علل ژنتیکی مشکلات ارتودنتیک

نحوه رشد دندان ها و استحکام دندان های شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. نقایص مادرزادی و ساختار طبیعی صورت شما می توانند باعث بروز مشکلات ارتودنتیک شوند و شرایط غیر قابل پیش بینی نیز می توانند ساختار اسکلتی شما را در رحم تغییر دهند. اما بیشتر، نحوه رشد و تراز دندان های شما بر اساس نوع دندان هایی است که به ارث برده اید.

ژنتیک یک علم بسیار پیچیده است و در حال حاضر در جالب ترین مرحله است که معماهای جدید و جدیدتری برای حل آن تولید می کند. با این حال، می توان گفت که ترکیبی از ژن ها را از هر دو والدین بیولوژیکی خود به ارث می بریم.

این درست است که ژن های ما مسئول خلق همه چیز در وجود ما هستند و لبخند ما از این قضیه مستثنی نیست. بی شک برخی از عوامل خاص درباره لبخند شما وجود دارند که از والدین شما به شما ارث رسیده اند. این بدان معناست که شما می توانید ساختار دندان مادر یا پدرتان را به ارث ببرید. اما ژنتیک می تواند ترکیبی از این دو را به شما بدهد، زیرا آلل های مسئول ساخت دندان های شما، در واقع می توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند. این ممکن است یک تغییر جدید ایجاد کند که کاملاً متفاوت از مجموعه دندان های مادر یا پدر شما باشد. شما همچنین می توانید یک جهش داشته باشید، به این معنا که یک تغییر جدید و هرگز دیده نشده از آلل هایی که دندان های شما را می سازند، و این می تواند مثبت یا منفی باشد (گرچه به دومی تمایل دارد). شما همچنین می توانید ویژگی های مغلوب را به ارث ببرید. یک ویژگی مغلوب یک ویژگی است که در مادر یا پدر آشکار نیست، اما هر دو ژن مربوط به آن را دارند. به همین دلیل است که برای مثال، دو فرد مو قهوه ای می توانند والدین بیولوژیکی یک نوزاد بلوند باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بریس های ارتودنسی به تنظیم نیاز دارند؟

ارتو ژنتیکی

ارتو ژنتیکی به این معنا است که وضعیت دندان های والدین شما نشان دهنده خوبی است که نشان می دهد چه نوع دندان هایی خواهید داشت، اما این وضعیت بی خطر نیست. ممکن است یک جهش داشته باشید که تراز دندان هایتان را متفاوت از هر چیزی که والدینتان تجربه کرده اند کند، یا می توانید ترکیبی از ژن های مغلوب را به ارث برده باشید که ممکن است هرگز در هیچ کس از اعضاء خانواده تان نشان داده نشده باشند!

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

الگوها

گرچه این بسیار نادر است و معمولاً همه ما دندان هایی را به ارث می بریم که تا حدودی شبیه سایر افراد خانواده مان هستند. صفات خاصی وجود دارند که بیشتر به ارث می رسند، و این در مورد مشکلاتی که بزرگترها و سایر اعضای خانواده ما دارند نیز صدق می کند. بنابراین خوب به اطراف نگاه کنید، و ببینید که افراد خانواده شما چه نوع دندان هایی دارند، این یک راه خوب برای آماده شدن برای چیزی است که ممکن است در پیش باشد.

دندان ها و وراثت

محققان توصیه می کنند که داشتن والدینی که سلامت دهان و  دندان ضعیفی دارند می تواند شما را مستعد ابتلا به این همین مشکلات کند، بنابراین باید در مراقبت از دهان خود محتاط باشید.

اما در مورد مشکلات ارتودنتیک چطور؟ وقتی صحبت از دندان های کج به میان می آید، احتمالاً شما مادر و پدر را هم دارید که در این رابطه آنها را مقصر بدانید. شما از هر دو والدین خود ژن ها را به ارث برده اید، بنابراین ممکن است کوچک بودن فک را از مادر و دندان های درشت را از پدر خود به ارث برده باشید! در این مقاله برای شما توضیح می دهیم که ژنتیک چگونه می تواند روی آینده شما تأثیر بگذارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گاز گرفتن داخل گونه: علل و راهکارهای درمان

چه چیزی ارثی است و چه چیزی ارثی نیست؟

اندازه فک و همچنین شکل و اندازه دندان های شما احتمالاً از والدین شما به ارث رسیده اند. حتی فاصله بین دندان های شما ممکن است ارثی باشند، به این معنا که اگر یکی از والدین شما دندان های فشرده و نامنظم داشته باشد، ممکن است شما نیز دندان های فشرده ای داشته باشید. البته، شما لبخند منحصر به فرد خود را خواهید داشت، اما عناصر آن از والدین شما نشأت گرفته اند. اگر یکی از والدین شما مجبور بوده است از بریس ها استفاده کند، احتمالاً شما هم باید از آنها استفاده کنید.

چیزی که ارثی نیست سلامت لبخند شما است. گرچه سلامت دهان و دندان های شما مطمئناً تحت تأثیر سلامت والدینتان خواهد بود، اما این تنها عامل تعیین کننده نیست. فقط به این دلیل که والدین شما پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دارند الزاماً به این معنا نیست که شما به آن مبتلا خواهید شد، گرچه خطر شما افزایش یافته است. شما به تنهایی مسئول مراقبت از دهان خود هستید، پس بهترین کار ممکن را هنگام تمیز کردن دندان های خود انجام دهید!

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

عوامل سبک زندگی که می توانند روی نیاز شما به بریس ها تأثیر بگذارند

به غیر از به ارث بردن ساختار بد دهان یا دندان های فشرده از والدینتان، چیزهای دیگری نیز وجود دارند که به طور خاص به ژن ها مربوط نمی شوند که می توانند روی نیاز شما به بریس ها تأثیر بگذارد. اینها شامل تنفس دهانی در دوران کودکی هستند که ممکن است روی رشد فک تأثیر بگذارد. عامل دیگر مکیدن طولانی مدت انگشت شست است که می تواند موقعیت دندان ها را در حین رشد تحت تأثیر قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه لکه های بریس ارتودنسی را برطرف کنیم؟

این رفتارها می توانند باعث فشردگی دندان ها، ایجاد شکاف، اوربایت و آندربایت شوند. البته، والدین شما مسئول کمک به شما برای مهار این رفتارها در کودکی هستند، بنابراین حداقل تا حدی به آنها بستگی دارد که نیاز شما به بریس ها را در آینده محدود کنند.

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

آنچه شما می توانید انجام دهید

البته، شما نمی توانید ژن های خود را تغییر دهید، و عوامل سبک زندگی که در نیاز شما به درمان ارتودنسی نقش داشته اند، مدت هاست که از آنها گذشته است. مهمترین کاری که اکنون می توانید انجام دهید این است که بر لبخند خود نظارت داشته باشید. همچنین اگر قبلاً این کار را نکرده اید، می توانید یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی برای تعیین نیاز خود به بریس ها تعیین کنید. دندان های فشرده و کج می توانند روی بهداشت دهان و دندان شما تأثیر بگذارند (تمیز کردن آن فضاهای کوچک دشوار است!) بنابراین رسیدگی به مسائل ارتودنتیک می تواند به شما کمک کند تا بهترین مراقبت ممکن را از لبخند خود را انجام دهید و از بروز بیماری های دهان و دندان جلوگیری کنید.

آیا کجی دندان ها یا مشکلات بایت را از والدین خود به ارث برده اید؟ اگر چنین است، نگران نباشید. به ارث بردن این نوع مشکلات طبیعی است، اما این به شما بستگی دارد که اگر والدینتان به این مشکلات رسیدگی نکرده اند، خودتان مسئولیت آن را به عهده بگیرید. لبخند شما منحصر به فرد و متعلق به خود شماست، پس بگذارید بدرخشد!

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code