وقتی نیاز به استفاده از بریس های ارتودنسی دارید، انواع بسیار متفاوتی وجود خواهد داشت که با نیازهای شما تناسب داشته باشند. اگر لازم باشد دندان های بالا و پایین شما به طور همزمان صاف و یکدست شوند، ممکن است نیاز باشد برای شما ابزار تویین بلاک Twin Block Appliance کار گذاشته شود. وقتی این ابزار در جای خود قرار می گیرد، پرسش هایی ممکن است برای بیمار بوجود بیایند که لازم است به آنها پاسخ گفته شود.

تویین بلاک چیست و چگونه عمل می کند؟

ابزار تویین بلاک از دو پلیت متحرک تشکیل شده است که به دندان های فک های بالا و پایین گیر داده می شود. در طول مدتی که از این ابزار استفاده می شود، فک ها مقداری دور از یکدیگر و فک پایین مقداری جلوتر نگه داشته می شود. این ابزار به گونه ای طراحی شده است تا فک پایین به حداکثر رشد خود برسد و نیز مشکلات ارتباطی فک ها مانند تفاوت اندازه ها و جلوآمدگی آنها را برطرف نماید. پلیت فک بالا ممکن است عملکرد وسیع کنندگی نیز داشته باشد که اجازه خواهد داد قوس دندانی باریک عریض تر شود. هدف از عریض تر کردن می تواند درمان کراس بایت، ایجاد فضای بیشتر برای درمان فشردگی و تراکم زیاد دندان ها، و قرار گیری بهتر دندان ها باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع مشکلات بایت (مال اکلوژن)

اگر کودکان اورجت شدید داشته باشند، ممکن است به ظاهر دندان های خود آسیب بزنند. گاهی اوقات برای درمان اورجت شدید ممکن است لازم باشد از ابزار تویین بلاک استفاده شود. ابزار تویین بلاک در رنگ های متنوعی وجود دارد. اگر ابزار تویین بلاک به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، کمک خواهد کرد اورجت کاهش پیدا کند و محل قرار گیری دندان های بالا و پایین بهبود یابد. اگر باریکی فک نیز خود یک مشکل باشد، آن نیز می توان ابزار مشابهی درمان شود، اما با افزودن یک پیچ وسیع کننده.

تویین بلاک در ارتودنسی

تویین بلاک در ارتودنسی

مراحل دریافت ابزار تویین بلاک

ابزار تویین بلاک نوعی ابزار است که لازم است به طور سفارشی برای هر بیمار، بر اساس نیازهای او، طراحی و ساخت شود. قبل از انجام این مرحله نیاز است از دهان بیمار عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود و از دهان او قالب تهیه شود. طی یک دوره چند ماهه لازم است چندین مرتبه برای چکاپ مراجعه شود تا کودک تحت نظر قرار داشته باشد. ممکن است مقداری درد وجود داشته باشد که برای خوابیدن مشکلاتی بوجود بیاورد. پس از یک یا دو روز، برای غذا خوردن نیز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت تنها لازم است از غذاهایی که در ادامه اشاره خواهند شد پرهیز شود.

چه زمان هایی باید از تویین بلاک استفاده شود؟

تویین بلاک بخش مهمی از درمان ارتودنسی است، و باید روز و شب استفاده شود. حتی در حین صرف وعده های غذایی نیز باید از تویین بلاک استفاده شود، مگر آنکه ارتودنتیست شما دستور دیگری داده باشد، که در این صورت تنها لازم است برای مسواک زدن یا انجام ورزش های پر زد و خورد (راگبی و هاکی) و شنا آنها را خارج کنید. علاوه بر این، حین نواختن آلات موسیقی بادی بهتر است آنها را خارج کنید.

تویین بلاک در ارتودنسی

تویین بلاک در ارتودنسی

چند روز نخست پس از کار گذاشتن تویین بلاک

چند روز نخست پس از آغاز استفاده از تویین بلاک، این احتمال وجود دارد که شما بخواهید تا جایی که امکان دارد خیلی کم از این ابزار استفاده کنید، اما رعایت و عمل به دستورالعمل ها مهم است. اگر طبق دستورالعمل هایی که ارتودنتیست برای استفاده از تویین بلاک ها به شما می دهد عمل نمایید خیلی زود شاهد بهبود در نحوه قرار گیری دندان ها خواهید بود. علاوه بر این، ممکن است مشکلاتی نیز وجود داشته باشد، اما این مشکلات عموماً تنها چند روز طول خواهند کشید. داروهای مسکن می توانند کمک کنند و در اکثر موارد، داروهای مسکن OTC می توانند کافی باشند. اگر درد و ناراحتی شما طولانی شد و تنها منطقه خاصی را تحت تأثیر قرار داده باشد، لازم است مجدداً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا جای آن را برای شما عوض کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی برای بیماران دیابتی

آن را خارج نکنید، زیرا ممکن است مجبور باشید دو روز نخست را کامل با آنها سپری کنید. این احتمال وجود دارد که برای مدتی حرف زدن شما مثل همیشه نباشد و ممکن است لازم باشد یاد بگیرید چگونه با وجود تویین بلاک ها روی دندان ها حرف بزنید.

با وجود تویین بلاک ها روی دندان ها چگونه باید غذا خورد؟

این احتمال وجود دارد که ارتودنتیست به شما اجازه دهد هنگام صرف وعده های غذایی، ابزار را از دهان خود خارج کنید، اما اطمینان حاصل نمایید تا زمانی که مجدداً آن را در جای خود قرار می دهید به خوبی از آن مراقبت نمایید. وقتی تویین بلاک در دهان شما قرار دارد، برخی خوراکی ها را نمی توانید بخورید، از جمله تافی، شکلات، و هر چیزی که حاوی مقادیر زیادی قند است- این دستور نوشیدنی ها را نیز شامل می شود. تا جایی که امکان دارد دهان خود را تمیز کنید و برای انجام این کار ابزار را از دهان خارج نمایید. از آنجا که لازم است حداقل تا یک سال از ابزار استفاده کنید، برای پیشگیری از طولانی تر شدن زمان استفاده از ابزار لازم است دستورالعمل ها را دنبال نمایید.

چگونه باید تویین بلاک ها را خارج کرد؟

تویین بلاک های خود را باید با دقت کامل و با پایین کشیدن گیره های عقب بریس های فک بالا، و بالا کشیدن گیره های عقب بریس های فک پایین، از دهان خارج کنید. وقتی از ابزار خود استفاده نمی کنید، به خاطر داشته باشید آن را داخل محفظه مخصوص خود نگهداری کنید.

تویین بلاک در ارتودنسی

تویین بلاک در ارتودنسی

مراقبت از تویین بلاک ها به چه صورت انجام می شود؟

برای تمیز نگه داشتن تویین بلاک ها لازم است هفته ای یک مرتبه هر دو قسمت را درون محلول تمیز کننده ریتینر غوطه ور کنید. علاوه بر این، می توانید برای تمیز کردن آنها از مسواک و آب استفاده کنید. برای تمیز کردن آنها هرگز از خمیر دندان استفاده نکنید. از درآوردن مکرر ابزار خودداری کنید زیرا می تواند موجب تضعیف یا شکسته شدن آنها شود. ارتودنتیست به طور منظم روند پیشرفت شما را بررسی خواهد کرد به همین دلیل لازم است به طور منظم برای چکاپ مراجعه نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بریس های ارتودنسی به تنظیم نیاز دارند؟
۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code