مسواک های بین دندانی به صورت ویژه برای تمیز کردن بین دندان ها و دسترسی به مناطقی طراحی شده اند که یک مسواک معمولی نمی تواند به آنها برسد. بسیاری از افراد متوجه می شوند که استفاده از مسواک بین دندانی آسان تر از نخ دندان کشیدن است، در حالی که دیگران هر دو را به عنوان بخشی از یک روتین بهداشتی دهان و دندان انجام می دهند.

اگر در مسواک زدن بین دندان ها تازه کار هستید، یا می خواهید بدانید که آیا آن را به درستی انجام می دهید، احتمالاً سؤالاتی در این زمینه دارید:

  • نحوه استفاده از مسواک بین دندانی
  • از چه سایزی استفاده کنم؟
  • آیا قبل یا بعد از مسواک زدن باید از مسواک بین دندانی استفاده کرد؟
  • بهترین مسواک بین دندانی کدام است؟
  • مسواک های بین دندانی سازگار با محیط زیست

خوب، شما به جای درستی مراجعه کرده اید زیرا ما در راهنمای مسواک های بین دندانی به این پرسش ها و پرسش های بیشتر پاسخ خواهیم داد.

مسواک بین دندانی چیست؟

به عبارت ساده تر، مسواک بین دندانی یک مسواک کوچک است که برای پاکسازی بین دندان ها طراحی شده است. آنها همچنین می توانند برای پاکسازی اطراف بریس های ثابت و در پشت دهان مفید باشند.

مسواک های بین دندانی (که به آنها مسواک های اینتردنتال و اینترپروگزیمال نیز گفته می شود) معمولاً دارای رشته ای هستند که توسط یک سیم فلزی در جای خود نگه داشته می شود، کمی شبیه برس کوچک بطری شوی. سیم را می توان زاویه دار یا خم کرد تا دسترسی به نقاط خاص در دهان را آسان تر کند. یک دسته متصل به سیم این امکان را برای شما فراهم می کند تا با مسواک را مانور دهید تا پلاک و بقایای مواد غذایی گیر افتاده بین دندان ها را پاک کنید.

مسواک های بین دندانی در اندازه های مختلف برای قرار گرفتن در فاصله های با اندازه های مختلف بین دندان ها وجود دارند. برخی یکبار مصرف هستند، در حالی که برخی دیگر از دسته بلندتر و سر مسواک قابل تعویض تشکیل شده اند. ما در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این گزینه های مختلف خواهیم پرداخت تا بتوانید بفهمید که بهترین مسواک بین دندانی برای نیازهای شما کدام است.

مسواک بین دندانی چیست؟

مسواک بین دندانی چیست؟

مسواک های بین دندانی در مقایسه با نخ دندان کشیدن

ممکن است از خود بپرسید که آیا بهتر است از مسواک های بین دندانی استفاده کنید یا نخ دندان بکشید – بخصوص اگر استفاده از نخ دندان سنتی برای شما دشوار است. خوب، خبر خوب این است که مطالعات مختلف نشان داده اند که استفاده از مسواک های بین دندانی جایگزین مؤثری برای نخ دندان کشیدن هستند. بر اساس این تحقیق، مسواک بین دندانی حتی نسبت به نخ دندان معمولی بهتر می تواند در از بین بردن پلاک مؤثر باشد.

با این حال، ممکن است متوجه شوید که حتی کوچک ترین مسواک های بین دندانی آنقدر بزرگ هستند که بین برخی از فاصله های بین دندان های شما قرار نمی گیرند. در این صورت، شما همچنان باید آن فاصله ها را نخ دندان بکشید تا پلاک را از بین ببرید.

اگر مطمئن نیستید که از مسواک بین دندانی استفاده کنید یا نخ دندان (یا هر دو!)، بهتر است از دندانپزشک خود بپرسید. پاسخ آنها ممکن است به سلامت فعلی دهان و دندان شما و موقعیت دندان های شما بستگی داشته باشد، یا ممکن است فقط توصیه شود از هر چیزی استفاده کنید که استفاده از آن را راحت تر می دانید.

مسواک های بین دندانی در مقایسه با نخ دندان کشیدن

مسواک های بین دندانی در مقایسه با نخ دندان کشیدن

آیا مسواک های بین دندانی می توانند به لثه ها آسیب برسانند؟

مسواک های بین دندانی در صورت استفاده صحیح، باید پلاک را از خط لثه بین دندان ها پاک کنند، اما نباید به لثه آسیب وارد کنند. زمانی که برای نخستین بار استفاده از آنها را شروع می کنید، اندکی خونریزی طبیعی است. این نشانه بیماری لثه اولیه (ژنژیویت) است، اما عادات تمیز کردن جدید شما به بهبود سلامت لثه کمک خواهند کرد. مسواک زدن خود را برای چند روز ادامه دهید و خونریزی لثه باید کاهش یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

در صورت ادامه یافتن هر گونه درد یا خونریزی بیشتر از یک یا دو هفته، با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای از بین بردن رسوب تارتار به یک پاکسازی تخصصی دندانی نیاز داشته باشید. یا ممکن است لازم باشد اندازه کوچکتری را امتحان کنید یا مسواک را به شکل دیگری زاویه دهید. دستورالعمل های ما کمی پایین تر به شما کمک می کنند از آسیب به لثه های خود در اثر استفاده از تکنیک اشتباه جلوگیری کنید.

آیا مسواک های بین دندانی می توانند به لثه ها آسیب برسانند؟

آیا مسواک های بین دندانی می توانند به لثه ها آسیب برسانند؟

تفاوت بین دو نوع مسواک بین دندانی چیست؟

یک نوع مسواک بین دندامی مسواک های single-tufted هستند، نوع دیگری است که برای دسترسی به نقاط مشکل در دهان شما طراحی شده است. این نوع مسواک فقط شامل یک دسته کوچک از رشته ها در نوک مسواک می شود. این رشته ها به جای اینکه مانند یک مسواک بین دندانی از طرفین بیرون بیایند در یک نقطه چیده شده اند.

مسواک هایsingle-tufted  می توانند برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت ها، روکش ها، بریج ها و بریس های ثابت مفید باشند، اما نمی توان از آنها برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کرد. در صورتی که مطمئن نیستید از کدام نوع مسواک استفاده کنید، از دندانپزشک خود بپرسید.

تفاوت بین دو نوع مسواک بین دندانی چیست؟

تفاوت بین دو نوع مسواک بین دندانی چیست؟

اندازه مسواک های بین دندانی

مسواک های بین دندانی در طیف وسیعی از اندازه ها وجود دارند تا برای نیازهای مختلف مناسب باشند. کوچک ترین مسواک های بین دندانی باید بین دندان هایی قرار گیرند که بدون فاصله به هم چسبیده اند، در حالی که اندازه های بزرگ تر برای تمیز کردن اطراف بریس ها، پروتزهای ایمپلنت های و شکاف های دندان های از دست رفته مناسب هستند.

راهنمای اندازه مسواک بین پروگزیمال

تولید کنندگان مسواک های خود را با کد رنگ تولید می کنند تا تشخیص اندازه های مختلف آسان باشد. متأسفانه، همه آنها از رنگ های یکسان استفاده نمی کنند و همه آنها با استفاده از میلی متر اندازه را نشان نمی دهند، در عوض، به اندازه هایی مانند “استاندارد” یا “تنگ” تکیه می کنند.

در جدول زیر می توانید اندازه های ارائه شده توسط برند TePe و رنگ های مربوطه را مشاهده کنید. یک استاندارد اندازه ISO وجود دارد که مسواک ها را از ۰ تا ۸ نشان می دهد، اما همه تولیدکنندگان از این استاندارد استفاده نمی کنند. کوچکترین مسواک بین دندانی ارائه شده در اینجا، مسواک صورتی ۴/۰ میلی متری است.

اندازه ISO اندازه سیم (میلی متر) رنگ مسواک
۰ ۴/۰ صورتی
۱ ۴۵/۰ نارنجی
۲ ۵/۰       قرمز
۳ ۶/۰ آبی
۴ ۷/۰ زرد
۵ ۸/۰ سبز
۶ ۱/۱ بنفش
۷ ۳/۱ خاکستری
۸ ۵/۱       سیاه

انتخاب مسواک بین پروگزیمال با اندازه مناسب

انتخاب اندازه مناسب برای هر یک از فضاهایی که باید تمیز کنید بسیار مهم است. اگر مسواک خیلی کوچک باشد ممکن است به خوبی تمیز نکند. و اگر خیلی بزرگ باشد، خطر آسیب به دندان ها یا لثه ها وجود دارد. البته، این ممکن است به این معنا باشد که شما به استفاده از تعدادی مسواک با اندازه های مختلف برای انجام پاکسازی کامل دندان نیاز دارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد لیزر در ارتودنسی

مسواک باید به راحتی در شکاف بین دندان های شما قرار گیرد. قرار دادن آن فقط باید به فشار کمی نیاز داشته باشد. اگر به نظر می رسد که این کار را با فشار انجام می دهید، آن را متوقف کنید و اندازه کوچکتر را امتحان کنید.

دندانپزشک شما می تواند فاصله بین دندان های شما را اندازه گیری کند و اندازه (های) مسواک بین دندانی که باید استفاده کنید، را به شما توصیه کند. اما اگر بدون مراجعه به دندانپزشک می خواهید بدانید که چه اندازه مسواک بین دندانی را استفاده کنید، سعی کنید یک بسته با چند اندازه مختلف خریداری کنید. خرید این بسته ها یک راه بسیار مقرون به صرفه برای تعیین اندازه های مورد نیاز شما قبل از خرید مقادیر بیشتر است.

اگر یک مسواک زاویه دار را ترجیح می دهید (در این مورد در زیر بیشتر توضیح داده ایم) می توانید یک بسته شش تایی را با هر شش سایز از ۰ تا ۵ خریداری کنید.

 انتخاب مسواک بین پروگزیمال با اندازه مناسب

انتخاب مسواک بین پروگزیمال با اندازه مناسب

نحوه استفاده از مسواک های بین دندانی

هنگامی که اندازه مناسب مسواک را برای شکاف دندان های خود انتخاب کردید، ممکن است کمی طول بکشد تا به زدن مسواک بین دندانی عادت کنید. ممکن است در ابتدا جلوی آینه بایستید تا زمانی که بتوانید بدون نگاه کردن این کار را انجام دهید.

در اینجا مراحل نحوه استفاده از مسواک بین دندانی را برای شما توضیح داده ایم:

  • مطمئن شوید که برای هر شکاف از اندازه صحیح مسواک استفاده می کنید.
  • به آرامی مسواک را در فضای بین دو دندان، در امتداد لثه فشار دهید. کمی چرخاندن مسواک در حین قرار دادن آن می تواند قرار دادن آن را آسان تر کند و همچنین عمر مسواک را افزایش دهد.
  • مسواک را چند بار به عقب و جلو ببرید (مگر اینکه دندانپزشک به شما دستور دهد که بیشتر مسواک بزنید یا از مسواکی استفاده می کنید که فقط به یک ضربه نیاز دارد).
  • مسواک را با دقت خارج کنید و به شکاف بعدی بروید. با حرکت در اطراف دهان خود، اندازه مسواک بین دندانی را تغییر دهید تا مطمئن شوید که از اندازه مناسب استفاده می کنید.

اگر سیم مسواک شما در حین استفاده از آن شکست یا تعدادی از موهای آن شل شدند، آن را دور بیندازید و با یک مسواک کاملاً نو ادامه دهید.

تمیز کردن بین دندان های جلوی دهان با یک مسواک معمولی صاف بین دندانی باید کار بسیار آسانی باشد. گرچه دسترسی به شکاف های پشت دهان سخت تر است. چند راه وجود دارد که می توانید دسترسی به دندان های عقب را آسان تر کنید:

  • سعی کنید به جای فرو بردن مسواک از بیرون، آن را از داخل (از کنار زبان یا سقف دهان) وارد کنید.
  • سیم را کمی دور انگشت خود خم کنید.
  • سیم را با زاویه خم کنید (از یک مسواک با سر انعطاف پذیر برای کاهش احتمال شکستن سیم استفاده کنید).
  • یک مسواک بین دندانی دسته بلند با سر زاویه دار انتخاب کنید.

شما باید یک مرتبه در روز از مسواک بین دندانی خود برای تمیز کردن بین دندان ها به این روش استفاده کنید، در حالی که هنوز دو مزتبه در روز به روش معمولی مسواک می زنید.

بهترین زمان برای تمیز کردن بین دندان ها شب قبل از خواب است. به این ترتیب، می دانید که هنگام خواب هیچ غذایی بین دندان های شما باقی نمی ماند (یکی از دلایل شایع بوی بد صبحگاهی دهان). با این حال، اگر صبح برای شما مناسب تر است، مهم این است که حداقل یک مرتبه در روز این کار را انجام دهید.

آیا قبل یا بعد از مسواک زدن باید از مسواک های بین دندانی استفاده کرد؟

بر اساس ADA تا زمانی که مسواک می زنید یا نخ دندان می کشید، مهم نیست ابتدا کدامیک را انجام می دهید. با این حال، ما تمیز کردن بین دندان ها را قبل از مسواک زدن توصیه می کنیم. از دندانپزشک خود بپرسید که چه چیزی را توصیه می کند و به خاطر داشته باشید که اگر تمیز کردن بین دندان بعد از مسواک زدن تنها راهی است که می توانید این کار را انجام دهید، این کار بسیار بهتر از تمیز نکردن بین دندان ها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اکسپندر یا وسیع کننده کام چیست؟

آیا می توانید دوباره از مسواک های بین دندانی استفاده کنید؟

آری. فقط زمانی نیاز است مسواک بین دندانی خود را عوض کنید که فرچه های آن شروع به نشان دادن علائم ساییدگی کنند یا سیم از بین برود. هر مسواک بسته به میزان استفاده شما از آن ممکن است ۱ تا ۲ هفته یا بیشتر دوام بیاورد. برخی از تولید کنندگان مسواک های خود را به عنوان با دوام بهتر به بازار عرضه می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید چند مورد را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما ماندگاری بیشتری دارد.

اگر ایده دور انداختن مسواک های پلاستیکی را خیلی دوست ندارید، جایگزین های سازگارتر با محیط زیست که در ادامه به آنها می پردازیم، را بررسی کنید.

درست مانند یک مسواک معمولی، پس از هر بار استفاده باید مسواک های بین دندانی را بشویید تا تمیز نگه داشته شوند.

گزینه های سازگار با محیط زیست

اگر ایده استفاده زیاد از پلاستیک یکبار مصرف را دوست ندارید، متأسفانه، در حال حاضر گزینه های زیادی برای مسواک های بین دندانی بامبو در کشور موجود نیست. با این حال، به گزینه های پایدارتر تمیز کردن بین دندان نگاهی بیندازید.

سر مسواک قابل تعویض

در ابتدا، می توانید به دنبال یک مسواک بین دندانی با سرهای قابل تعویض باشید. گرچه هنوز از پلاستیک ساخته شده اند، اما هر بار که به تعویض سر مسواک نیاز دارید، میزان ضایعات حداقل است. انتخاب یک برند باکیفیت به این معنا است که به تعویض سرهای مسواک خود نیز نیاز نخواهید داشت.

گزینه های سازگار با محیط زیست

گزینه های سازگار با محیط زیست

واتر فلاسر (شستشو دهنده دهان)

یک گزینه کاملاً متفاوت، سرمایه گذاری روی یک واتر فلاسر است، یک دستگاه الکترونیکی که یک جت آب پر قدرت برای تمیز کردن بین دندان ها شلیک می کند (به آن به عنوان یک مسواک بین دندانی الکتریکی فکر کنید). آیا آنها به اندازه مسواک دستی بین دندانی یا نخ دندان مؤثر هستند؟ شاید نه کاملاً، اما برندهای بزرگی هستند که همیشه در حال بهبود فناوری خود هستند. یک امتیاز اضافی این است که استفاده از آنها بسیار آسان است، بنابراین احتمال استفاده روزانه شما بیشتر است.

البته، این گزینه همچنان شامل یک دستگاه پلاستیکی است – بعلاوه از برق استفاده می کند – بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از دو شر کمتر در ذهن شما وجود دارد. اما با فرض اینکه چند سال از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است آسیب کمتری نسبت به صدها مسواک پلاستیکی کوچک برای محیط زیست داشته باشید.

از پاک کننده های بین دندانی برای مکمل و نه جایگزینی مسواک خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

تمیز کردن بین دندان ها بخش مهمی از بهداشت روزانه دهان شما است. مسواک های بین دندانی جایگزین موثری برای نخ دندان هستند و در اندازه های مختلف متناسب با هر نوع فضای بین دندان ها موجود هستند.

هنگام انتخاب بهترین مسواک بین دندانی برای خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا حاضرید برای یک مسواک با کیفیت بالاتر و بادوام که دوام بیشتری داشته باشد، هزینه بیشتری بپردازید؟
  • آیا برای رسیدن به دندان های عقب به یک مسواک دسته بلند با سر زاویه دار نیاز دارید؟
  • آیا برای تمیز کردن شکاف های با اندازه های مختلف به مسواک هایی در اندازه های مختلف نیاز دارید؟
  • آیا گزینه ای کم ضایعات تر مانند سرهای قابل تعویض یا حتی یک فلاس تریدر را ترجیح می دهید؟

امیدواریم اطلاعات این راهنما در درک اندازه و طرح مسواک بین دندانی به شما کمک کرده باشد تا بتوانید مسواکی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code