این یک روتین معمول صبحگاهی برای میلیون ها نفر است – از خواب بیدار شوند، کتری را بجوشانند و از یک فنجان چای یا قهوه داغ برای شروع روز لذت ببرند. نوشیدنی آرام بخش و پر از کافئین به شروع صبح کمک می کند و برای روزی که در پیش دارید به شما انرژی می دهد. با این حال، اکثر دندانپزشکان به شدت توصیه می کنند که بلافاصله پس از نوشیدن چای، قهوه یا هر نوشیدنی اسیدی دیگری، دندان های خود را مسواک نزنید.

این مقاله نگاهی عمیق خواهد داشت به اینکه چای و قهوه چگونه می توانند به مینای دندان های شما آسیب وارد کنند، بخصوص اگر خیلی زود بعد از نوشیدن آنها را مسواک بزنید. سطح pH نوشیدنی های محبوب مختلف، چگونگی نرم کردن مینای دندان ها توسط اسیدها و اینکه چرا حداقل ۳۰ دقیقه  صبر کردن قبل از مسواک زدن ایده آل است را بررسی خواهیم کرد. همچنین نکاتی در مورد محافظت از دندان های خود در حالی که هنوز از نوشیدنی صبحگاهی خود لذت می برید، خواهید یافت.

چای و قهوه هر دو دارای سطوح pH اسیدی هستند

تانن موجود در چای و اسیدهای موجود در قهوه به هر دو سطوح pH کمتری می دهد، و باعث می شود که آنها به نوشیدنی های اسیدی تبدیل شوند. pH در مقیاسی از ۰ تا ۱۴ اندازه گیری می شود که ۰ بسیار اسیدی و ۱۴ بسیار قلیایی است. آب دارای pH خنثی در حدود ۷ است.

هنگامی که غذاها یا نوشیدنی ها دارای pH کمتر از ۵/۵ باشند، اسیدی تلقی می شوند. قرار گرفتن طولانی مدت لایه مینای دندان های شما در معرض اسیدها می تواند آنها را فرسوده کند. pH چای بین ۵/۴ تا ۵/۵ ثبت می شود، در حالی که pH قهوه بین ۵/۴ تا ۵ است. برای مقایسه، نوشابه دارای pH بسیار پایین ۵/۲ تا ۵/۳ است.

سطوح pH نوشیدنی های معمول

نوشیدنی سطح pH
قهوه ۵/۴ تا ۵
چای سیاه ۵/۴ تا ۵/۵
چای سبز ۵/۶ تا ۵/۷
نوشابه ۵/۲ تا ۵/۳
نوشیدنی انرژی زا ۳ تا ۵/۳
آبجو ۴ تا ۵/۴
شیر ۵/۶ تا ۷/۶
آب ۷
شراب قرمز ۸/۳ تا ۴
آب پرتقال ۳/۳ تا ۲/۴
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند لثه ای و راه های درمان آن

همانطور که مشاهده می کنید، قهوه و چای سیاه بسیار اسیدی تر از آب، شیر یا چای سبز هستند. نوشیدنی های اسیدی با pH کمتر از ۵/۵ می توانند به دندان های شما آسیب وارد کنند، بخصوص اگر در طول سال ها به طور مکرر مصرف شوند.

چرا اسیدها مینای دندان ها را نرم می کنند؟

برای درک اینکه چرا مسواک زدن بعد از نوشیدن نوشیدنی های اسیدی بد است، ابتدا باید بدانید اسید چگونه روی مینای دندان های شما تأثیر می گذارد.

مینا سخت ترین و بیرونی ترین لایه دندان است که از عاج حساس زیر آن محافظت می کند. عاج از کریستال های هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است، که یک سطح محکم و معدنی را تشکیل می دهد. اسیدهای موجود در غذا و نوشیدنی ها می توانند این کریستال ها را حل کرده و به طور موقت مینای دندان را نرم کنند.

بزاق به تدریج اسید را خنثی می کند و در فرآیندی به نام معدنی سازی مجدد به تقویت مجدد مینای نرم شده کمک می کند. اما اگر اسید برای دوره های طولانی وجود داشته باشد، مانند نوشیدن یک فنجان قهوه در طول یک ساعت یا بیشتر، مینای دندان آسیب پذیر می ماند.

مسواک زدن خیلی زود پس از ضعیف شدن مینای دندان توسط اسیدها می تواند در واقع مقداری از لایه خارجی مینا را پاک کند. با گذشت زمان، این فرسایش مینای دندان در اثر اسید و ساییدگی ناشی از مسواک زدن می تواند منجر به ایجاد حفره، حساسیت بیش از حد و آسیب دائمی شود.

چرا اسیدها مینای دندان ها را نرم می کنند؟

چرا اسیدها مینای دندان ها را نرم می کنند؟

چرا قبل از مسواک زدن باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید؟

اکنون که متوجه شدید که چرا خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی باعث نرم شدن مینای دندان ها می شوند، واضح است که چرا نباید بلافاصله بعد از آنها مسواک بزنید.

مسواک زدن خیلی زود بعد از خوردن یا نوشیدن هر چیز اسیدی، مینای نرم شده را قبل از اینکه فرصتی برای سفت شدن مجدد پیدا کند، به طور سایشی از بین می برد.

دندانپزشکان معمولاً توصیه می کنند پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی برای مسواک زدن حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید. با این حال، ۶۰ دقیقه انتظار ایده آل است و به بزاق شما زمان بیشتری می دهد تا اسیدیته باقی مانده را به طور کامل خنثی کند.

چند نکته برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان بعد از خوردن یا آشامیدن:

  • برای کمک به شستشوی اسید، دهان را با آب ساده بشویید.
  • آدامس حاوی زایلیتول بجوید تا بزاق شما را تحریک کند و دوباره معدنی سازی کند.
  • در صورت امکان قبل از مسواک زدن یک ساعت کامل صبر کنید.
  • هنگام مسواک زدن، از حرکات دایره ای ملایم و یک مسواک نرم استفاده کنید.

اثرات نوشیدنی های اسیدی در طول زمان

در حالی که یک فنجان قهوه یا لیوان شراب گاه به گاه مینای دندان های شما را یک شبه از بین نمی برد، اما مصرف همیشگی نوشیدنی های اسیدی در طول سالیان متمادی می تواند باعث آسیب افزایشی شود:

  • نازک شدن و فرسایش خارجی ترین لایه مینای دندان
  • افزایش شفافیت عاج زیرین که به صورت تغییر رنگ ظاهر می شود
  • توبول های عاج که پوشش محافظ آنها از بین رفته است و در معرض محیط دهان قرار گرفته اند منجر به حساسیت می شوند.
  • ترک خوردگی و سوراخ شدگی در سطح مینای دندان
  • افزایش لکه روی دندان و تغییر رنگ آن
  • بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و حفره شدن آن
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بریس های ارتودنسی به تنظیم نیاز دارند؟

نوشیدن آهسته و جرعه جرعه نوشیدنی های اسیدی در مدت زمان طولانی، در حالی که مینای دندان آسیب پذیر است، بویژه مضر است. استفاده از نی برای به حداقل رساندن تماس مایعات با دندان ها می تواند به کاهش تأثیر کمک کند.

اثرات نوشیدنی های اسیدی در طول زمان

اثرات نوشیدنی های اسیدی در طول زمان

دلایل دیگر برای اجتناب از درست مسواک زدن بعد از خوردن یا آشامیدن

علاوه بر مسواک زدن مینای نرم شده، چند دلیل دیگر برای متوقف کردن مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذا و نوشیدنی ها وجود دارد:

  • از پخش شدن لکه ها اجتناب کنید – غذاها و نوشیدنی های دارای رنگدانه های تیره – مانند قهوه، چای، شراب، انواع توت ها، سس و شکلات – می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند. مسواک زدن خیلی زود می تواند قبل از اینکه رنگدانه ها توسط بزاق پاک شوند، لکه ها را روی سطوح بیشتری از دندان ها پخش کند.
  • جلوگیری از آسیب به لثه ها – لثه ها در صورت مسواک زدن بیش از حد شدید می توانند تحریک و ملتهب شوند، بخصوص اگر بافت خشک و کم آب باشد. نوشیدنی های اسیدی باعث ایجاد محیط خشکی دهان می شوند. انتظار برای مسواک زدن به لثه ها اجازه می دهد تا قبل از مسواک زدن دوباره هیدراته شوند و بهبود پیدا کنند.
  • اجازه دهید ابتدا بزاق عمل کند – بزاق حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات است که به تقویت و بازسازی مجدد مینای دندان پس از قرار گرفتن در معرض اسید کمک می کنند. قبل از اقدام به مسواک زدن به بزاق زمان دهید تا دندان ها را کاملاً بپوشاند.

نکاتی برای محافظت از دندان ها

اگر به طور منظم نوشیدنی های اسیدی لک کننده دندان، مانند قهوه، چای، آبمیوه یا شراب مصرف می کنید، در اینجا چند نکته برای به حداقل رساندن آسیب ارائه شده اند:

  • برای کاهش تماس آنها با دندان ها آنها را با نی بنوشید.
  • بعد از نوشیدن، دهان را با آب ساده بشویید.
  • برای تحریک جریان بزاق، آدامس حاوی زایلیتول بجوید.
  • قبل از مسواک زدن حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید.
  • از مسواک نرم و حرکات دایره ای ملایم استفاده کنید.
  • نوشیدنی های اسیدی را فقط به وعده های غذایی محدود کنید.
  • هر ۶ ماه یک مرتبه پاکسازی تخصصی دندان ها را انجام دهید.

در حالی که نوشیدنی های اسیدی می توانند به مرور زمان به مینای دندان ها آسیب وارد کنند، توجه به عادات خوب می تواند به خنثی کردن اثرات آن کمک کند. از مراسم چای یا قهوه صبحگاهی خود لذت ببرید، اما قبل از مسواک زدن صبر کنید، تا دندان های سالم تر و سفیدتری داشته باشید.

نکاتی برای محافظت از دندان ها

نکاتی برای محافظت از دندان ها

پرسش های پرتکرار

بعد از نوشیدن قهوه چه مدت باید برای مسواک زدن صبر کرد؟

بهتر است قبل از مسواک زدن پس از اتمام یک فنجان قهوه یا چای حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید. حتی بهتر است یک ساعت به بزاق زمان داده شود تا اسیدیته را به طور کامل خنثی کند و مینای نرم شده را دوباره سفت کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی دندان قابل برگشت است؟

آیا چای سیاه به اندازه قهوه برای مینای دندان ها مضر است؟

آری، چای سیاه حاوی تانن هایی است که آن را مانند قهوه اسیدی می کند و pH آن در حدود ۵/۴ تا ۵/۵ است. هر دو نوشیدنی در صورت مصرف زیاد مینای دندان را فرسوده و لکه دار می کنند. قبل از مسواک زدن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید.

آیا شستن دهان با آب و سپس مسواک زدن بلافاصله بعد از نوشیدن قهوه اشکالی ندارد؟

چرخاندن کوتاه مدت آب به شستشوی مقداری اسید کمک می کند، اما آن را به طور کامل خنثی نمی کند. قبل از مسواک زدن باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بزاق اسیدیته قهوه را به طور کامل خنثی کند.

آیا نوشیدن قهوه با نی می تواند از آسیب به مینای دندان جلوگیری کند؟

استفاده از نی باعث کاهش تماس قهوه با دندان های شما می شود. با این حال، مایع اسیدی همچنان در هنگام نوشیدن با مینای دندان ها و لثه ها تعامل دارد. بهتر است قبل از مسواک زدن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید تا بزاق مینای دندان ها را دوباره معدنی کند.

آیا چای سبز مانند چای سیاه یا قهوه اسیدی است؟

چای سبز دارای pH بالاتری در حدود ۵/۶ تا ۵/۷ است، بنابراین اسیدیته آن به طور قابل توجهی کمتر از چای سیاه و قهوه است. با این حال، برخی از انواع آن برای طعم بهتر حاوی اسید سیتریک هستند، بنابراین پس از نوشیدن چای سبز دهان باید خود را بشویید.

آیا خمیر دندان سفید کننده بلافاصله پس از نوشیدن قهوه به از بین بردن لکه ها کمک می کند؟

خیر – خمیر دندان سفید کننده ساینده اگر خیلی زود بعد از نوشیدنی های اسیدی استفاده شود می تواند به مینای دندان نرم شده آسیب وارد کند. قبل از مسواک زدن ملایم با خمیر دندان سفید کننده حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مینای دندان های شما دوباره سفت شوند.

خلاصه

نوشیدن قهوه، چای و سایر نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه و آبمیوه می تواند به مرور زمان به مینای دندان ها آسیب وارد کنند، بخصوص اگر بلافاصله بعد از آن مسواک بزنید. اسیدها مینای دندان ها را نرم می کنند و مسواک زدن خیلی زود می تواند بخشی از لایه خارجی آسیب پذیر را از بین ببرد.

برای جلوگیری از فرسایش و حساسیت، پس از خوردن یا نوشیدن قبل از مسواک زدن حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید. زمان بدهید تا بزاق اسیدها را خنثی کند و نواحی ضعیف شده مینا را دوباره معدنی کند. با برخی تغییرات جزئی در روتین بهداشتی دهان و دندان خود، همچنان می توانید از قهوه و چای صبحگاهی اسیدی خود لذت ببرید بدون اینکه سلامت دندان های خود را به خطر بیندازید.

۰/۵ (۰ نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code