آیا از قرمزی لثه ها رنج می برید یا سقف دهان شما متورم است؟ شما بدون کم و کاست، دستورات دندانپزشک خود را برای حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود دنبال می کنید- اما آیا می دانستید که وضعیت دهان شما می تواند سایر مشکلات سلامتی را نیز روشن کند؟ برخی از بیماری های دهان و دندان مانند بوی بد دهان، لثه های رنگ پریده و لثه های قرمز می توانند نشانه بیماری لثه باشند. اما سایر علائم دهان ممکن است به مشکلات سلامتی به ظاهر نامرتبط اشاره داشته باشند. (نکته: دندان های فرسوده می تواند نشانه ای از اختلال خوردن یا سوزش معده مزمن باشند.)

اگر بیماری لثه دارید، تنها نیستید. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیشتر از ۱ نفر از هر ۲ نفر، یا ۷/۶۴ میلیون آمریکایی به بیماری لثه خفیف، متوسط ​​یا شدید مبتلا هستند. بیماری لثه از تورم ناسالم لثه ها به نام ژنژیویت تا تخریب جدی بافت و استخوان متغیر است. در بدترین موارد بیماری لثه، دندان ها را از دست خواهید داد.

دهان سالم مملو از باکتری، مخاط و سایر ذرات غذا است که یک پلاک چسبناک و بی رنگ روی دندان ها تشکیل می دهند. به طور معمول با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از شر پلاک خلاص می شوید. اما وقتی به دلیل رعایت بهداشت نامناسب دهان و دندان پلاک ایجاد می شود، باعث التهاب، خونریزی لثه یا ژنژیویت می شود.

ژنژیویت شکل خفیف بیماری لثه است. عادات خوب بهداشت دهان و دندان- مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز، نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، معاینات منظم دندانپزشکی، و سیگار نکشیدن- می توانند به پیشگیری و معکوس کردن التهاب لثه کمک کنند.

پلاک هایی که برداشته نمی شوند سخت می شوند و به تارتار تبدیل می شوند. این منجر به افزایش خونریزی و شکل جدی تری از بیماری لثه به نام پریودنتیت خواهد شد. در این شکل پیشرفته بیماری لثه، لثه های ناسالم از دندان ها جدا می شوند و در کنار دندان ها، پاکت های کوچکی تشکیل می دهند که می توانند عفونی شوند. بیماری پریودنتال اگر درمان نشود، استخوان ها، لثه ها و بافت همبند که از دندان ها حمایت می کنند، تخریب می شوند.

بر اساس موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت، افراد خاصی نسبت به سایرین، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری لثه قرار دارند. ریسک فاکتورهایی که بیماری لثه را افزایش می دهند عبارتند از:

• سالخورده بودن
  • ابتلا به دیابت
  • استعداد ژنتیکی
  • تغییرات هورمونی در دختران و زنان
  • داروها
  • سایر بیماری ها مانند ایدز و درمان سرطان
  • سیگار کشیدن

مراقبت از لثه های ناسالم (بیماری لثه) می تواند دندان های شما را نجات دهد. در اینجا چند سبک زندگی و درمان خانگی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

• دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • مسواک نرم استفاده کنید.
  • هر سه ماه یک مرتبه مسواک خود را تعویض کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • برای کاهش پلاک، بعد از مسواک زدن از دهانشویه بدون نسخه استفاده کنید.
  • برای پاکسازی تخصصی دندان های خود و چک کردن دهان، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • سیگار نکشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم جوانه های چشایی: علل و درمان های آن

به این علائم دهانی نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که آیا این علائم در مورد سلامتی شما چه می گویند.

سلامتی دهان و سلامت بدن

لثه های ناسالم می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

همه افراد بوی بد دهان را تجربه می کنند، اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن- از جمله مسواک زدن زبان یا استفاده از زبان شوی- باید بوی بد دهان را در مراحل ابتدایی از بین ببرد. اگر این بو با مسواک زدن از بین نرود چطور؟ این می تواند نشانه بیماری پیشرفته لثه باشد، بنابراین مهم است قبل از اینکه این وضعیت دهانی دندان های کاملاً سالم را خراب کند، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در بیشتر مواقع، بزرگترین عاملی که باعث بوی بد دهان می شود رژیم غذایی شما است. پیاز، سیر و ادویه های تند تا ساعت ها بعد از مصرف باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند. علاوه بر این، افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، رژیم غذایی پر پروتئین دارند یا از اعتیاد به الکل رنج می برند، معمولاً به نظر می رسد دهان آنها بوی شیرینی یا بوی میوه می دهد، یا از یک بیماری متابولیک جدی به نام کتواسیدوز رنج می برند.

لثه های قرمز و متورم؟ در اینجا برای شما توضیح می دهیم منظور آنها چیست.

داشتن لثه های متورم یکی دیگر از علائم بیماری لثه است. حتی اگر فکر می کنید دندان های سالمی دارید، لثه های متورم قطعاً به مراجعه به دندانپزشک نیاز دارند. دندانپزشک شما می تواند فوراً تشخیص دهد که آیا به بیماری لثه مبتلا هستید- اما می توانید با خشک کردن لثه های خود با دستمال یا دستمال کاغذی و نگاه کردن در آینه، تورم لثه ها را بررسی کنید. سطح لثه نزدیک به دندان باید مانند توپ بسکتبال سنگریزه دار به نظر برسد، نه صاف و براق. و گرچه لثه های متورم شما ممکن است احساس خوبی داشته باشند، اما در حین مسواک زدن خونریزی می کنند.

این مشکل دهانی، علاوه بر تورم باعث قرمزی لثه ها نیز می شود. (اکثر افرادی که پوست روشن و تیره دارند، به طور طبیعی لثه های صورتی دارند، اما برخی از افراد مدیترانه ای و آفریقایی تبار لثه های تیره دارند.)

سلامتی دهان و سلامت بدن

علت فرسایش مینای دندان را کشف کنید!

در طول فرسایش دندان ها، سطح دندان یا دندان ها به تدریج فرسوده می شود. هر منبع اسیدی می تواند مینای دندان های سالم را از بین ببرد، از جمله اسید مرکبات و نوشابه. اما یکی از متداول ترین منابع اسید در دهان به دلیل بیماری ریفلاکس اسید معده به مری (GERD) است، وضعیتی که در آن اسید از معده از مری بالا می آید، باعث سوزش سر دل می شود و به دهان می رسد.

یکی دیگر از دلایل این مشکل سلامت دهان، ممکن است پرخوری عصبی باشد، یک اختلال خوردن که در آن افراد اغلب یک وعده غذایی بزرگ می خورند و سپس با استفراغ آن را پاک می کنند.

استفراغ بیش از حد، مانند بولیمیا، می تواند منجر به سایر مشکلات سلامت دهان شود، مانند:

• خشکی دهان
  • لب های خشک و ترک خورده
  • از بین رفتن مینای دندان
  • دندان های حساس
  • غدد بزاقی متورم

بوی بد دهان (هالیتوزیس)

بوی بد دهان می تواند ناشی از خشکی دهان یا غذاها و نوشیدنی هایی باشد که مصرف می کنید. اما بیماری لثه و التهاب لثه نیز می توانند به عود آزار دهنده بوی بد دهان کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ویتامین D روی سلامت دهان و دندان تأثیر دارد؟

علاوه بر دندان ها و لثه ها، بوی بد دهان که ادامه می یابد می تواند ناشی از برخی مشکلات سلامتی باشد که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این شرایط عبارتند از:

• عفونت های سینوسی
  • عفونت مزمن ریه
  • بیماری کبد یا کلیه
  • مشکلات گوارشی
سلامتی دهان و سلامت بدن

طعم ترش داخل دهان شما به خاطرچیست؟

اگر اغلب طعم در دهان خود حس ترشی دارید- که اغلب با بوی بد دهان اشتباه گرفته می شود- می تواند نشانه دیگری از GERD باشد، بخصوص اگر با گلو درد، درد قفسه سینه و صدای خشن همراه باشد. علاوه بر این وضعیت دهان و فرسایش دندان، GERD می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری مانند سرفه مزمن، زخم مری و التهاب مری شود. اگر مشکوک به GERD هستید، در صورت نیاز تحت آزمایش و درمان قرار بگیرید.

چرا اینقدر خشک؟

خشکی دهان یا زروستومیا یک بیماری دهانی بسیار شایع است، بخصوص با افزایش سن. همچنین بیش از ۴۲۵ دارو وجود دارند که خشکی دهان به عنوان یک عارضه جانبی آنها شناخته شده است. اما خشکی دهان می تواند با مسائلی فراتر از سلامت دندان مرتبط باشد. همچنین یکی از علائم شایع دیابت، آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سندرم شوگرن است. توصیه می شود اگر خشکی مزمن دهان دارید، باید نگران باشید و با دندانپزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید کلینیک هایی را بیابید که در درمان این بیماری تخصص دارند.

آیا دندان های لق شما می خواهند چیزی به شما بگویند؟

لق شدن دندان یکی دیگر از علائم سلامت دندان است که نباید نادیده گرفت زیرا ممکن است نشانه ابتلای لثه های شما به بیماری باشد، که یک بیماری کاملاً جدی دهان است. باکتری هایی که زیر خط لثه رشد می کنند می توانند باعث تجزیه بافت ها و استخوان ها شوند، که منجر به جدا شدن دندان ها از لثه ها می شود. همانطور که بافت و استخوان بیشتری تخریب می شوند، احتمال از دست رفتن دندان های سالم بیشتر خواهد شد زیرا آنها لق می شوند و به کشیدن نیاز دارند. لق شدن دندان ها همچنین ممکن است نشانه عفونت باشد.

دندان هایی که به طور غیرمنتظره جابجا می شوند یا می افتند نشانه بیماری پیشرفته لثه هستند. از دست دادن دندان همچنین می تواند یکی از علائم اولیه پوکی استخوان باشد که باعث کاهش تراکم استخوان و ضعیف شدن استخوان های شما می شود.

برخی از مطالعات ارتباط بین پوکی استخوان و از دست رفتن استخوان در فک را نشان می دهند که دندان ها را محکم می کند. بخصوص در افراد مسن، زمانی که پوکی استخوان فک را تحت تآثیر قرار می دهد، از دست دادن دندان ممکن است رخ دهد. از دست دادن دندان تقریباً یک سوم افراد بزرگسال ۶۵ سال و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد.

پوکی استخوان که تقریباً ۱۰ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، اغلب تا زمانی که یک استخوان بشکند یا ترک بردارد، تشخیص داده نمی شود. احتمال از دست دادن دندان در زنان مبتلا به پوکی استخوان سه برابر بیشتر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند. با مراجعه منظم به دندانپزشک خود، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت های بدنی منظم، می توانید قبل از بروز هر گونه آسیب جدی، آن تشخیص داده و درمان را انجام دهید.

زخم های دهانی

آیا می دانستید که لکه های سفید یا قرمز روی زبان یا مخاط دهان شایع ترین علامت سرطان دهان هستند؟ اما نگران نباشید: زخم های دهان کاملاً شایع هستند و احتمال اینکه زخم های دهان شما نشانه سرطان باشند بسیار پایین است. سرطان دهان یکی از شایع ترین انواع سرطان در ایالات متحده است. اغلب به صورت یک لکه کوچک سفید یا قرمز یا زخم در دهان شروع می شود و اغلب در افراد سیگاری یا افرادی که از هر شکل دیگری از تنباکو یا الکل استفاده می کنند رخ می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا قبل از جراحی آندربایت باید بریس دریافت کرد؟

برای ایمن بودن، هر زخمی که در دهان شما پس از دو هفته بهبود نمی یابد را به دندانپزشک خود نشان دهید. معمولاً زخم های دهان ناشی از سرطان دهان، همراه با سایر بیماری های دهان مانند طعم عجیب داخل دهان، مشکلات جویدن، درد هنگام بلع و مشکل در گفتار ایجاد می شوند.

علائمی که نشان می دهند ممکن است سرطان دهان داشته باشید عبارتند از:

• زخم های خونریزی دهنده که به راحتی بهبود نمی یابند
  • نقاط سخت یا مناطق ناهموار
  • بافت بی رنگ شده
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها روی هم
  • بی حسی
  • توده یا بافت نامنظم در دهان، گونه ها، گردن یا سر

سرطان دهان چیزی نیست که بتوانید آن را در منزل تشخیص دهید. اگر هر یک از این علائم را در دهان خود مشاهده کردید، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز شما را برای مراقبت به متخصصان مربوطه ارجاع دهد.

وجود خطوط سفید یا قهوه ای روی دندان های کودکان؟

کودکانی که در معرض فلوراید بیش از حد قرار گرفته اند، ممکن است خطوط سفید یا قهوه ای روی سمت جلویی دندان های خود داشته باشند. سایر علائم فلوراید بیش از حد عبارتند از تهوع، اسهال و استفراغ. در حالی که فلوریاد در مقادیر بسیار اندک بی خطر است، اما اگر فکر می کنید کودک شما مقدار زیادی خمیر دندان حاوی فلوراید مصرف کرده است، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

برای محافظت از دندان های سالم، قرار گرفتن در معرض فلوراید را محدود کنید، خمیر دندان های حاوی فلوراید را در مکانی امن نگه دارید و فقط در صورت توصیه دندانپزشک، از مکمل فلوراید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای حفظ سلامت دندان ها، بیشتر منابع آب شهری با فلوراید غنی شده اند، و فلوراید را می توان در برخی از آب های بطری شده و سایر محصولات مانند آبمیوه ها یافت.

سلامتی دهان و سلامت بدن

سوزش دهان در مورد سلامتی شما چه می گوید؟

اگر احساس سوزش متوسط ​​تا شدید در دهان، لب ها یا زبان خود دارید، ممکن است یک بیماری دهانی به نام سندرم سوزش دهان باشد. خوشبختانه سندرم سوزش دهان چندان شایع نیست. زمانی که بروز پیدا می کند، می تواند ناشی از مصرف تعدادی از داروها، شرایط خاص دهان و دندان، یا سایر مسائل بهداشتی، از جمله کمبودهای تغذیه ای، عفونت های قارچی در دهان و تغییرات هورمونی در زنان باشد.

درد دهان و فک

همراه با علائمی مانند تبخال، درد فک و دهان اغلب نشانه های استرس هستند. استرس می تواند به تعدادی از اختلالات جسمی و روانی کمک کند. و دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا منبع ناراحتی فک را شناسایی کنید، که اغلب به دلیل شرایط ساده و قابل درمان مانند دندان درد، مشکلات سینوسی یا بیماری لثه ایجاد می شود.

همچنین مهم است که بدانید درد یا ناراحتی در فک می تواند به این معنا باشد که شما دچار حمله قلبی شده اید. دانستن این موضوع و شناخت سایر علائم شایع حمله قلبی می توانند به نجات جان شما یا یکی از عزیزانتان کمک کند.