مسواک های زغالی به یک مد بزرگ تبدیل شده اند. طرفداران مزایای آنها را بیان می کنند و می گویند که می توانند:

  • دندان های شما را سفید کنند.
  • بوی دهان شما را بهبود بخشند.
  • باکتری های لثه های شما را از بین ببرند.
  • پلاک را از روی دندان های شما پاک کنند.

این به دلیل زغال فعال است که درون فرچه های آن تزریق می شود. اما آیا آنها کار می کنند؟ و آیا آنها ایمن هستند؟

در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد زغال فعال چیست و استفاده از مسواک زغالی چه فواید احتمالی و معایبی می تواند داشته باشد.

زغال فعال چیست؟

زغال فعال یک ماده بسیار متخلخل با فواید خاصی برای سلامتی است. زغال فعال با سوزاندن زغال چوب معمولی (مانند کباب کردن با آن) در حضور گازی ایجاد می شود که آن را متخلخل، یا “فعال” می کند. منافذ به آن اجازه می دهند تا مواد شیمیایی را به دام بیندازد.

زغال فعال

زغال فعال به دلیل ماهیت متخلخل آن، مانند یک اسفنج عمل می کند. گاهی اوقات از آن برای درمان شرایطی مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو
  • گاز روده
  • کلسترول بالا
  • خماری

زغال فعال (AC) یکی از پرکاربردترین درمان های اورژانسی برای مسمومیت و اور دوز است. به این دلیل است که می تواند داروها و سایر سموم را به دام بیاندازد تا توسط دستگاه گوارش شما جذب نشوند. شواهد این کاربرد را حمایت می کنند.

با این حال، شواهد پشت سایر کاربردها- از جمله استفاده دندانی- وجود ندارد. بسیاری از تحقیقات تنها به چند دهه اخیر برمی گردند و در بهترین حالت مقدماتی هستند. تاکنون، AC از آزمایش های حیوانی یا آزمایش های کوچک انسانی خود برای کاربردهای بیشتر ممکن فراتر نرفته است.

مسواک زغال فعال

مسواک زغال فعال

خلاصه

مسواک های زغالی به دلیل چندین مزیت ادعایی، به مد روز تبدیل شده اند. زغال چوب فعال برای درمان مسمومیت های اضطراری و اور دوز استفاده می شود. کاربردهای دیگر اثبات نشده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طراحی دیجیتالی لبخند چیست؟

آیا مسواک زغالی کار می کند؟

اگر به برخی افراد مشهور و اینفلوئنسرهای فضای مجازی گوش می دهید، ممکن است در مورد مسواک های زغالی زیاد شنیده باشید. گفته می شود آنها دندان ها را سفید می کنند، پلاک ها را از بین می برند و با از بین بردن میکروب ها بوی دهان را تازه می کنند.

اما وقتی به تحقیق نگاه می کنید، به جای ستایش فراوان، شواهد متناقضی پیدا می کنید. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از مطالعات، دندانپزشکان را ترغیب می کند که به افراد جامعه هشدار دهند در مورد استفاده از محصولات AC احتیاط کنند. محققان گفته اند که اطلاعات کافی در مورد ایمنی و اثربخشی آنها وجود ندارد.

مزایا

برخی تحقیقات نشان داده اند که ممکن است AC برای کاربردهای دندانپزشکی فوایدی داشته باشد، اما مطالعات کافی برای نتیجه گیری قطعی انجام نشده است.

سفید کردن دندان

وقتی صحبت از سفید کردن دندان به میان می آید، برخی تحقیقات نشان می دهند که AC کار می کند. با این حال، در یک مطالعه، خمیر دندان AC نسبت به خمیر دندان های حاوی ریزدانه یا کووارین آبی مؤثرتر بودند.

همچنین، همه تحقیقات موافق نیستند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که پودرهای بر پایه زغال چوب برای “بلیچینگ” دندان ها بی تأثیر هستند.

مسواک زغال فعال

مسواک زغال فعال

بوی بهتر دهان

بیشتر بوی بد دهان توسط باکتری های روی دندان ها و زبان شما ایجاد می شود. بنابراین، کاهش باکتری های موجود در دهان شما می تواند به تازه نگه داشتن بوی دهان شما کمک کند.

مسواک های AC ممکن است در کاهش باکتری ها مؤثر باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ به طور خاص روی مسواک های زغالی نشان داد که در کاهش سطح باکتری ها مؤثر هستند.

در این مطالعه، پس از استفاده، فرچه های مسواک حاوی باکتری کمتری نسبت به مسواک های معمولی بود که توسط افراد مشابه برای مدت زمان مشابه استفاده می شد.

محققان به طور خاص به بوی بد دهان نپرداخته اند، بنابراین مشخص نیست که آیا سطوح پایین باکتری کمک می کند یا خیر.

سایر محصولات زغالی دندان

زغال فعال در خمیر دندان، مسواک، پودرهای سفید کننده، نخ دندان و دهانشویه استفاده می شود.

حذف پلاک

ماهیت جذب کننده آن این احتمال را افزایش داده است که AC ممکن است به حذف پلاک از روی دندان های شما کمک کند. حداقل یک مطالعه کوچک این را تأیید می کند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که مسواک های زغالی پلاک را کاهش می دهند. همچنین نشانگرهای ژنژیویت (التهاب لثه) را کاهش می دهند که ممکن است به دلیل کاهش سطح باکتری باشد.

مسواک زغال فعال

مسواک زغال فعال

خلاصه

گفته می شود مسواک های زغالی دندان ها را سفید می کنند، نفس را تازه می کنند، میکروب ها را نابود می کنند، و پلاک ها را از بین می برند، اما شواهد در مورد سفید کردن متفاوت هستند. یک مطالعه خواص ضد باکتریایی را پیشنهاد کرده است که ممکن است بوی دهان را بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهند که پلاک و نشانگرهای ژنژیویت را کاهش می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت بهداشت دهان در دوران کودکی و نقش والدین

نقاط ضعف

مشکل AC فقط کمبود شواهد نیست. زغال فعال برای کاربردهای دندانپزشکی معایبی دارد.

به هم ریختگی

مسواک های زغالی روشی تمیز برای استفاده از زغال هستند. اما خمیر دندان ها و پودرهای زغالی می توانند بسیار کثیف باشند.

آنها می توانند پسماندهای سیاهی را در سینک، روی پیشخوان و روی پوست یا لباس شما باقی بگذارند. آنها همچنین می توانند دندان های شما را خاکستری نشان دهند- نه آن چیزی که از یک محصول سفید کننده می خواهید.

فرسایش

خطر واقعی AC روی دندان های شما فرسایش است. دندان های شما با لایه ای از مینا پوشانده شده اند که سخت و محافظ است.

اما مینای دندان شما ممکن است توسط محصولات ساینده فرسایش یابد. فرسایش مینای دندان می تواند بافت نرم تر زیر آن را که عاج نامیده می شود را در معرض محیط دهان قرار دهد.

عاج به طور طبیعی زرد است. بنابراین محصولات فرسایشی در واقع می توانند دندان های شما را زردتر کنند.

مورد تأیید دندانپزشک نبودن

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نسبت به استفاده از AC روی دندان های شما، به دلیل مشکل فرساینده بودن آن، هشدار می دخد.

مینای فرسوده قابل تعویض نیست. فرسایش می تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • حساسیت دندان ها به دما
  • تغییر رنگ دندان ها
  • حفره های بیشتر
  • تغییرات در پر شدگی های دندان ها
  • از دست دادن دندان یا آبسه (در موارد شدید، پاکت های پر از چرک)

دندان های فرسوده بیشتر به پر کردن، روکش یا درمان ریشه نیاز دارند. گاهی اوقات آنها باید کشیده شوند. روکش های گران قیمت ممکن است تنها راه برای داشتن دوباره دندان های سفید باشد.

خلاصه

مسواک های زغالی ممکن است با این تبلیغات سازگار نباشند. شواهد در مورد سفید کننده بودن آنها برای دندان ها متفاوت است.

آنها ممکن است میکروب ها را بکشند، بوی دهان را تازه کنند، پلاک ها را از بین ببرند و خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهند، گرچه شواهد بیشتری لازم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس ها حساسیت دندان ها را تشدید می کنند؟

زغال چوب ساینده است و ممکن است مینای دندان شما را فرسایش دهد. دندانپزشکان معمولاً این محصولات را تأیید نمی کنند.

قبل از اینکه از روش های بدون تأیید ADA برای سفید کردن دندان ها یا بهبود سلامت دهان خود را استفاده کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را به سمت محصولات و روش هایی راهنمایی کنند که امنیت و اثربخش بودن آنها ثابت شده است.

اگر علیرغم هشدارها، استفاده از مسواک زغالی را انتخاب کردید، فقط گاهی از آن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که مینای دندان شما قابل تعویض نیست. بسیاری از محصولات سفید کننده در دسترس هستند که به دندان های شما آسیب دائمی وارد نمی کنند.

پرسش های متداول در مورد مسواک های زغال فعال

زغال فعال چگونه ساخته می شود؟

زغال فعال با مواد غنی از کربن ساخته می شود. آنها شامل چیزهایی مانند چوب، خاک اره، ذغال سنگ نارس یا پوسته نارگیل هستند. آنها تا دمای بسیار بالا گرم می شوند، که مولکول های خاصی را از بین می برد و منافذ را کوچکتر می کند. که اساساً سطح آنها را افزایش می دهد. مساحت سطح بیشتر به این معنی است که در مقایسه با حجم خود، می تواند به مقدار شگفت انگیزی مواد شیمیایی را به خود جذب کند.

زغال فعال چقدر در سیستم بدن شما باقی می ماند؟

زغال چوب فعال وارد جریان خون شما نمی شود. در دستگاه گوارش شما باقی می ماند و همراه با مدفوع شما دفع می شود. بنابراین مدت زمان ماندگاری آن در بدن شما به میزان کارآمدی دستگاه گوارش شما بستگی دارد.

آیا استفاده روزانه از زغال فعال بی خطر است؟

احتمالاً خیر. استفاده روزانه AC روی دندان ها می تواند مینای دندان ها را از بین ببرد. اعتقاد بر این است که AC در کوتاه مدت به عنوان یک مکمل، بی خطر است. اطلاعات کافی در مورد استفاده طولانی مدت وجود ندارد.

چگونه می توانید از زغال فعال استفاده کنید؟

زغال فعال به شکل مکمل، ماسک صورت و محصولات مراقبت از دندان عرضه می شود. برخی از افراد برای کلسترول بالا، بیماری کلیوی و نفخ مکمل مصرف می کنند. با این حال، علم پزشکی این کاربردها را پشتیبانی نمی کند.

مزایای دیگر زغال فعال چیست؟

یکی از مزایای ثابت شده زغال فعال، درمان مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو در اورژانس است.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code