برداشتن بریس ها یک نقطه عطف هیجان انگیز است. شما ماه ها یا حتی سال ها سیم سفت کردن، درد دندان ها، فرو رفتن سیم در بافت نرم و محدودیت های غذایی را تحمل کرده اید. بالأخره کار شما تمام شده است! براکت ها جدا می شوند و شما آن نگاهی که مدت ها انتظارش را می کشید به دندان های مستقیم جدید خود خواهید داشت. اما برای برخی افراد، اولین نگاه در آینه یک شگفتی ناخوشایند را نشان می دهد – دندان های شما هنوز هم به نوعی کج و غیر یکدست به نظر می رسند. اوه پس از آن همه زمان و ناراحتی با بریس ها، چرا دندان های شما هنوز عجیب به نظر می رسند؟

علل شایع ناهمواری دندان ها بعد از بریس ها

چند دلیل اصلی وجود دارند که چرا ممکن است بعد از بریس ها دندان ها کاملاً صاف و یکدست به نظر نرسند:

طبق دستورالعمل از نگهدارنده ها استفاده نشده است

پس از برداشتن بریس های شما، ارتودنتیست ها نگهدارنده هایی را برای نگه داشتن دندان ها در موقعیت های جدید خود ارائه می دهند. نگهدارنده ها برای جلوگیری از برگشت دندان ها به سمت موقعیت های کج اولیه خود حیاتی هستند. متأسفانه، بسیاری از بیماران از نگهدارنده های خود به دفعات تجویز شده استفاده نمی کنند. دندان ها می توانند به طرز شگفت آوری سریع از هم ترازی خارج شوند. فقط سپری کردن چند روز بدون نگهدارنده می تواند ماه ها پیشرفت درمان را خنثی کند. برای دستیابی به بهترین نتایج با نگهدارنده ها:

  • در ۶ تا ۱۲ ماه نخست به صورت تمام وقت از نگهدارنده های خود استفاده کنید و بعد از آن هر شب به این کار ادامه دهید. هر چه مدت زمان بیشتری از نگهدارنده ها به صورت تمام وقت استفاده کنید، دندان های شما موقعیت جدید خود را بهتر حفظ خواهند کرد.
  • برای اولین سال پس از بریس ها، هر ۳ تا ۶ ماه یک مرتبه برای معاینات ریتینر توسط متخصص ارتودنسی خود برنامه ریزی کنید. این تضمین می کند که نگهدارنده ها همچنان به درستی نصب می شوند و حداکثر نگهداری را فراهم می کنند.
  • فوراً نگهدارنده های گم شده، شکسته یا نامناسب را تعویض کنید تا از لغزش دندان ها به عقب جلوگیری کنید.

مسائل حل نشده بایت

بریس ها عمدتاً روی صاف کردن ۶ دندان جلوی هر دو فک بالا و پایین تمرکز می کنند. آنها همیشه تراز دندان های مولر عقب یا مشکلات بین دو فک بالا و پایین را به طور کامل برطرف نمی کنند. اگر درمان ارتودنسی مشکلاتی مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت را به طور کامل اصلاح نکرده باشد، این مشکلات بایت همچنان می توانند ظاهر لبخند شما پس از بریس ها را تحت تأثیر قرار دهند. مشکلات باقی مانده بایت را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید. ممکن است بعداً بعد از بریس ها، برای داشتن بایت ایده آل، به درمان اضافی با بایت پلیت ها، الاستیک ها یا حتی جراحی فک نیاز باشد.

علل شایع ناهمواری دندان ها بعد از بریس ها

علل شایع ناهمواری دندان ها بعد از بریس ها

فاصله طبیعی

فاصله طبیعی بین دندان های هر فردی متفاوت است. برخی از افراد به طور طبیعی دندان های فشرده ای دارند، در حالی که برخی دیگر بین دندان های خود فاصله بیشتری دارند. هدف متخصصین ارتودنسی یک تراز ایده آل است، اما برخی از فاصله های ناهموار یا فاصله های کوچک بین دندان ها ممکن است پس از بریس ها در محدوده طبیعی باقی بمانند. شکاف های جزئی اغلب به طور طبیعی طی ۶ تا ۱۲ ماه بسته می شوند زیرا دندان ها به فضای موجود پس از بریس ها جابجا می شوند. اگر نگران ادامه مشکلات فاصله قابل توجه هستید، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید. آنها می توانند ارزیابی کنند که آیا تنظیمات ارتودنسی اضافی، الاینرهای اصلاحی یا گزینه های حفظ نتایج نیاز هستند یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

تفاوت های فردی در ساختار صورت

دهان هیچ دو فردی دقیقاً یکسان نیست. تفاوت های ظریف فردی در اندازه های دندان ها، کانتور لثه ها، شکل فک و تقارن صورت به این معنا است که دستیابی به تراز “عالی” یک هدف غیر واقعی است. بریس ها به میزان زیادی هم ترازی را بهبود می بخشند، اما برخی تفاوت های جزئی مانند چرخش های جزئی یا همپوشانی ها، بخصوص بین دندان های عقب، قابل انتظار است. این مسائل جزئی از نظر عملکردی مشکل ساز نیستند یا از نظر زیبایی شناختی برای دیگران قابل توجه نیستند. سعی کنید برای جزئیات ناچیز که به سختی برای کسی جز خودتان قابل مشاهده هستند وسواس نداشته باشید.

مشکلات اصلاح نشده رشد فک

در برخی موارد، کجی شدید دندان ها به دلیل ناهماهنگی رشد فک ایجاد می شود. مشکلاتی مانند سقف باریک دهان، فک پایین کوچک یا رشد بیش از حد یا کمتر از حد معمول استخوان های صورت را تنها با بریس ها نمی توان به طور کامل اصلاح کرد. آنها به مداخله زود هنگام با ابزارهای اصلاح رشد در کودکی یا حتی جراحی اصلاحی فک بعداً در نوجوانی یا بزرگسالی نیاز دارند تا فک ها را دوباره مرتب کنند. بیمارانی که این مشکلات رشد کنترل نشده فک را دارند، حتی پس از ماه ها یا سال ها درمان با بریس ها، محدودیت هایی در نحوه صاف کردن دندان های آنها وجود خواهد داشت.

آیا بعد از بریس ها باید اصلاح شود یا دوباره درمان شود؟

اگر دندان های شما پس از اتمام اولین دوره درمان ارتودنسی دچار عود قابل توجه یا مشکلات ظاهری زیبایی شدند، در مورد راه حل های احتمالی با ارتودنتیست خود مشورت کنید. گزینه های تراز اضافی عبارتند از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در سفر

اصلاح الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین یک انتخاب عالی برای اصلاح لبخند شما پس از بریس ها هستند. تری های تراز کننده شفاف سفارشی برای تمرکز روی چرخاندن یا صاف کردن فقط دندان های مشکل دار ایجاد می شوند که به تنظیم بیشتری نیاز دارند. اصلاح الاینرها معمولاً بسته به میزان حرکت مورد نیاز، برای دوره های زمانی کوتاه تر از ۱۰ تا ۳۰ هفته استفاده می شوند. آنها یک راه راحت تر و بی دردسرتر برای پولیش کردن و نهایی کردن نتایج درمان هستند.

نگهدارنده ثابت سیمی

یک سیم نازک که به طور دائم به پشت ۴ تا ۶ دندان جلویی چسبانده می شود می تواند به جلوگیری از عود ناخواسته یا باز شدن مجدد فاصله کمک کند. این ابزار دندان های مهم لبخند را محکم در موقعیت خود قفل می کند تا صاف ترین تراز ممکن را حفظ کنند. سیم ثابت ممکن است به مدت ۱ تا ۵ سال پس از بریس ها توصیه شود تا زمانی که دندان ها پایدار شوند. نگهدارنده های ثابت پارسیل فقط روی دندان های جلوی فک پایین نیز یک گزینه هستند.

درمان ارتودنسی اضافی

برای برخی از موارد عود یا حرکت بزرگ دندانی پس از دور اول ارتودنسی، ممکن است بریس های سنتی یا الاینرهای شفاف دوباره توصیه شوند تا دندان ها به موقعیت خود بازگردند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر موقعیت دندان های به شدت جابجا شده با بریس ها و الاستیک ها
  • وسیع کردن یا کانتور کردن عرض قوس دندانی خود با بریس ها یا ابزارها برای اصلاح عود فشردگی
  • استفاده از هدگیر، رمپ های بایت، الاستیک ها یا بایت پلیت های سفارشی برای بهبود بایت خود
  • نظارت دقیق بر رشد و تکامل بیماران جوان پس از مرحله اول درمان برای تعیین اینکه آیا جراحی فک نیاز است یا خیر.

با ارتودنتیست خود همکاری نزدیکی داشته باشید تا مزایا و معایب دورهای اضافی درمان را بسنجید. در حالی که ارتودنسی بیشتر بسته به شدت مشکل ممکن است ۶ تا ۲۴ ماه طول بکشد، اما مزایای طولانی مدتی را برای زیباتر نشان دادن لبخند شما فراهم می کند.

آیا بعد از بریس ها باید اصلاح شود یا دوباره درمان شود؟

آیا بعد از بریس ها باید اصلاح شود یا دوباره درمان شود؟

عادت هایی برای حفظ لبخند جدید بعد از بریس ها

تنظیم عادات روزانه می تواند به دندان ها کمک کند ظاهر صاف و یکدست خود بعد از برداشتن بریس ها را حفظ کنند:

  • طبق دستور از نگهدارنده ها استفاده کنید. این مهم ترین عادت برای حفظ نتایج ارتودنسی شما است. عدم استفاده از نگهدارنده حتی برای ۱ تا ۲ روز می تواند باعث حرکت سریع و عود دندان ها شود.
  • هر۳ تا ۶ ماه یک مرتبه برای پاکسازی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ویزیت های منظم دندانپزشکی امکان تشخیص زود هنگام حفره ها، سایش غیر طبیعی یا سایر مسائلی که می توانند نتایج ارتودنسی شما را تضعیف کنند، را فراهم می کند.
  • از دندان های خود در برابر آسیب محافظت کنید. برای ورزش کردن از محافظ دهان سفارشی استفاده کنید و از جویدن خودکار، ناخن، یخ یا سایر اجسام سخت که می تواند به دندان ها آسیب وارد کرده و باعث ایجاد مشکل در تراز دندان ها شود، خودداری کنید.
  • میان وعده های خود را هوشمندانه انتخاب کنید. از غذاهای بیش از حد چسبناک، سفت یا جویدنی که در طول درمان می توانند باعث خم یا شل سیم ها شوند یا بعد از بریس ها می توانند دندان ها را جابجا کنند، خودداری کنید. هسته های گیلاس، کارامل، اسمارتیز، تکه های یخ، هویج خام یا آدامس خطراتی را به همراه دارند.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، تحلیل لثه ها یا بیماری پریودنتال، دندان ها را دو مرتبه در روز به طور کامل مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حذف ذرات مواد غذایی به دام افتاده کنار دندان ها، از ایجاد خطوط کلسیفیکاسیون روی دندان ها جلوگیری می کند.
  • عادت هایی که همسویی را تضعیف می کنند را کنار بگذارید. فشردن، ساییدن دندان ها، مکیدن انگشت شست، تانگ تراست یا فشار دادن زبان و سایر رفتارهای مضر به مرور زمان می توانند باعث از بین رفتن مزایای بریس ها شوند. اگر این مشکلات همچنان ادامه داشتند، از متخصص ارتودنسی خود در مورد ابزارها یا عادت یا راه حل های دیگر سؤال کنید.
  • استعمال سیگار و سایر دخانیات را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان ها می شود و خطر ابتلا به سرطان دهان، بیماری های لثه، از دست دادن دندان و سایر مشکلات سلامت دهان را به طور تصاعدی افزایش می دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان ها در طول دوره درمان با اینویزیلاین
عادت تأثیر روی دندان ها
عدم استفاده از نگهدارنده دندان ها به سمت موقعیت های قدیمی بازمی گردند.
عدم مراجعه به دندانپزشک مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ تبدیل می شوند.
انجام ورزش بدون محافظ دهان خطر شکستگی یا آسیب دندان وجود دارد.
جویدن یخ یا اجسام سخت می تواند باعث ترک خوردن، لق شدن یا جابجایی دندان ها شود.
پاکسازی ضعیف دندان ها پوسیدگی بیشتر و تغییر رنگ دندان ها.
فشردن یا ساییدن باعث افزایش سایش ناهموار دندان ها و مشکلات بایت می شود.
فشار دادن زبان دندان های جلو به تدریج به جلو فشار وارد می کنند.
سیگار کشیدن زرد شدن دندان ها، خطر ابتلا به سرطان دهان.
عادت هایی برای حفظ لبخند جدید بعد از بریس ها

عادت هایی برای حفظ لبخند جدید بعد از بریس ها

نتیجه گیری

در حالی که بریس ها همیشه نمی توانند به مدل دندان های ایده آل برای هر بیمار دست یابند، اما همچنان لبخند اکثر افراد را بهبود می بخشند. سعی کنید به جای تأکید روی عیوب جزئی باقی مانده، روی تفاوت باورنکردنی بین دندان های خود قبل و بعد از بریس ها تمرکز کنید. مسائلی مانند فضاهای کوچک یا همپوشانی بعد از بریس ها شایع هستند و اغلب با کمی مراقبت های ارتودنتیک اضافی قابل اصلاح هستند. با همکاری خوب در استفاده از نگهدارنده ها و عادات دهانی هوشمندانه پس از درمان، می توانید اطمینان حاصل کنید که لبخند جدید و درخشان شما برای تمام عمر زیبا می ماند.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code