آیا می توان از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه برای سلامت دهان خود استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است- اما نه خیلی وقت ها و فقط در صورتی که به شدت رقیق شده باشد. و به خاطر خدا آن را قورت ندهید!

چه در حال فک کردن در مورد دهانشویه پراکسید هیدروژن باشید، زیرا از خرج کردن پول برای نام های بزرگ خسته شده اید، یا می خواهید زخم ها را تسکین دهید، بوی دهان خود را تازه کنید یا دندان های خود را سفید کنید، ممکن است این داروی کابینتی را در نظر بگیرید. در این مقاله به این پرسش های شما پاسخ خواهیم داد:

  • آیا می توان با پراکسید هیدروژن غرغره کرد؟
  • آیا می توان از پراکسید هیدروژن برای زخم های دهان استفاده کرد؟
  • استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه چه خطراتی دارد؟

ما همچنین از دندانپزشکان پرسیدیم که نظر آنها در مورد استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه چیست تا یک بار برای همیشه بفهمیم که آیا بهترین راه حل برای دهان ما است یا خیر.

یک نکته قبل از شروع: وقتی به پراکسید هیدروژن (HP) برای استفاده در دهانشویه ها اشاره می کنیم، هرگز منظور ما محلولی با غلظت بیشتر از ۳ درصد نیست، و حتی در این صورت باید آن را بیشتر با آب رقیق کنید.

پراکسید هیدروژن چیست؟

پراکسید هیدروژن یک عامل اکسید کننده است که دارای خواص ضدعفونی کنندگی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. همچنین یک ضد عفونی کننده ملایم با مصارف خانگی مختلف، از جمله تمیز کردن سطوح جونده و جلوگیری از بروز عفونت در بریدگی ها و سوختگی های جزئی است.

در غلظت های رقیق شده، با درجه رقیق شدن بسته به نوع مصرف، استفاده از آن باید بی خطر باشد اما ممکن است پوست را بسوزاند و هرگز نباید آن را بلعید.

پراکسید هیدروژن به پراکسید کاربامید مربوط می شود. هر دو دارای خواص سفید کنندگی هستند اما کمی متفاوت عمل می کنند.

مزایای پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

مزایای دهانشویه تهیه شده از پراکسید هیدروژن برای سلامت دندان ها عبارتند از:

  • تسکین گلودرد: HP دارای خواص ضد باکتریایی است که به بدن شما کمک می کند تا با عفونت هایی که باعث گلودرد می شوند مبارزه کند. همچنین به شل شدن و تخلیه بهتر مخاط سفت شده یا غلیظ در گلو کمک می کند و تحریک را کاهش می دهد.
  • درمان بیماری لثه: HP به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد می تواند به درمان بیماری لثه و بهبود سلامت دهان نیز کمک کند. مطالعات نشان می دهند HP لثه ها را سالم تر می کند و مقدار پاتوژن پریودنتال Porphyromonas gingivalis که باعث التهاب لثه می شود، را کاهش می دهد.
  • التیام آفت های دهان: HP ضد عفونی کننده است، که به بهبود بریدگی ها و آفت ها کمک می کند. HP هنگامی که روی بریدگی یا زخم اعمال می شود کف می کند و اکسیژن آزاد می کند، که به تمیز کردن ناحیه و کاهش باکتری ها کمک می کند.
مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

خطرات استفاده از دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن

  • مضر در صورت بلعیده شدن: بلعیدن بیش از حد HP می تواند عوارض جانبی جدی، از جمله سوزش دستگاه گوارش، حالت تهوع، و استفراغ را در پی داشته باشد.
  • زبان مودار سیاه: این یک بیماری بی ضرر و موقتی دهان است که بسیار بدتر از آنچه که هست به نظر می رسد! ممکن است هنگام استفاده از دهانشویه دارای مواد اکسید کننده مانند پراکسید اتفاق بیفتد.
  • تضعیف مینای دندان: پراکسید هیدروژن اگر برای مدت طولانی، زیاد یا در غلظت های خیلی زیاد استفاده شود، می تواند به مینای دندان ها آسیب برساند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا قبل از جراحی آندربایت باید بریس دریافت کرد؟

دندانپزشکان چه می گویند؟

همه دندانپزشکان در مورد ایمنی پراکسید هیدروژن موافق نیستند. برخی معتقدند محلول های HP 1% مواد ضدباکتری عالی هستند، اما نباید اغلب، یا برای مدت زمان طولانی استفاده شوند.

علت این است که می تواند به مینا، عاج و بافت غنی از کلاژن موجود در عاج نفوذ کند و در نتیجه به آن آسیب برساند. همچنین شستشو با پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها توصیه نمی شود زیرا “برای به دست آوردن نتایج معنی دار سفید کردن دندان با دهانشویه های بر پایه HP، به غلظت های بالایی نیاز است که می توانند به مخاط دهان آسیب برسانند.”

غلظت های بالاتر برای استفاده تخصصی دندانپزشکی بی خطر است زیرا لثه های بیمار با رزین های سخت کننده یا یک رابر دم مایع محافظت می شوند.

دندانپزشکان دیگر موافق هستند که دهانشویه پراکسید هیدروژن می تواند رشد باکتری ها را کاهش دهد، اما برای استفاده از آن به عنوان راهی برای سفید کردن دندان ها باید حداکثر “دقت و احتیاط” به کار گرفته شود.

پراکسید هیدروژن سطح باکتری های داخل دهان را برای مدت کوتاهی کاهش می دهد. به همین دلیل، در واقع، در طول همه گیری کووید، برخی از دندانپزشکان از بیماران خود می خواهند قبل از مراجعه برای درمان های دندانپزشکی، با دهانشویه پراکسید هیدروژن غرغره کنند.

توصیه می شود قبل از غرغره کردن با پراکسید، آب را با محلول پراکسید هیدروژن ۳ درصد مخلوط کنید تا محلول ۱ درصد به دست آید. با این درصد، پراکسید هیدروژن دیگر سرطان زا نیست.

اگر استفاده از HP باعث می شود احساس بهتری در دهان شما ایجاد شود، از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. با این حال، این کار مانند مسواک زدن دندان ها را تمیز نمی کند. ما HP را برای سفید کردن دندان ها یا مقابله با پوسیدگی یا درد دندان یا لثه توصیه نمی کنیم. همچنین باید هشدار دهیم که استفاده زیاد از آن می تواند زبان شما را سیاه کند!

در نهایت، استفاده از پراکسید هیدروژن همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ، التهاب لثه ها را کاهش می دهد. همچنین می تواند دندان ها را سفید کند، اما استفاده روزانه از آن، روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر منفی می گذارد. در واقع، توصیه می کنیم که استفاده از آن را فقط به چند مرتبه در ماه محدود کنید.

از بین همه دندانپزشکانی که از آنها سؤال شده است، اکثر آنها موافق هستند که دهانشویه های HP:

برای سفید کردن دندان توصیه نمی شوند.

  • نباید در غلظت های بیش از ۳ درصد به عنوان دهانشویه استفاده شود.
  • هرگز نباید قورت داده شود.
  • سطح باکتری های داخل دهان را کاهش می دهد.
  • می تواند به طور موقت به التهاب لثه و ژنژیویت کمک کند.
  • می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر دندان عقل درد نداشت می توان آن را نگه داشت؟

نحوه استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه

بنابراین چگونه باید از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه برای سلامت و بهداشت بهتر دهان و دندان استفاده کرد؟

  • ۱ سهم محلول پراکسید ۳ درصد را با ۲ سهم آب مخلوط کنید. (اگر محلول ۱% خریداری می کنید، نیازی نیست رقیق شود.)
  • هر روز از آن استفاده نکنید، مگر برای مدت کوتاهی که گلودرد یا لثه های ملتهب دارید.
  • ۳۰ ثانیه بچرخانید و سپس تف کنید. مطمئن شوید که آن را قورت نمی دهید!
مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

جایگزین های پراکسید هیدروژن

اگر جذب صرفه جویی و سادگی این دهانشویه حاوی PH شده اید، اما جذب خود HP نشده اید، گزینه های جایگزین خانگی زیادی برای این دهانشویه وجود دارند. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

دهانشویه جوش شیرین

می توانید با مخلوط کردن نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب گرم، یک دهانشویه ساده جوش شیرین درست کنید.

فقط آنها را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ ثانیه داخل دهان بچرخانید. این دهانشویه می تواند لثه ها و آفت ها، از جمله تحریک دهان ناشی از درمان سرطان را تسکین دهد.

همچنین می توان آن را برای تسکین گلودرد و از بین بردن بوی بد دهان غرغره کرد. جوش شیرین قلیایی است، بنابراین اسیدهایی که زخم ها را تحریک می کنند را خنثی می کند و باکتری های بد را از بین می برند، تا بتوانید سریع تر بهبود پیدا کنید. این دهانشویه برای استفاده موقت است، مگر اینکه توسط پزشک شما تجویز شده باشد.

دهانشویه آب نمک

یک دهانشویه طبیعی که دور ریختن آن حتی ساده تر است، آب نمک است. آب نمک یکی دیگر از درمان های گلودرد، آفت های دهان و لثه های ملتهب است، زیرا دارای خواص ضدباکتریایی و درمانی است.

این ترکیب باعث بوجود آمدن یک محیط قلیایی در دهان شما می شود تا اسیدها باعث ایجاد تحریک بیشتر نشوند. این یک دهانشویه دیگر است که به منظور کمک به بهبود موقت دهان شما است، زیرا استفاده طولانی مدت از آن می تواند مینای دندان های شما را ضعیف کند.

گزینه های دهانشویه طبیعی

اگر مخالف خرید دهانشویه نیستید، گزینه های طبیعی زیادی وجود دارند که مقرون به صرفه و فاقد مواد شیمیایی مضر هستند و می توان با خیال راحت به صورت روزانه از آنها استفاده کرد، در عین حال که بسیاری از مزایای مشابه پراکسید هیدروژن را ارائه می دهند (اما بدون خطر هستند).

برخی از این دهانشویه ها حاوی آلوئه ورا، روغن نارگیل، چریش و زغال فعال هستند تا دندان ها و لثه ها را تسکین داده و سلامت آنها را نیز حفظ کنند. به علاوه طعم نعناع ملایمی دارند که بوی دهان را در تمام روز تازه نگه می دارند.

بایدها یا نبایدها؟

پیشنهاد ما پس از گفتگو با دندانپزشکان و مطالعه تحقیقات به شرح زیر است:

برای تسکین درد و تسهیل بهبودی بریدگی های دهان، آفت های دهانی، گلودرد و لثه های ملتهب، می توانید از دهانشویه های حاوی پراکسید هیدروژن استفاده کنید که با حداکثر HP 3% تهیه شده و با دو قسمت آب رقیق شده است.

این دهانشویه را فقط تا زمانی باید استفاده کنید که احساس بهتری داشته باشید، زیرا استفاده طولانی مدت می تواند به مینای دندان های شما آسیب وارد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان

علاوه بر این، دهانشویه HP به عنوان یک محلول سفید کننده دندان توصیه نمی شود، زیرا برای مشاهده نتایج، باید آن را برای مدت زمان طولانی یا با غلظت بسیار بالاتر استفاده کنید.

برای خلاصه ای از مزایا و معایب دهانشویه پراکسید هیدروژن می توانید نگاهی به جدول زیر بیندازید:

مزایا معایب
گلودرد را تسکین می دهد. بلعیدن آن مضر است.
با قارچ ها و باکتری ها مبارزه می کند. استفاده طولانی مدت آن می تواند به مینای دندان آسیب برساند.
به درمان بیماری لثه کمک می کند. می تواند باعث ایجاد زبان مودار سیاه شود.
به بهبود آفت کمک می کند.  
ممکن است گسترش کووید را از بیماران به دندانپزشکان کاهش دهد  

نتیجه گیری

می توانید پراکسید هیدروژن را به صورت محلول های ۱% و ۳% پیدا کنید. محلول ۳ درصد هنگامی که با آب رقیق می شود، می توان آن را به عنوان غرغره گلو یا دهانشویه برای کاهش درد، کاهش سوزش و تسهیل بهبود زخم ها و بریدگی ها، با از بین بردن باکتری های مضر، استفاده کرد. محلول ۱% را می توان برای اهداف مشابه استفاده کرد.

در حالی که دندانپزشکان از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند، دهانشویه خانگی احتمالاً تأثیر چندان قابل توجهی روی رنگ دندان ها نخواهد داشت، زیرا درصد استفاده شده توسط دندانپزشکان بسیار بیشتر است (حدود ۲۵%).

همچنین نباید سعی کنید از چنین محلول قوی در منزل استفاده کنید، زیرا ممکن است در نهایت باعث شوزی جدی لثه یا پوست خود شوید، به دندان های خود آسیب دائمی بزنید، یا به اندام های داخلی خود صدمه بزنید.

نکته اصلی این است، پراکسید هیدروژن هنگامی که به صورت محلول های بسیار رقیق شده (و فقط به طور موقت) استفاده می شود، برای تسکین و التیام زخم ها، التهاب ها و بریدگی ها بی خطر و مؤثر است.

مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

مزایا و معایب پراکسید هیدروژن

پرسش های پرتکرار در مورد دهانشویه هیدروژن پراکسید

آیا غرغره کردن با پراکسید هیدروژن بی خطر است؟

غرغره کردن با پراکسید هیدروژن برای تسکین گلودرد بی خطر است. باید از محلولی با غلظت ۳ درصد (حداکثر) استفاده کنید و آن را با دو قسمت آب رقیق کنید. پراکسید هیدروژن را بیش از ۳۰ ثانیه غرغره نکنید و مطمئن شوید که هیچ مقداری از محلول را قورت نمی دهید.

آیا باید بعد از استفاده از پراکسید هیدروژن دهان خود را با آب شستشو داد؟

هیچ نظر قوی یا واحدی در بین دندانپزشکان در مورد اینکه آیا بعد از شستشو با پراکسید باید دهان را با آب شستشو داد وجود ندارد. نکته مهم این است که بیشتر از ۳۰ ثانیه آبکشی نکنید. به طور معمول برای مدت طولانی آبکشی نکنید، مطمئن شوید که از محلول رقیق شده استفاده می کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز از آن را قورت نمی دهید.

آیا می توان از پراکسید هیدروژن برای برفک دهان استفاده کرد؟

در صورت داشتن برفک دهان، مزایای ضد عفونی کنندگی می توانند به شما کمک کنند دهان خود را تمیز نگه دارید و علائم را تسکین دهید. با این حال، اگر علائم برفک دهان شما ادامه پیدا کردند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه می توان با پراکسید هیدروژن یک دهانشویه خانگی تهیه کرد؟

برای تهیه دهانشویه خانگی خود با HP، به یک قسمت پراکسید هیدروژن ۳ درصد و دو قسمت آب نیاز دارید. باید به مدت ۳۰ ثانیه آن را داخل بچرخانید (قورت ندهید)، و برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code