باشد.

بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها دسته مصنوعی از نمونه های مشابه پیروفسفات ها هستند که از جمله داروهای بسیار قوی برای پیشگیری از تحلیل استخوان می باشندس. آنها شباهت زیادی به کلسیم دارند، و یا داخل استخوان حفظ می شوند، یا از طریق ادرار دفع می شود. از آنجا که روی بیس فسفونات فعل و انفعالات شیمیایی صورت نمی گیرد، غلظت بالای آن برای مدت زمان طولانی داخل استخوان باقی خواهد ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان ها شروع به فاصله گرفتن از هم می کنند؟

مکانیزم عمل بیس فسفونات ها هنوز تحت آزمایش است، اما برخی فیزیولوژی های آسیب شناسی اساسی قابل درک هستند. بیس فسفونات ها به خاطر میل ترکیبی بخش هایی از پارا کلروفنول خود به هیدروکسی آپاتیت، به استخوان می چسبند و پس از آن توسط استئوکلاست ها خورده می شوند. هضم بیس فسفونات ها توسط استئوکلاست ها، با مقابله با تری فسفات آدنوزین یا اختلال در مسیر آنزیم HMG-CoA، منجر به آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول ها) می شود. جذب استئوکلاست ها بواسطه استئوبلاست ها نیز مهار می شود.

تأثیر بیس فسفونات ها قابل انکار نیست. برای درمان هایپرکلسمی (hypercalcemia افزایش کلسیم خون) بد خیم، اختلالات ورم استخوان osteitis deformans (بیماری پاژه استخوان)، گسترش بیماری در استخوان (با یا بدون هایپرکلسمی)، و تومور بد خیم چند گانه سلول های مغز استخوان، اساساً به طور وریدی استفاده می شوند، و برای پوکی استخوان تنها به صورت خوراکی استفاده می شود.

پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

خبر خوب اینکه …

خبر خوب اینکه انجام درمان ارتودنسی در همه موارد محدودیت ندارد. میلیون ها زنی که دوره قبل یا بعد از دوران یائسگی خود را سپری می کنند برای پیشگیری از حوادث اسکلتی مربوط به استئوپوزیس، به تجویز پزشک خود بیس فسفونات را به صورت خوراکی مصرف می کنند. هزاران بیمار نیز بیس فسفونات را به عنوان بخش از رژیم شیمی درمانی خود برای درمان بیماری های بد خیم دریافت می کنند. به همین نسبت هستند افرادی که با وجود این بیماری های خود و مصرف بیس فسفونات قصد دارند از درمان ارتودنسی بهره مند شوند. اگر طرح درمان ارتودنسی نیاز به تکنیک های جراحی یا ایمپلنت های دندانی نداشته باشد، احتمال اینکه بیمار بتواند تحت درمان قرار بگیرد زیاد است. تحت هر شرایطی به خاطر داشته باشید به ارتودنتیست خود یادآور شوید که بیس فسفونات مصرف می کنید. اینها اطلاعات مهمی هستند که به دلایلی که در بالا ذکر شدند، هر ارتودنتیستی باید از آنها آگاه باشد. اگر ارتودنتیست بداند شما بیس فسفونات مصرف می کنید ممکن است نیروی گشتاور یا زاویه براکت ها را تغییر دهد تا برای استخوان فک شما مشکلی پیش نیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان در طول درمان ارتودنسی
۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code