در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، پاکسازی تخصصی دندان ها نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها دارد. برخی از افراد از پاکسازی دندان های خود توسط دندانپزشک اجتناب می کنند زیرا فکر می کنند نه تنها دردناک است، بلکه ممکن است در واقع به دندان های آنها آسیب برساند. اگر از آخرین پاکسازی دندان های شما زمان زیادی گذشته باشد، واقعیت دارد که می تواند باعث ایجاد ناراحتی شود. اما این یک افسانه است که پاکسازی دندان به دندان ها آسیب می رساند. در واقع، آسیب های ناشی از عدم مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی منظم دندان، بسیار بیشتر از خطرات خود فرایند پاکسازی است.

چرا مردم فکر می کنند پاکسازی دندان ها مضر است؟

مواردی که برخی از بیماران را در مورد پاکسازی دندان های خود نگران می کند به طور معمول به سه دسته تقسیم می شوند:

  • روش ها
  • محصولات
  • عوارض جانبی

در واقعیت، ایمن بودن همه روش ها و محصولات ثابت شده است. عوارض جانبی که ممکن است بعد از پاکسازی احساس شوند کوتاه مدت هستند و به سرعت از بین می روند. و در واقع، هر چه دندان ها و لثه ها در ابتدا شکل بهتری داشته باشند، احتمال بروز هر گونه ناراحتی کمتر می شود.

آیا پاکسازی دندان ها ضروری است؟

هر زمان که چیزی می خوریم یا می نوشیم، دندان های ما با اسیدها و باکتری ها پوشیده می شوند. آنها به هم می چسبند و دندان ها را با ماده ای چسبناک به نام پلاک یا تارتار می پوشانند. هنگامی که پلاک برای مدت طولانی روی دندان ها باقی می ماند، می تواند شروع به پوسیده کردن دندان کند، که در نهایت مینای دندان را از بین خواهد برد و باعث ایجاد حفره می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مسواک زغال فعال: از شایعات تا واقعیت

مسواک زدن منظم به پاک کردن پلاک کمک زیادی می کند، اما همیشه نمی تواند آن را به طور کامل از بین ببرد. پاکسازی دوره ای دندان ها توسط یک متخصص (دندانپزشک دو مرتبه در سال آنها را پیشنهاد می کند) پاکسازی کامل تر دندان ها را ارائه می دهد و به جلوگیری از احتمال پوسیدگی کمک می کند.

 

افسانه شماره ۱: پاکسازی دندان مینای دندان را ضعیف می کند.

پاکسازی تخصصی با استفاده از ابزارهای فلزی توسط متخصص بهداشت آغاز می شود تا جرم و پلاک را از سطح دندان ها خراش دهد. این فرایند به جرمگیری دندان معروف است.

هر چه لایه پلاک سخت تر باشد، متخصص بهداشت باید با شدت بیشتری خراش ایجاد کند. این باعث می شود برخی افراد باور کنند که این روش مینای سخت بیرونی دندان ها را نیز از بین می برد.

گرچه ممکن است احساس شود که دندان ها خیلی سخت تراشیده می شوند، اما مینای دندان ها بسیار محکم است و نمی توان آن را در حین پاکسازی معمولی خراشید یا خرد کرد. به خاطر داشته باشید که فاصله زمانی طولانی بین جلسات پاکسازی، برای پلاک فرصت بیشتری برای ماندگاری فراهم می کند. پاکسازی مکرر به معنای پلاک کمتر است و بنابراین فشار کمتری هنگام جرمگیری دندان ها اعمال می شود.

 

افسانه شماره ۲: در پاکسازی دندان از مواد شیمیایی خشن (و احتمالاً سمی) استفاده می شود.

افسانه شماره 2: در پاکسازی دندان از مواد شیمیایی خشن (و احتمالاً سمی) استفاده می شود.

افسانه شماره ۲: در پاکسازی دندان از مواد شیمیایی خشن (و احتمالاً سمی) استفاده می شود.

تنها دو محصول وجود دارند که معمولاً در طول پاکسازی دندان استفاده می شوند: پولیش دندان و دهانشویه یا وارنیش فلوراید. هر دو بی خطر هستند و هیچ کدام به دندان آسیب نمی رسانند.

 

پولیش دندان

پس از عمل جرمگیری برای از بین بردن پلاک، متخصص بهداشت دندان ها را پولیش می کند. این کار با یک ابزار الکترونیکی انجام می شود- معمولاً یک مته دندانپزشکی با سرعت کم با یک قطعه لاستیکی. این فرایند شباهت زیادی به مسواک زدن با مسواک برقی دارد، اما نسبت به آنچه در منزل انجام می شود، پاکسازی عمیق تری ارائه می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روند رویش دندان ها در کودکی و نوجوانی

خمیر دندانی که در مطب دندانپزشکی استفاده می شود، عموماً پولیش دندان نامیده می شود. این ماده حاوی پومیک است، ماده ای شنی که از سنگ های آتشفشانی ساخته شده است. این برای برخی از بیماران نگران کننده است. آنها فکر می کنند که خمیر دندان ساینده می تواند مینای دندان ها را خراش دهد یا به آن آسیب وارد کند.

در حالی که درست است که پولیش دندان مانند کاغذ سنباده عمل می کند، اما فقط پلاکی که در حین جرمگیری پاک نشده است را پاک می کند. همچنین در سفید کردن دندان ها با از بین بردن لکه های سطحی باقی مانده ناشی از چیزهایی مانند قهوه و شراب قرمز خوب است. برای شکستن مینای دندان آنقدر قوی نیست.

 

فلوراید

فلوراید به دلیل توانایی آن در تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی، یک افزودنی متداول برای سیستم های آب عمومی در سراسر کشورها است. به همین دلیل دندانپزشکان درمان های فلوراید را به روش های پاکسازی دندان اضافه می کنند.

دندانپزشک بعد از پولیش دندان، اغلب از دهانشویه فلورایده استفاده می کند یا وارنیش فلوراید را مانند رنگ روی دندان ها اعمال می کند. فلوراید در طول سال ها موضوع بحث و جدل بوده است. بسیاری از افراد از سمی بودن آن می ترسند. طبق مطالعات متعدد انجمن دندانپزشکی آمریکا، آکادمی اطفال آمریکا و سایر سازمان ها، فلوراید در مبارزه با پوسیدگی دندان ایمن و مؤثر است.

افسانه شماره ۳: دندان های من بعد از پاکسازی احساس آسیب دیدگی می کنند.

افسانه شماره 3: دندان های من بعد از پاکسازی احساس آسیب دیدگی می کنند.

افسانه شماره ۳: دندان های من بعد از پاکسازی احساس آسیب دیدگی می کنند.

بعد از پاکسازی دندان، غیر معمول نیست که دندان ها احساس متفاوتی داشته باشند. برای یک چیز، آنها ممکن است در نتیجه پولیش کردن احساس صافی بیشتری داشته باشند. با این حال، عوارض بعدی که باعث نگرانی می شوند، گاهی اوقات افراد را به این فکر می اندازند که آیا پاکسازی دندان به دندان های آنها آسیب رسانده است یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مشکلات ارتودنسی ارثی هستند؟

اگر دندانپزشک مجبور به تراشیدن خیلی سخت سطح دندان برای از بین بردن تمام پلاک ها شود، ممکن است دندان ها و لثه ها حساس شوند. این ممکن است بخصوص در اولین باری که فرد بعد از آن غذا می خورد، قابل توجه باشد. این طبیعی است و نباید بیشتر از یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

در طول این فرایند، لثه های بیمار ممکن است خونریزی کنند. این می تواند هنگام جرمگیری نزدیکی لثه یا زمانی رخ دهد که دندانپزشک بعد از پولیش از نخ دندان استفاده می کند. این نیز طبیعی است، بخصوص زمانی که نخ دندان کشیدن به طور منظم انجام نمی شود، و به هیچ وجه به این معنا نیست که دندان ها یا لثه ها آسیب دیده اند.

برخی از افراد ممکن است احساس کنند که بین دو دندان فاصله وجود دارد. به این معنا نیست که مینای دندان کنده شده است. ابزارهای مورد استفاده طی یک پاکسازی معمولی نمی توانند به این طریق به دندان ها آسیب برسانند. در عوض، این احتمال وجود دارد که پلاک بین دندان ها ایجاد شده است، هنگامی که در حین پاکسازی برداشته می شود، احساس می شود که فضا بزرگتر از چیزی است که قبل از آن بوده است.

اجازه ندهید افسانه ها شما را از پاکسازی تخصصی دندان ها باز دارند!

پاکسازی دندان ها، زمانی که توسط یک متخصص در مطب دندانپزشکی به عنوان بخشی از یک چکاپ منظم انجام شود، کاملاً بی خطر است. آنها بخش اساسی مراقبت از دندان ها هستند که به سلامت دندان های بیمار کمک می کنند و احتمال پوسیدگی را کاهش می دهند.

اگر نگران هستید که پاکسازی دندان به دندان ها آسیب وارد می کند، آنها را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. آنها قادر خواهند بود به پرسش های شما پاسخ دهند و ترس شما را کاهش دهند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code