هیچ چیز ظاهر، عملکرد، و احساسی مانند دندان های طبیعی برای شما بوجود نمی آورد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، در کنار چکاپ های هر شش ماه یک مرتبه توسط دندانپزشک می توانند به شما کمک کنند دندان های خود را برای یک عمر حفظ کنید.

گاهی اوقات ممکن است دندان های شما عفونی یا بیمار شوند و نیاز به مراقبت های اضافی خواهند داشت. هر گاه این امکان وجود داشته باشد، همیشه باید به فکر درمان برای حفظ دندان باشید. ممکن است به این فکر کنید که چرا دندان را نکشید، مخصوصاً وقتی کسی آن را نمی بیند، اما متوجه خواهید شد که دندان شما از دست رفته است و تأثیر منفی روی کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

هرگز اقدام به کشیدن دندان نکنید تنها به این دلیل که فکر می کنید راحت تر و مقرون به صرفه تر است. از دست رفتن دندان ها می تواند باعث جابجایی دندان های باقی مانده شود، توانایی درست غذا جویدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد، و لبخند شما را خراب خواهد کرد.

کشیدن دندان اغلب دردناک تر از خود عفونت است، و قرار دادن جایگزین برای دندان کشیده شده با یک دندان مصنوعی نیاز به چندین مرتبه مراجعه به دندانپزشک دارد که به سرعت باعث بالا رفتن هزینه ها خواهد شد.

درمان های مدرن اندودانتیک پیشرفت هایی در زمینه فناوری، فرایند، و مواد داشته اند، و گزینه های درمان متعددی در اختیار شما قرار می دهند تا دندان های طبیعی خود را حفظ کنید. مهم است بدانید چه انتخاب های دارید و اینکه آنها چگونه هم روی دندان ها و هم روی سلامت دندانی شما تأثیر می گذارند. هر زمانی که امکان داشته باشد، همیشه بهتر است دندان های طبیعی خود را حفظ کنید و درمان اندودانتیک باید انتخاب نخست شما برای بهترین نتایج سلامتی و زیبایی باشد. اندودنتیست ها متخصص نجات دندان هستند. آنها می توانند شریط شما را مورد ارزیابی قرار دهند و بهترین طرح درمان را برای کمک به نجات دندان برای یک عمر به شما ارائه دهند.

درمان ریشه یا عصبکشی دندان

چند نکته برای نجات دندان طبیعی از پوسیدگی

• وقتی بین کشیدن دندان و درمان ریشه به شما حق انتخاب داده می شود، همیشه درمان ریشه را انتخاب کنید. هیچ دنچر، بریج، پروتز مصنوعی، و ایمپلنتی ظاهر، عملکرد، و احساسی به خوبی دندان های طبیعی ایجاد نخواهد کرد.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائمی مانند تورم یا درد، فوراً اقدم کنید. اکثر اندودنتیست ها می توانند موارد اورژانسی را درمان کنید، حتی آخر هفته ها، و به شما اطمینان خواهد داد بلافاصله ویزیت خواهید شد.
  • در صورتی که دندانپزشک کشیدن دندان را توصیه کند، بپرسید آیا درمان ریشه هم ممکن است یا خیر.
  • اگر به شما گفته شده است که درمان ریشه ممکن نیست، بپرسید چرا، و بخواهید شما را به اندودنتیست ارجاع دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ممکن است بریس ها برای فردی مناسب نباشند؟

درمان ریشه یک درمان نسبتاً بدون درد است و اغلب ناراحتی که در طول دوره بهبود تجربه خواهید کرد در مقایسه با کشیدن دندان های طبیعی بسیار اندک خواهد بود. به لطف تکنیک های مدرن و بی حسی مؤثر، بیمارانی که درمان ریشه را تحربه می کنند، نسبت به بیمارانی که دندان می کشند، ۶ برابر بیشتر احتمال دارد که آن را درمانی بدون درد توصیف کنند. کمی زمان بگذارید و اندکی در مورد درمان ریشه و برخی از سوء تعبیرهای شایع در مورد آن یاد بگیرید سپس با مراجعه به اندودنتیست در نزدیکی محل زندگی خود، نخستین گام را برای درمانی بدون درد بردارید.

عصب کشی چگونه دندان های شما را نجات می دهد؟

وقتی داخل (پالپ) دندان شما در نتیجه پوسیدگی عمیق، فرایندهای مکرر دندانپزشکی، روکش های نامناسب، یا ترک خوردگی یا لب پر شدگی دندان شما ملتهب یا عفونی می شود، لازم است درمان ریشه یا اندودانتیک انجام دهید. آسیب به دندان های شما نیز ممکن است موجب آسیب به پالپ شود، حتی اگر دندان هیچ لب پر شدگی یا ترک قابل مشاهده ای نداشته باشد. در صورتی که پالپ ملتهب یا عفونی درمان نشده باقی بماند، می تواند موجب بروز درد یا منجر به بروز آبسه شود.

وقتی تحت درمان ریشه یا دیگر درمان های اندودانتیک قرار می گیرید، پالپ ملتهب یا عفونی تخلیه می شود و داخل دندان با دقت پاکسازی و ضد عفونی می شود، سپس با موادی پلاستیک مانند به نام گاتا پرکا، پر و مهر و موم می شود. پس از آن، برای محافظت بیشتر، دندان با یک روکش یا پر شدگی احیاء می شود و به عملکرد خود مانند هر دندان دیگری ادامه خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی دندان قابل برگشت است؟

درمان اندودانتیک به شما کمک می کند لبخند طبیعی خود را حفظ کنید، به خوردن غذاهایی که دوست دارید ادامه دهید، و نیاز به قرار گرفتن تحت اقدامات دندانپزشکی بیشتر را محدود می کند. با مراقبت های درست، اکثر دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند، می توانند یک عمر دوام داشته باشند.

درمان ریشه یا عصبکشی دندان

عواملی که می توانند در نجات دندان با درمان ریشه تداخل ایجاد کنند:

• دندان هایی که ریشه های بلند و به صورت غیر عادی خمیده دارند. اندودنتیست ها از ابزارهای خاصی استفاده می کنند و ریشه ها را مهر و موم می کنند. در صورتی که پاکسازی کانال های یک دندان دشوار باشد، ممکن است کمتر احتمال پیدا کند که درمان به صورت دائمی موفقیت آمیز باشد.
  • وجود یک ترک در ریشه دندان. گرچه دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند با یک ترمیم دندانی مانند روکش در بالای خط لثه محافظت می شوند، اگر خود ریشه ترک بخورد، عفونت می تواند مجدداً وارد دندان شود.
  • بیماری پریودنتال پیشرفته. لثه های شما نقشی اساسی در سلامت دهان شما ایفا می کنند و اگر شما بیماری لثه شدید و تکرار شونده داشته باشید، نجات دندان های طبیعی شما با کمک درمان ریشه کمتر می تواند موفقیت آمیز باشد.
  • درمان های ریشه قبلی دندان. اگر درمان ریشه اصلی با شکست مواجه شد، راه هایی برای درمان دندان وجود دارند، ماننددرمان مجدد ریشه یا اپیکواکتومی. با این حال نرخ موفقیت فرایندهای بعدی به اندازه درمان ریشه نخست بالا نیست.

گرچه درمان ریشه اغلب راهکاری طولانی مدت برای دندان های طبیعی آسیب دیده یا عفونی ارائه می دهد، اما بهترین گزینه انتخابی برای همه بیماران نیست. دندانپزشک و اندودنتیست هستند که می توانند تشخیص دهند آیا شما گزینه مناسبی برای این درمان هستید یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بازگشت مشکلات ارتودنتیک پس از درمان ارتودنسی