بریس های ارتودنسی یکی از ابزارهای پر کاربرد جامعه امروز برای ایجاد لبخندی هستند که بسیاری از افراد آن را ندارند و آرزوی داشتن آن را دارند. این ابزار علیرغم کمک های شگفت انگیزی که به افراد می کنند اما برخی از انواع آن می توانند محدودیت های را برای زندگی افراد استفاده کننده طی دوره استفاده از آنها ایجاد کنند. لکه دار شدن بریس ها یک مشکل شایع برای بسیاری از بیماران ارتودنسی است. البته همه آنها این مشکل را ندارند. مثلاً بریس های فلزی کمتر این نگرانی لک شدن را به همراه دارن. اما بریس هایی که لکه دار می شوند، این لکه ها ظاهر فرد را نازیبا می کنند، می توانند پناهگاهی برای باکتری هایی باشند که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، و می تواند با عملکرد نادرست خود بریس های واقعی ارتباط داشته باشند.

موادی که معمولاً باعث لک شدن بریس های دندانی می شوند

گرچه هر از چند گاهی خوردن فنجان هیچ تأثیری نخواهد داشت (اگر حتماً بلافاصله بعد از آن دهان را آبکشی کنید)، مصرف منظم قهوه، چای و شکلات داغ در نهایت بریس های شما را لکه دار خواهد کرد. این بی رحمانه ترین واقعیت است، بویژه در دل زمستان، اما این یک واقعیت است. قهوه و چای باید متداول ترین عوامل لک کننده در جهان باشند. آنها نه تنها رنگ مینای دندان های شما را تغییر می دهند، بلکه بریس های شما و تقریباً هر چیز دیگری که با آنها در تماس هستند را لکه دار می کنند؛ قهوه را می توان به عنوان رنگ قهوه ای استفاده کرد زیرا تانن بسیار بالایی در آن وجود دارد. چای نیز دارای مقدار زیادی تانن است و اگر این ماده خوشمزه مکرراً با بریس های شما تماس پیدا کند، آنها را لکه دار می کند. مصرف قهوه و چای خود را محدود کنید، مجبور نیستید از این چیزهای شگفت انگیز به طور کامل چشم پوشی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز یا جوش خوردن دندان به استخوان فک!

 

موادی که معمولاً باعث لک شدن بریس های دندانی می شوند

موادی که معمولاً باعث لک شدن بریس های دندانی می شوند

سیگار کشیدن باعث ایجاد لکه بر روی بریس های شما می شود!

بعدی در این فهرست، سیگار کشیدن است. رسوبات نیکوتین و تار بر روی بریس های شما به صورت لکه های قهوه ای ناخوشایند ظاهر می شوند، دقیقاً مانند روی ناخن انگشت یا کاغذ دیواری. هنگام انجام درمان ارتودنسی، بهتر است سیگار را به طور کامل ترک کنید. دندان های شما هنگام استفاده از بریس ها آسیب می بینند، و سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو فقط باعث آسیب بیشتر آنها می شود و بریس ها را نیز لکه دار می کنند. جویدن نیکورت ممکن است برای اکثر بریس ها گزینه مناسبی نباشد، بنابراین سعی کنید پچ تهیه کنید یا بهتر است شروع به کاهش و سپس ترک آن کنید.

میوه های قرمز رنگ و انواع توت ها و همچنین شراب قرمز و شکلات نیز سرشار از تانن هستند و براکت ها و سیم ها را نیز لکه دار می کنند.

ادویه کاری

زردچوبه، آن ادویه لذیذ و ضروری که به غذای هندی طعم لذیذ می دهد، هر چیزی که با آن در تماس است را با سایه ای از رنگ زرد عجیب لکه دار می کند. بریس ها و لیگاچورهای سرامیکی را لکه دار می کند و پس از مسواک زدن و تلاش برای پاک کردن لکه، رنگ زرد روشن تری خواهید داشت. لیگاچورهای آبی در نتیجه برخورد زردچوبه با آنها به رنگ سبز وحشتناکی در می آیند.

غذاهای قرمز رنگ

شراب قرمز، انواع توت ها، رب گوجه فرنگی، آب نبات قرمز رنگ، همه اینها دندان ها و براکت ها را لکه دار می کنند. به دلایلی متوجه رنگ قرمز می شویم و حتی اگر فقط لمس آن روی چیزی باشد، متوجه می شویم. شاید به همین دلیل است که همه غذاها و نوشیدنی های قرمز، بویژه آنهایی که رنگ خوراکی قرمز مصنوعی دارند (که همه چیز را دیوانه وار لکه دار می کنند)، تا اطلاع ثانوی خارج از این فهرست قرار دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای بریس های شفاف یا نامرئی

چگونه لکه های بریس های ارتودنسی خود را پاک کنیم؟

بهترین راه برای از بین بردن لکه ها دهانشویه است. دهانشویه فاقد الکل دریافت کنید و ۳ مرتبه در روز داخل دهان با آن غرغره کنید و مطمئن شوید که هر بار حداقل ۲ دقیقه آن را در دهان خود نگه می دارید. این باید بتواند بیشتر لکه ها را از بین ببرد، اما نه همه آنها را. اگر در مورد حذف آنها جدی هستید، از کمی بی کربنات سدیم استفاده کنید و آن را روی یک مسواک بمالید. گرانول ها باید به از بین بردن لکه ها کمک کنند، اما مراقب باشید که خیلی محکم مالش ندهید، در غیر این صورت ممکن است به مینای دندان آسیب برسانید.

چگونه لکه های بریس های ارتودنسی خود را پاک کنیم؟

چگونه لکه های بریس های ارتودنسی خود را پاک کنیم؟

مواردی که نباید روی بریس های دندانی خود استفاده کنید:

گرچه اینترنت به اسید سیتریک یا آب لیمو قسم می خورد، اما نمی توان از آن برای از بین بردن لکه ها استفاده کرد. ممکن است باعث برداشته شدن لکه ها از روی دندان ها شوند، اما مینای دندان شما را نیز می خورند. این برای انواع اسیدها، صرف نظر از اینکه چقدر ضعیف است، صدق می کند. بهترین سیاست این است که ابتدا با ارتودنتیست خود صحبت کنید، زیرا ممکن است راه حل خوبی برای مشکل شما داشته باشد و حتی ممکن است لکه را از روی بریس های ما پاک کند.

اکنون می دانید که در مورد بریس های لکه دار چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید، بنابراین اگر برای بریس های لکه دار به کمک نیاز دارید یا اگر به اطلاعات بیشتر نیاز دارید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی یک دندان می تواند به دندان های دیگر منتقل شود؟

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code