هنگامی که شما یک روکش دندان دریافت می کنید، ممکن است فکر کنید که مشکل دندان شما برای همیشه برطرف شده است. متأسفانه، همیشه اینطور نیست. روکش ها می توانند مشکلاتی داشته باشند که ممکن است نیاز به کار دندانپزشکی بیشتری داشته باشند.

هنگامی که یک دندان نیاز به بازسازی دارد، اغلب روکش دندان بهترین راه حل است. روکش دندان، دندان آسیب دیده را در بر می گیرد، و باعث می شود آن دندان ظاهر و عملکردی شبیه دنادن اصلی داشته باشد. متداول ترین کاربرد روکش دندان این است که پس از یک فرایند درمان ریشه، مانند کلاهی روی دندان پوسیده قرار می گیرد. اما یک دندان همیشه به درمان ریشه نیاز ندارد تا روکش را دریافت کند. روکش های دندانی، علاوه بر برطرف کردن مشکل پوسیدگی دندان، می توانند به حمایت از یک دندان ضعیف کمک کنند، دندانی که باید یک پر شدگی بزرگ را نگه دارد، یا دندانی یک بریج دندان را نگه خواهد داشت. روکش ها بعلاوه می توانند برای دلایل زیبایی روی یک دندان شکسته، بد شکل شده، یا بد رنگ شده قرار بگیرند.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

روکش دندان چیست؟

فرایند قرار گیری روکش روی دندان با آماده سازی دندان و با حذف قسمت های پوسیده و پر شدگی های قدیمی آغاز می شود. ممکن است ضروری باشد برای پاکسازی بافت عفونی ریشه یک فرایند درمان ریشه انجام شود. ممکن است یک روکش موقت روی دندان قرار گیرد تا زمانی که روکش دائمی در یک لابراتوار دندانپزشکی ساخته شود.

روکش های دندانی از رزین کامپوزیت، پرسلن، فلز یا ترکیبی از پرسلن و فلز ساخته می شوند. با استفاده از قالبی که دندان های بیمار گرفته می شود، آنها به گونه ای ساخته می شوند که ظاهر و احساسی درست شبیه به یک دندان طبیعی ایجاد کنند. هنگامی که لابراتوار کار ساخت روکش را به پایان می رساند و آن را برای دندانپزشک ارسال می کند، دندانپزشک روکش موقت را بر می دارد و تناسب روکش دائمی روی دندان را بررسی می کند و آن را با استفاده از چسب مخصوص دندانپزشکی روی دندان می چسباند.

روکش ها مادام العمر نیستند و یک عمر دوام ندارند. به طور متوسط، یک روکش دندان بین ۵ تا ۱۵ سال دوام دارد. اگر روکش آسیب ببینند یا اگر پوسیدگی مجدداً باعث عفونی شدن دندان شود، روکش باید تعویض شود. فرسایش و ساییدگی و پوسیدگی ساده نیز به مرور زمان می توانند وضعیت یک روکش را با مشکل مواجه سازند.

در حقیقت، بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات برای روکش های دندان رعایت یک روتین مؤثر بهداشت دهان و دندان است. با این حال، برخی موارد وجود دارند که ممکن است یک درمان ریشه به درستی انجام نشده باشد یا مشکلات دیگری بروز پیدا کرده باشند. در چنین مواردی، مشکلات معمولاً خیلی زودتر از نشان پنج ساله ظاهر می شوند. درمان ریشه ای که به خوبی انجام نشده باشد می تواند منجر به نیاز به تعویض روکش دندان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بستن دهان با محافظ دندان شبانه مهم است؟

آیا روکش دندان من مشکل دارد؟

هنگامی که شما یک روکش دارید، چندین نشانه وجود دارند که می توانند به شما بگویند که آیا ممکن است روکش شما به توجه دندانپزشک نیاز داشته باشد. تجربه کردن این مشکلات می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که روکش شما کاری که انتظار می رود را انجام نمی دهد و ممکن است نیاز باشد آن را تعویض کنید.

درد و حساسیت

هنگامی که صحبت از مشکلات مربوط به روکش های دندانی به میان می آید، این خود روکش نیست که باید نگران آن باشید، بلکه منطقه ای است که روکش به دندان متصل می شود (که حاشیه نامیده می شود). در این منطقه هنوز هم حفره می تواند تشکیل شود. در حالی که محل اتصال روکش نیز می تواند یک نقطه آسیب پذیر در برابر تشکیل و گسترش پلاک و باکتری باشد.

هنگامی که روی یک دندان یک روکش قرار داده اید، طبیعی است که مقداری درد و حساسیت را تجربه کنید، بویژه حساسیت به گرما و سرما. داروهای مسکن درد بدون نسخه، ضد دردهای موضعی یا خمیر دندان برای دندان های حساس می توانند کمک کننده باشند.

این ناراحتی معمولاً ظرفمدت یک یا دو روز کاهش می یابد. اگر بیشتر طولا بکشد یا بدتر شود، وقت آن است که با دندانپزشک تماس بگیرید. ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که روکش بخشی از دندان که در اثر پوسیدگی از بین رفته است را به طور کامل پوشش ندهد. یک روکش جدید، که بهتر روی دندان قرار می گیرد می تواند مشکل را حل کند.

یا اینکه ممکن است دندان بیشتر از آنچه که در ابتدا فکر می کرده اید پوسیده شده است و نیاز به یک فرایند درمان ریشه داشته باشد. در هر صورت، هیچ دلیلی برای تحمل ناراحتی طولانی مدت یا افزایش درد وجود ندارد. دندانپزشک شما قادر خواهد بود به شما کمک کند.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

مشکلات بایت

هنگامی که پس از دریافت روکش بی حسی از بین می رود ممکن است چند روز طول بکشد تا به احساسی که از روی هم گذاشتن بایت و جویدن پیدا می کنید عادت کنید. با این حال، گاهی اوقات، احساس ناراحت کننده همچنان ادامه خواهد داشت- مانند مناسب نبودن دندان.

ممکن است لابراتوار هنگام ساخت روکش شکل دندان را درست و دقیق نساخته باشد. نه تنها مشکلات مربوط به بایت ناراحت کننده هستند، بلکه می توانند مشکلات جدی برای دندان ها و فک ها بوجود بیاورند. اگر همچنان احساس بدی دارید، باید با دندانپزشک تماس بگیرید.

ممکن است دندانپزشک بتواند شکل سطح جونده را بدون نیاز به تعویض روکش تغییر دهد. اگر روکش واقعاً مناسب نباشد، آنها می توانند یک روکش جدید بسازند.

روکش های دندانی آسیب دیده

روکش های دندانی ساخته شده از رزین و پرسلن قوی هستند، اما آنها تخریب ناپذیر نیستند. این امکان وجود دارد که آنها لب پر شوند یا ترک بخورند. این اتفاق می تواند به دلیل هر گونه آسیب به صورت یا گاهی اوقات حتی با خوردن چیزهای سفت رخ دهد. روکش می تواند به مرور زمان نیز ساییدهو فرسوده و ضعیف شود.

در برخی موارد، ممکن است بتوانید آسیب را ببینید یا آن را با زبان خود احساس کنید. اما در صورت فرسایش یا ترک ها و لب پر شدگی های کوچک، آنها ممکن است تنها در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس مشخص شوند. اگر هنگام گاز زدن چیزی متوجه ترک خوردن شدید، یا اگر به دهان شما ضربه ای وارد شده است، ممکن است بخواهید به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل لق شدن براکت های ارتودنسی و راهکار مقابله

روکش های آسیب دیده باید در اسرع وقت تعمیر شوند. هدف آنها محفاظت از دندان است، بنابراین هر گونه ترک یا شکستگی در روکش دندان می تواند اجازه دهد باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند به دندان ورود پیدا کنند. باکتری ها نه تنها می توانند در منطقه اطراف روکش توسعه یابند، بلکه می توانند به سرعت به مناطق دیگر دهان گسترش یابند، به این معنی که حفظ بهداشت دهان و دندان همیشه ضروری است.

وجود حفره در روکش دندان

گرچه شما نمی توانید در روکش خود یک حفره ایجاد کنید، اما دندانی که روی آن روکش نصب شده است هنوز مستعد ایجاد حفره است. روی هم رفته، این دندان یک بار آسیب دیده است و احتمالاً هنوز هم می تواند مستعد مشکلات دندانی باشد.

اگر پایه دندان آسیب دیده باشد یا حفره ای درون آن ایجاد شود، شما باید روکش جدیدی دریافت کنید، بنابراین مهم است به محض مشاهده هر گونه درد یا مشکل در روکش خود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

جدا شدن روکش دندان

هر گونه آسیب یا گاز زدن یک چیز سفت می تواند باعث لق یا کنده شدن کامل روکش دندان نیز شود. بر خلاف یک شکستگی یا لب پر شدگی کوچک، متوجه این مشکل شدن چندان دشوار نیست.

هنگامی که دندان ها برای دریافت روکش آماده می شوند، معمولاً برای خلاص شدن از شر پوسیدگی های دندان مقداری از مینای آن حذف می شود. به این معنی که دندان باقی مانده ضعیف شده و در معرض محیط دهان قرار دارد که مملو از باکتری است. یک روکش لق یا کنده شده باید توسط یک دندانپزشک ویزیت شود. دندان زیر روکش که هیچ چیز آن را پوشش نداده است، در برابر عفونت های احتمالی محافظت نمی شود.

اگر ریشه سالم باشد، یک روکش جدید می تواند مشکل را حل کند. اگر پوسیدگی به داخل نفوذ کرده باشد، ابتدا یک فرایند درمان ریشه نیاز خواهد بود.

واکنش های آلرژیک

روکش های دندانی ایمن و غیر سمی هستند، اما مواد به کار رفته در برخی از روکش ها می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک در برخی بیماران شوند. این مشکل بیشتر در روکش های بر پایه فلز شایع است که ممکن است از پلاتین، طلا، نیکل یا فولاد ضد زنگ در ساخت آنها استفاده شده باشد.

آلرژی به فلز که شناخته شده است، واقعاً مسئله ای نیست که بتوان تنها شاهد آن بود، بلکه چیزی است که هنگام بحث با یک دندانپزشک در مورد دریافت یک روکش باید مطرح شود. اگر یک بیمار به یکی از این آلیاژها آلرژی داشته باشد، یک روکش سرامیکی یا پرسلن گزینه بهتری است. البته، اگر نمی دانید آلرژی دارید و بعداً یک واکنش داشته باشید، لازم خواهد بود روکش فلزی را تعویض کنید.

نگرانی های دیگر مربوط به فلز

مسئله دیگری که قبل از دریافت یک روکش فلزی باید در نظر گرفته شود، ناسازگاری آنها با تصاویر MRI است. روکش های فلزی می توانند اثربخشی MRI را کاهش دهند. بدتر از همه، گرفتن یکی از این تصاویر با وجود داشتن روکش، ایمپلنت، بریس یا هر فلز دیگری، می تواند خطرناک باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه زمانی درمان مجدد ریشه نیاز است؟

گرچه ممکن است انتخاب مواد برای روکش دندان خود بر اساس احتمال اینکه ممکن است شما روزی در آینده به یک  MRIنیاز داشته باشید عجیب و غریب به نظر برسد، اما باید از نگرانی ها مطلع باشید. اگر بیماری یا وضعیت پزشکی خاصی دارید که به اسکن مکرر MRI نیاز دارد، بهتر است روکش های غیر فلزی را انتخاب کنید. شما نمی خواهید کار دندانپزشکی که انجام داده اید سر راه نیازهای پزشکی شما قرار بگیرند، بویژه زمانی که گزینه دیگری وجود دارد.

مشکلات زیبایی

به مرور زمان، بیماران ممکن است متوجه برخی تغییرات زیبایی در روکش خود شوند. بسته به شدت، آنها ممکن است انتخاب کنند که آنها را تعویض کنند.

روکش ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که کاملاً شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند، اما آنها ممکن است به همان اندازه سایه سفید رنگ نداشته باشند. اگر دندان ها تغییر رنگ داشته باشند، ممکن است روکش بیش از حد روشن تر به نظر برسد. از سوی دیگر، درمان های سفید کننده دندان ها را روشن تر می کند، اما هیچ تأثیری روی ترمیم های دندانپزشکی ندارد. در نتیجه، در مقایسه روکش ممکن است تیره تر به نظر برسد.

گاهی اوقات یکی دیگر از مشکلات زیبایی با روکش های دندانی بوجود می آید مربوط به روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلن به فلز است. گاهی اوقات یک خط تیره در امتداد خط لثه ظاهر خواهد شد. این ناشی از تیره تر بودن فلز زیر پرسلن است که به تدریج از زیر پوشش پرسلن قابل مشاهده می شود. این مسئله به سلامت دندان ها مربوط نمی شود، اما برخی از بیماران از آن ناراحت هستند، بویژه اگر روی یکی از دندان های جلویی قرار داشته باشد. تعویض آن با یک روکش پرسلن مشکل را حل خواهد کرد.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

مراقبت از روکش

با مراقبت صحیح و مناسب، یک روکش می تواند مدت زمان طولانی دوام داشته باشد، و همچنان طبیعی به نظر برسد. درست مثل بقیه دهان، باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. تمیز نگه داشتن روکش می تواند از پوسیدگی و آسیب بیشتر باکتری ها به دندان ها جلوگیری کند.

چکاپ های روتین دندانپزشکی این اطمینان را بوجود خواهند آورد که روکش ها و ترمیم دندانپزشکی به درستی مناسب هستند و در وضعیت خوبی قرار دارند. اگر شما روکش دارید و هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، بلافاصله برای یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید.

انتظار می رود یک روکش چه مدت دوام داشته باشد؟

با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان و چکاپ های منظم دندانپزشکی، یک روکش می تواند یک دهه یا بیشتر دوام داشته باشد. چکاپ های منظم بویژه از اهمیت خاصی برخوردار هستند، زیرا دندانپزشک شما قادر خواهد بود دهان و لثه های شما را بررسی کند تا بتواند هر گونه مشکل احتمالی را شناسایی کند. شما همچنین ممکن است نیاز به عکس رادیو گرافی با اشعه ایکس داشته باشید تا مشکلات شما را بررسی کنند. مهم است آگاه باشید که مراجعات منظم به دندانپزشک مقرون به صرفه تر از آن است که مشکلات و خطر نیاز به یک روکش جایگزین را به حال خود رها کنید.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code